بیماران مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس بیشتر در ریسک ابتلا به دیابت قرار دارند. یافته ها نشان می دهد هر چه ضایعات پوستی سطح بیشتری از بدن را بپوشاند احتمال بروز دیابت نیز بیشتر می شود. به نظر می رسد بیماران مبتلا به پسوریازیس باید به اقدامات پیشگیرانه علیه دیابت توجه داشته باشند.

دروانا:

پسوریازیس شدید می تواند دیابت را تشدید کند

بر اساس یافته های محققان، افراد مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس در معرض ریسک بالا ابتلا به دیابت نوع۲ قرار دارند و هر چقدر این بیماری پوستی پسوریازیس شدیدتر باشد، این ریسک ابتلا به دیابت هم بالاتر خواهد بود.

محققین داده های نزدیک به 85000 فرد بالغ را در انگلیس مورد بررسی قرار دادند که 8100 نفر از آن ها به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا بودند. در مقایسه با کسانی که به پسوریازیس دچار نبودند ریسک ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس 21درصد بیشتر بود. این افراد در 2 یا کمتر از 2 درصد سطح بدن خود به ضایعات پسوریازیس مبتلا بودند. در مورد کسانی که ضایعات پسوریازیسی بیش از 10 درصد بدن آن ها را پوشانده باشد ریسک ابتلا به دیابت 64درصد بیشتر است.

یافته ها نشان داده به ازای هر 10 درصد افزایش در میزان ضایعات پسوریازیسی ریسک ابتلا به دیابت 20درصد دیگر افزایش می یابد. برای مثال افرادی که حدود 20 درصد از بدن آنها به ضایعات پسوریازیسی دچار است 84 رصد در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. در مواردی که ضایعات حدود 30 درصد سطح بدن را پوشانده است این آمار به 104 درصد می رسد.

محققین برآورد کرده اند سالانه 125650 مورد جدید دیابت با پسوریازیس ارتباط دارد.

این تحقیق نیز اخیرا در ژورنال درماتولوژی آمریکا منتشر شده است.

پسوریازیس بیماری است که 7،5 میلیون نفر را در امریکا تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری مربوط به سیستم ایمنی می باشد و التهاب ناشی از آن سبب می شود که سلول های پوستی سریع تر از حد نرمال تکثیر شوند.

دکتر Joel Gelfand متخصص درماتولوژی و اپیدمیولوژی در دانشگاه پنسیلوانیا عنوان داشت نوع التهاب دیده شده در بیماری پسوریازیس می تواند مقاومت به انسولین را تشدید کند. پسوریازیس و دیابت جهش های ژنتیکی مشابهی را نشان داده اند که حاکی از آن است که اساس بیولوژیک یافته های مشاهده شده در این تحقیق می تواند چنین توجیهی داشته باشد.

ما می دانیم پسوریازیس ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد اما این نخستین تحقیقی است که بررسی کرده، چطور شدت بیماری پوستی پسوریازیس می تواند تاثیرگذار باشد.

این یافته ها مستقل از فاکتورهای که برای ابتلا به بیماری دیابت به دست آمده است، و نشان می دهد بین افزایش شدت پسوریازیس و ریسک ایجاد دیابت ارتباطی وجود دارد.

به هر حال این تحقیق به گونه ای نبود که نشان دهد علت ارتباط مشاهده شده چه می باشد.

افراد مبتلا به پسوریازیس باید هر چند وقت یک بار بررسی کنند که بیماری تا چه حد در بدن شان پیش رفته است. علاوه بر این بیماران و مخصوصا آن هایی که ضایعات پوستی بیش از ده درصد بدن شان را پوشانده است باید به اقدامات پیشگیرانه برای دیابت توجه داشته باشند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه