تحقیق جدیدی نشان می دهد که پانسمان اوکتاسولفات ساکارز می تواند گزینه ای برای درمان زخم های پا نوروایسکمی دیابتی باشد.

دروانا:

منتشر شده در مجله Lancet Diabetes & Endocrinology – 20 دسامبر 2017

گزارش شده در مد اسکیپ – 3 ژانویه 2018

در حال حاضر درمان اثبات شده ای برای زخم های نوروایسکمی – زخم هایی که در اثر وجود نوروپاتی محیطی و بیماری سرخرگی محیطی (این بیماری به طور چشمگیری پیش بینی مشکل را دشوار می کند) ایجاد می شوند – وجود ندارد. دکتر میشایل ادموند از کلینیک پا بیمار دیابتی بیمارستان College King در لندن می گوید در مجموع زخم های نورو ایسکمی 50 درصد از زخم های پا دیابتی را تشکیل می دهند و پاسمان اوکتاسولفات ساکارز (Sucrose octasulfate) می تواند برای آن ها مفید باشد.

نمک پتاسیم اوکتاسولفات ساکارز (potassium sucrose octasulphate) با مهار تالوپروتئینازهای میان بافتی (این آنزیم ها با تخریب فاکتورهای رشد و ماتریکس خارج سلولی مانع بهبود زخم می شوند) در سطح بافتی عمل می کنند. بدین ترتیب همچنین تواند موجب حفظ عمکلرد فاکتور رشد و تشکیل بافت شود.

این مطالعه که با مقایسه پانسمان اوکتاسولفات ساکارز با دارونما بر روی 240 بیمار دارای زخم های نوروایسکمی انجام شد، بهبودی چشمگیری را در دریافت کنندگان پانسمان دارویی نشان داد. طبق گفته نویسندگان پانسمان اکتاسولفت ساکارز بسیار موثر و ایمنی است و انجام آن توسط تمام کارکنان حرفه ای مراکز درمانی امان پذیر است. این پاسمان می تواند بخش مهمی از کنترل چند رشته ای مدرن زخم های پا نوروایسکمی دیابتی را تشکیل دهد.

فرانکس ال گیم از دپارتمان دیابت و اندوکرینولوژی در بیمارستان های آموزشی NHS در شهر دربی می نویسد: به نظر می آید که اوکتاسولفات ساکارز یک راه اضافه بر راه های موجود برای درمان زخم های نوروایسکمی است که در جایی که زخم ها دور از پاشنه قرار گرفته اند و پاسخ مناسبی به تخلیه و درمان های دیگر نداده اند و در بیماران مبتلا به بیماری سرخرگی محیطی که هنوز مداخلات رگی برای آن ها نیاز نیست، مناسب است. البته عمومیت این یافته ها، موقعیت و اندازه زخم و وجود عفونت مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

این مطالعه در مراکز تخصصی دیابت میان 126 بیمار دارای زخم نوروایسکمی غیر عفونی بزرگتر از 1 سانتی متر مکعب درمان شده با پانسمان اوکتاسولفات ساکارز و 114 نفر دریافت کننده پانسمان دارونما انجام شد. تمام بیماران در تمام طول 2 هفته دوره بررسی و 20 هفته آزمایش درمان استاندارد (دستگاه تخلیه) را دریافت کردند.

در طول 20 هفته زخم ها در 48 درصد دریافت کنندگان اوکتاسولفات ساکارز و 30 درصد گروه کنترل بسته شدند. بسته شدن در زخم هایی که کمتر از 6 ماه از ایجاد آنها می گذرد بهتر و بیشتر اتفاق میافتد. بر این اساس دکتر ادموندز بر درمان هر چه سریع تر آن زخم ها توصیه می کند. مدت زمان زمان بسته شدن زخم در دریافت کنندگان اوکتاسولفات ساکارز (120 روز)  در مقابل دارونما (180 روز) کوتاه تر است. میزان بروز زخم عفونی دیابت نیز با استفاده از پانسمان اوکتاسولفات ساکارز کمتر خواهد بود.

براساس پرسشنامه هایی که بر پایه تحرک و فعالیت طراحی شده بودند، کیفیت زندگی در هر دو گروه یکسان در مجموع پایین بوده است. دکتر اموندز می گوید کاهش کیفیت زندگی در این بیماران مربوط به زخم ها نیست بلکه به دلیل دیابت نوروپاتی محیطی و بیماری سرخرگی است که درمانی که برای زخم ها صورت میگیرد تاثیری بر روی ین بیماری ها ندارد. از آنجایی که زخم ها عموما ناشی از نوروپانی هستند در صورت عدم وجود عفونت درد ندارد. در نتیجه بهبود زخم ها تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی نخواهد داشت.

دکتر ادموندز تاکید می کند که این یافته ها مربوط به بیمارانی با زخم های پا نوروایسکمی دیابتی است و نه لزوما افرادی با زخم پا ایسمکی است که به خون رسانی مجدد و سریع نیاز دارند. ما نمیتوانیم با اطمینان نتایج این مطالعه را به بیمارانی با زخم های نیروایسکمی دیابتی کوچکتر از 1 سانتیمتر مکعب تعمیم دهیم.

دکتر گیم معتقد است که این پانسمان برای همه بیماران دیابتی مناسب نخواهد بود (نامناسب برای زخم های عفونی کوچکتر از 1 سانتمتر مکعب و در پاشنه). با اینکه تاییدیه ای برای عمومیت نتایج حاصل از مطالعه نیاز است، نتایج قطعا دلگرم کننده تر از یافته های بیشتر مداخلاتی است که تاکنون گزارش شده است. در حالی که بررسی اقتصادی بهبودی در حال انجام است، این واضح است که استفاده از پانسمان اوکتاسولفات ساکارز آسان است و به غیر از خود پانسمان هزینه اضافی دیگری در مسیر درمان بیمار وجود ندارد.

این محصول با نام UrgoStart Contact  در برخی از کشورهای اروپایی و انگلستان وارد بازار شده است و آزمایشگاه Urgo Medical تصمیم دارد که در سال جاری از این مطالعه به منظور کسب تاییدیه از آمریکا استفاده کند.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه