شما می توانید علائم اولیه سرطان پوست را با بررسی تغییرات پوستی شناسایی کنید. به منظور پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان های پوستی توجه به عدم تقارن ضایعات، مرز، رنگ و ضخامت آن ها و تغییراتی که در اندازه آن ها رخ می دهد از اهمیت فراوانی برخوردار است.

دروانا:

چطور می توان بدن را به لحاظ وجود سرطان پوست بررسی کرد:

سالانه حدود 5 میلیون نفر در آمریکا به دلیل ابتلا به سرطان پوست تحت درمان قرار می گیرند. سرطان پوست نوعی توده های موجود در سلول های پوستی می باشد که اغلب در نواحی ایجاد می شود که در معرض نور خورشید قرار دارد.

شما می توانید علائم اولیه سرطان پوست را با بررسی تغییرات پوستی شناسایی کنید.

همه افراد در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار خواهند داشت. اما افرادی که پوست روشن دارند و به سادگی دچار آفتاب سوختگی می شوند، موهای قرمز و یا چشمان آبی دارند بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند.

سه نوع سرطان پوستی وجود دارد: کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول بازال و ملانوما. ملانوما خطرناک ترین نوع سرطان پوست می باشد.

نکات زیر می تواند در ارزیابی پوست شما کمک کند:

  • عدم تقارن: مراقب توده ها یا خال های پوستی که دو نیمه متقارن ندارند باشید.
  • مرز: در صورتی که توده های پوستی یا خال ها دارای مرزهای نامنظمی میباشد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • رنگ: برخی خال ها یا ضایعات پوستی خطرناک ممکن است طیفی از رنگ ها مانند زرد، قهوه ای، سیاه یا حتی سفید، قرمز یا آبی را نشان دهند.
  • ضخامت: ضایعات ملانوما اغلب اندازه ای در حدود یک مدادپاک کن و یا کمتر دارند.
  • تغییر در سایز: ضایعاتی که در طول زمان به لحاظ اندازه، شکل و یا رنگ در حال تغییر می باشد را باید تحت نظر پزشک قرار گیرید.

برای چک کردن پوست بدن می توانید رو به روی آینه بایستید. صورت خود را به دقت چک کنید. بازوهای خود را بالا ببرید و سمت راست و چپ آن را به دقت بررسی کنید. زیر بغل، کف دست ها و پاها را نیز بازبینی کنید. جلو و پشت پاها و بین انگشتان را معاینه کنید. در نهایت بررسی پوست کف سر را فراموش نکنید.

سالانه یک بار به نزد پزشک مراجعه کنید و در صورت مشاهده کردن ضایعات مشکوک نیز فورا با پزشک تماس بگیرید.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه