احتمال بروز عوارض بارداری شدید در خانم های دریافت کننده درمان های ناباروری خصوصا آی وی اف در مقایسه با خانم هایی که بدون درمان صاحب فرزند شده اند، بیشتر است.

دروانا:

منتشر شده در 4 فوریه 2019

یک مطالعه جدید نشان می دهد خانم هایی که تحت درمان های ناباروری قرار گرفته اند خصوصا لقاح آزمایشگاهی، بیشتر در معرض عوارض بارداری قرار دارند. با این حال، این که درمان های ناباروری موجب افزایش خطر می شوند مشخص نیست و مزایای آی وی اف بیش از خطرات زایمان است.

دکتر ناتالی دایان مدیر بخش مراقبت های بیهوشی در مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل در مونترال اظهار می دارد که باید به خاطر داشت که تعداد خانم هایی که دچار عوارض بارداری می شوند اندک است؛ این بدین معنی است که روش آی وی اف هنوز یک روش ایمن و کارآمد برای بارداری در خانم هایی است که به طور طبیعی قادر به باردار شدن نیستند.

در این مطالعه، داده های مربوط به 814000 زایمان زنده و مرده زایی را بین سال های 2006-2012 در بیمارستان های کانادا بررسی کردند. محققین بیش از 11500 خانمی که از طریق درمان های ناباروری باردار شده بودند را با بیش از 47500 خانمی که بدون این درمان ها باردار شده بودند، مقایسه کردند. خانم هایی که تحت درمان های ناباروری قرار گرفته بودند عموما سن بالاتری و سطح درآمد بالاتری داشتند، برای اولین بار مادر شدن را تجربه می کردند و جنین های چند قلو داشتند.

میزان عوارض بارداری شدید مشکلاتی چون خونریزی شدید بعد از زایمان، بستری شدن در واحد مراقبت ویژه و عفونت خونی سپسیس در حدود 31 نفر از هر 1000 نفری بود که به کمک درمان های ناباروری باردار شده بودند و 22 نفر از هر 1000 نفری که بدون دریافت درمان باردار شده بودند. این افزایش خطر در میان خانم هایی که آی وی اف انجام داده بودند و نه آن هایی که تحت دیگر درمان های ناباروری مانند کاشت درون رحمی یا تحریک تخمک گذاری با دارو قرار گرفته بودند، مشاهده شد.

در مجموع، دکتر دایان اظهار می دارد که ما دریافتیم که احتمال بروز عوارض بارداری شدید در خانم های دریافت کننده درمان های ناباروری خصوصا آی وی اف در مقایسه با خانم هایی که بدون درمان صاحب فرزند شده اند، 41 درصد بیشتر است.

تیم تحقیقاتی تاکید می کند که این مطالعه نیز همانند مطالعات قبلی نشان می دهد که بارداری در سنین بالای 40 سال و بارداری های دو یا سه قلو موجب افزایش خطر عوارض بارداری شدید می شود. درمان های ناباروری در خانم های مسن شیوع بیشتری دارد و بارداری های چند قلو بعد از دریافت درمان های ناباروری شایع است. بنابراین این که آیا افزایش خطر برای دریافت کنندگان آی وی اف بازتابی از افرادی است که نیاز به انجام لقاح آزمایشگاهی دارند یا آن را انتخاب می کنند، تحت بررسی است.

"این که عامل اصلی چیست مشخص نیست. این مطالعه اطلاعاتی مربوط به سایر شرایط پزشکی که خانم ها ممکن است دچار آن ها باشند ارائه نمی دهد. بدون وجود این داده ها، این که مسائل خاص پزشکی مانند چاقی نیروی محرکه اصلی این یافته ها باشند تا استفاده از روش آی وی اف به تنهایی، منطقی تر به نظر می رسد. مطالعات بیشتر به ما امکان روشن تر ساختن این اطلاعات را می دهند." دکتر اوونر هرشلگ

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه