سازمان غذا و دارو آمریکا داروی اوریلیزا را به عنوان اولین و تنها آنتاگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپی خوراکی به طور خاص برای درمان درد متوسط تا شدید آندومتریوز در خانم ها تایید کرده است.

دروانا:

تاریخ تاییدیه سازمان غذا و دارو: 23 جولای 2018

اسم برند: اوریلیزا

اسم ژنریک: الاگولیکس

کمپانی تولید کننده: AbbVie Inc.

اشکال دارویی: قرص

استفاده درمانی: اندومتریوز

اوریلیزا (الاگولیکس) یک آنتاگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین خوراکی است که برای کنترل درد متوسط تا شدید ناشی از آندومتریوز به تایید رسیده است.

سازمان غذا و دارو آمریکا داروی اوریلیزا را به عنوان اولین و تنها آنتاگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین خوراکی به طور خاص برای درمان درد متوسط تا شدید آندومتریوز در خانم ها تایید کرده است. این دارو یک داروی نسخه ای است که ایمنی و اثرگذاری آن برای افراد زیر 18 سال مشخص نشده است.

داروی اوریلیزا در واقع یک پیشرفت چشمگیری برای خانم های مبتلا به آندومتریوز و پزشکانی که به گزینه های بیشتری برای کنترل این بیماری نیاز دارند، محسوب می شود. تایید و تولید این دارو توسط کمپانی AbbVie Inc. نشان می دهد که این کمپانی به دنبال بررسی و مقابله با بیماری های جدی است.

بیماری آندومتریوز یکی از شایع ترین اختلالات زنان است. این بیماری حدودا یک خانم از هر 10 خانم را در سن باروری تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب با درد مزمن لگن که می تواند ناتوان کننده باشد همراه است. خانم ها عموما بین شش تا ده سال از بیماری آندومتریوز رنج می برند و قبل از انجام تشخیص مناسب برای این بیماری چندین بار به پزشک مراجعه می کنند. درد ناشی از اندومتریوز معمولا با داروهایی همچون ضد بارداری های خوراکی، ضد التهاب های غیر استروئیدی، اپیوئیدها و هورمون درمانی ها کنترل می شود؛ تعداد کمی از این داروها به طور خاص برای درمان آندومتریوز به کار می روند. در بیشتر موارد، روش های جراحی (لاپاروتومی، لاپاروسکوپی یا هیسترکتومی) برای درمان آندومتریوز به کار گرفته می شوند که البته در همه افراد جنبه درمانی ندارند.

عوارض جانبی اوریلیزا

داروی اوریلیزا ممکن است عوارض جانبی جدی را به دنبال داشته باشد:

افکار خودکشی و تغییرات خلق و خو. اوریلیزا ممکن است موجب شکل گیری افکار خودکشی و یا اقدام به آن در فرد مصرف کننده شود. اگر فرد متوجه این افکار در خود شود باید فورا با پزشک یا مراقبت های اورژانس تماس بگیرد. افکار و حالات زیر حین مصرف اوریلیزا مورد توجه هستند:

  • افکاری در مورد خودکشی یا مرگ
  • سعی برای خودکشی
  • افسردگی جدید یا تشدید شده
  • اضطراب جدید یا تشدید شده
  • سایر تغییرات غیر معمول در رفتار یا خلق و خو

فرد باید توجه ویژه ای به هر گونه تغییر خصوصا تغییرات ناگهانی در خلق و خو، رفتارها، افکار یا احساسات خود داشته باشد.

تست های کبدی غیر طبیعی. اگر فرد شاهد هر گونه علامت یا نشانه ای از مشکلات کبدی در تست های کبدی خود شود باید فورا پزشک را مطلع سازد:

  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم ها (یرقان)
  • تیرگی رنگ ادرار
  • احساس خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • تورم عمومی بدن
  • درد در سمت راست و بالای شکم
  • به راحتی کبود شدن پوست

شایع ترین عوارض جانبی این دارو شامل گر گرفتگی یا تعریق شبانه، سردرد، تهوع، مشکل در خواب، از دست رفتن قاعدگی، اضطراب، درد مفصلی، افسردگی و تغییرات خلق و خو هستند.

خلاصه: سازمان غذا و دارو آمریکا داروی اوریلیزا را به عنوان اولین و تنها آنتاگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپی خوراکی به طور خاص برای درمان درد متوسط تا شدید آندومتریوز در خانم ها تایید کرده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه