مصرف کنندگان هیدروکلروتیازید در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. هیدروکلروتیازید آسیب پذیری پوست را در مقابل اشعه فرابنفش خورشید بیشتر می کند. مصرف کنندگان باید مراقبت بیشتری را از پوست خود در مقابل خورشید داشته باشند

دروانا:

منتشر شده در آکادمی درماتولوژی آمریکا – 3 دسامبر 2017

گزارش شده در مد اسکیپ – 26 دسامبر 2017

 

یک مطالعه در دانمارک بیان می کند که بیمارانی که به منظور دفع ادرار بیشتر و در نتیجه کنترل فشار خون بالا یک داروی مدر به نام هیدروکلروتیازید مصرف می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست در مقایسه با افراد دیگر قرار دارند.

در حالی که داروی هیدروکلروتیازید ارتباط نزدیکی با افزایش خطر آفتاب سوختگی دارد، شواهد جدید نشان می دهند که این دارو همچنین احتمال بروز کارسینوم در سلول های پایه و سلول های سنگ فرشی را بالا می برد.

در این مطالعه محققان داده های دفتر نسخه ملی را برای مصرف هیدروکلروتیازید از سال 1995 تا 2012 در کنار دفتر ثبت سرطان برای بدخیمی های پوستی تشخیص داده شده بین سال های 2004 تا 2012 را مورد بررسی قرار دادند. مطالعه بر روی 71 هزار نفر از مبتلایان به کارسینوم سلول های پایه، 8600 نفر از مبتیالان به کلرسینوم سلول های سنگ فرشی و گروه کنترل که شامل 313 هزار نفر از افرادی که مبتلا به این بدخیمی ها نبودند اما به بیماران شبیه بودند، انجام گرفت. این در حالی است که 2.7 درصد از مبتلایان به کارسینوم سلول پایه 10 درصد از مبتلایان به کارسینوم سلول سنگ فرشی و 2.1 درصد از گروه کنترل مصرف کنندگان طولانی مدت (6روزانه و سال به بالا) هیدروکلروتیازید بودند.

در مجموع، احتمال ابتلا به کارسینوم سلول های پایه تا 29 درصد و ابتلا به کارسینوم سلول های سنگ فرشی تا چهار برابر برای بیمارانی که این دارو را روزانه و برای حداقل شش سال مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که این دارو را دریافت نمی کنند افزایش می یابد.

طبق گفته آنتون پت گارد نویسنده ارشد مطالعه از دانشگاه دانمارک جنوبی ما تا کنون دریافته ایم که هیدروکلروتیازید آسیب پذیری پوست را در مقابل اشعه فرابنفش خورشید بیشتر می کند؛ اما نمی دانستیم که عارضه آن می تواند به افزایش خطر ابتلا به سرطان غیر ملانوم پوست (سرطان سلول های پایه و سلول های سنگ فرشی) هم تبدیل شود.

این مطالعه یک آزمایش کنترل شده به منظور بررسی این که آیا این دارو می تواند و اگر می تواند چگونه منجر به سرطان پوست می شود، نیست. مشکل دیگر این است که محققان دو منبع اشعه فرابنفش و انواع پوستی را که تاثیر مهمی در افزایش خطر ابتلا دارند در دسترس نداشتند.

دکتر آرون فاربرگ از مدرسه پرزشکی ایکان در نیویورک سینی می گوید: ممکن است رابطه ای میان مصرف هدیورکلروتیازید و خطر سرطان پوست وجود داشته باشد اما این رابطه ممکن است رابطه علت و معلولی نباشد.

دکتر الیزابت مارتین رئیس دانشکده درماتولوژی و زیبایی شناسی در هوور معتقد است که یافته ها شواهد بیشتر را فراهم می کنند که مصرف کنندگان این دارو باید مراقبت بیشتری را از پوست خود در مقابل خورشید داشته باشند. هر کسی می تواند با خودداری از قرار گرفتن در مقابل اشعه فرابنفش با پوست محافظت نشده ، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. از دستگاه های برنزه کننده داخلی استفاده نکنید و از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر به منظور محافظت خود در برابر خورشید استفاده کنید.

نظر دکتر فاربرگ این است که نباید بدون ملاقات با پزشک این دارو را قطع کرد. درحالی که درمان های ایمن و مقرون به صرفه دیگری هم برای کنترل فشار خون وجود دارد، بیمارانی که تا کنون هیدروکلروتیازید مصرف میکردند تا وقتی که پزشک توصیه نکند تمایلی به تغییر دارو و کاهش خطر سرطان پوست ندارند. اگر به علت قرار گرفتن در معرض خورشید خطر سرطان در شما افزایش پیدا کرده است، سرطان پوست را تجربه کرده اید و یا مستعد ابتلا به آن هستید باید به منظور اعمال تغییرات درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه