بررسی جدید نشان می دهد که احتمال داشتن فرزندان مبتلا به اگزما در مادرانی که از پروبیوتیک در بارداری و شیردهی استفاده کرده اند کمتر از مادرانی است که در این دوران از پروبیوتیک ها استفاده نکرده اند.

دروانا:

منتشر شده در مجله PLoS Med- 19 مارچ 2018

گزارش شده در مد اسکیپ

استفاده از پروبیوتیک در بارداری و شیردهی موجب کاهش 22 درصدی خطر ایجاد اگزما در کودکان خردسال می شود. این معادل جلوگیری از 44 مورد اگزما برای هر 1000 کودک است.

"با اینکه این مطالعه به منظور اثبات این که پروبیوتیک ها چطور ممکن است از اگزما در کودکان پیشگیری کنند، طراحی نشده است، این ممکن است که مصرف این مکمل ها بر ترکیب شیر مادر تاثیر بگذارند و رشد پوست و سیستم ایمنی کودک را تحت تاثیر قرار دهند.

در حال حاضر برخی شواهد نشان می دهند که مصرف پروبیوتیک ها در اوایل زندگی، خطر بروز اگزما در نوزادان را کاهش می دهد.

اما این مطالعه این موضوع را آشکار می سازد که پروبیوتیک های مادری در طول بارداری و دوران شیردهی نوزادان از اگزما محافظت می کند در حالی که اضافه کردن مستقیم پروبیوتیک به رژیم غذایی نوزاد، او را از ابتلا به اگزما محافظت نخواهد کرد."دکتر رابرت بویل کالج امپریال کالج لندن و دانشگاه ناتینگهام در انگلستان

در این مطالعه، محققین داده های بیش از 400 مطالعه را که شامل حدود 1.5 میلیون نفر می شدند، مورد بررسی قرار دادند.

در حدود 28 آزمایش به منظور بررسی مصرف پروبیوتیک در بارداری وجود داشت که شامل 6000 خانم بودند. بیشتر آزمایش ها بر باکتری لاکتوباسیلوس- باکتری رایج موجود در ماست و سایر خوراکی های تخمیری- تمرکز داشتند.

این مطالعات کاهش خطر اگزما را در کودکانی که مادران آن ها در هفته های آخر بارداری و در شش ماه اول دوران شیردهی از پروبیوتیک ها استفاده کرده اند، نشان داد.

این مطالعه همچنین نشان داد که خودداری از مصرف خوراکی های آلرژی زا مانند مغزیجات، لبنیات و تخم مرغ در طول دوران بارداری تاثیر بر روی جلوگیری از بروز اگزما در کودکان ندارد.

مکمل دیگری به نام روغن ماهی می تواند خطر بروز آلرژی ها به تخم مرغ را در کودکان کاهش دهد.

محققین 19 آزمایش در مورد مصرف مکمل روغن ماهی در بارداری که شامل 15000 هستند مورد بررسی قرار داده اند. آن ها دریافته اند که مصرف قرص روغن ماهی در بارداری موجب کاهش 31 دردصدی خطر آلرژی به تخم مرغ در کودکان می شود.

این مکمل های روغن ماهی دارای اسید چرب های امگا3 هستند که خانم ها آن ها را در نیمه دوم بارداری و 3 تا 4 ماه اول دوران شیردهی مصرف کرده اند. اسید چرب های امگا3 دارای خواص ضد التهابی هستند و می توانند از  طریق شیر از مادر به کودک منتقل شوند.

محدودیتی که در این مطالعه وجود دارد این است که آزمایش های کوچک مورد بررسی، در مدت زمان، نحوه ارزیابی رژیم غذایی و مصرف مکمل ها توسط مادر و این که آن ها چطور ابتلا به آلرژی ها و اگزما را در کودکان مشخص می کنند با یکدیگر متفاوت هستند.

دکتر Ola Didrik Saugstad، یک متخصص اطفال در دانشگاه اسلو در نروژ می گوید در هر حال یافته ها نشان می دهند که رژیم غذایی در دوران بارداری مکمن است بر بروز بیماری های حساسیتی و خود ایمنی تاثیر داشته باشد. مدت زمان تغذیه با شیر مادر نیز نقش مهمی دارد.

فاکتور های متعددی وجود دارند که ممکن است اثر متقابلی با رژیم غذایی داشته باشند مانند شیردهی، انحصاری بودن آن و مدت زمانی که طول می کشد.

کاهش خطر اگزما، آلرژی های غذایی و خس خس کردن یا آسم یکی از بسیار دلایلی است که پزشکان به خانم ها توصیه می کنند که حداقل برای 4 تا 6 ماه به نوزاد خود شیر دهند.

در حالی که برخی از خانم ها برای کاهش خطر آلرژی ها و اگزما بخواهند مصرف روغن ماهی و پروبیوتیک در بارداری داشته باشند، مطالعات تا به امروز یک تصویر واضح از فرمولاسیون ایده آل و دوز این مکمل ها برای استفاده در دوران بارداری ارائه نمی دهند. من معتقدم به تحقیق بیشتری به منظور ترجمه این یافته ها به دستورالعمل ها لازم است. ماریا جنجالم، محقق آلرژی در دانشگاه لینچوپینگ در سوئد

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه