ایموکسی (استرادیول) مشابه بیولوژیکی 17 بتا استرادیول به صورت اینسرت واژینال است که برای درمان دیسپارونی (درد واژن در طول مقاربت جنسی) که در دوران یائسگی اتفاق می افتد، به کار می رود.

دروانا:

منتشر شده در 29 می 2018

تاییدیه سازمان غذا و دارو: 29 می 2018

اسم ژنریک: استرادیول

اسم قبلی: TX-004HR

اشکال دارویی: اینسرت واژینال

کمپانی تولید کننده: TherapeuticsMD, Inc.

استفاده درمانی: مقاربت دردناک

سازمان غذا و دارو آمریکا داروی ایموکسی (اینسرت واژینال استرادیول) را برای درمان دیسپارونی متوسط تا شدید –نشانه ای از آتروفی واژن و ولوو که به دنبال یائسگی رخ می دهند- تایید کرده است. این دارو تنها محصول در دسته دارویی خود است که دوز 4 میکروگرم (کمترین دوز تایید شده در محصولات استرادیول واژینال) تا 10 میکروگرم را ارائه می دهد.

ایموکسی (استرادیول) مشابه بیولوژیکی 17 بتا استرادیول به صورت اینسرت واژینال است که برای درمان دیسپارونی (درد واژن در طول مقاربت جنسی) که در دوران یائسگی اتفاق می افتد، به کار می رود.

داروی ایموکسی تنها داروی تولید شده واژینال است که بدون اپلیکاتور قابل استفاده است. این دارو به طور کامل در محل مورد نظر پراکنده می شود و کثیفی به جای نمی گذارد و در هر زمانی از روز قابل استفاده است. این مشخصه ها این امکان را به خانم ها می دهند که بلافاصله بعد از استفاده از دارو به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند. مطالعات نشان می دهند که بیمارانی که از ایموکسی استفاده می کنند، جذب سیستمیک استرادیول در محدود پس از یائسگی باقی می ماند.

ایمنی داروی ایموکسی

در مورد تمام فرمولاسیون های داروی استرادیول از جمله ایموکسی هشدارهایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند:

  • احتمال خطر ابتلا به سرطان اندومتر در خانم هایی که بدون وقفه از داروهای استروژنی استفاده می کنند بالا است.
  • درمان استروژنی به تنهایی نباید برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی یا جنون مورد استفاده قرار گیرد.
  • مرکز سلامت زنان با انجام مطالعاتی در مورد درمانی که تنها با استروژن انجام می گیرد گزارش داد که احتمال سکته و ترومبوز ورید عمقی در این نوع از درمان افزایش می یابد.
  • مطالعات صورت گرفته توسط مرکز سلامت زنان همچنین نشان داد که در درمان استروژنی به تنهایی خطر ابتلا به جنون احتمالی در زنان 65 سال و بیشتر (در سنین بعد از یائسگی) افزایش می یابد.

هشدار ها و احتیاط ها

  • ایموکسی تنها برای استفاده واژینال طراحی شده است. استفاده از ایموکسی ممکن است با جذب سیستمیک همراه باشد.
  • درمان استروژنی به تنهایی و یا به همراه پروژستین (درمان استروژن و پروژسترون)، موجب افزایش نتایج غیر معمول در ماموگرافی می شوند که نیاز به بررسی بیشتر دارند.
  • مطالعاتی که بر روی درمان استروژن و پروژسترون انجام گرفته است نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان تخمدان به طور چشمگیری بالا نرفته است.
  • سایر هشدارهای موجود بیماری مثانه، هایپرکلسمی شدید، از دست دادن بینایی، هایپر تری گلیسیریدمی شدید یا یرقان کلستاتیک هستند.
  • استروژن درمانی ممکن است موجب تشدید آسم، دیابت، صرع، میگرن، پورفیری، لوپوس اریتروماتوز سیستمیک و همانژیوما کبدی می شود و در خانم های مبتلا به این بیماری ها باید با احتیاط مصرف شود.
  • خانم هایی که درمان جایگزین تیروئید دریافت می کنند باید از لحاظ عملکرد تیروئید خود تحت نظر باشند.
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه