در یک مطالعه جدید که بر روی حدودا 1200 خانم انجام شد، دسترسی به خوراکی و آشامیدنی در طول زایمان ایمن به نظر آمد.

دروانا:

منتشر شده در مجله پرستاری آمریکا- 1 مارچ 2018

ساعت ها بعد از زایمان خسته کننده، مادران اغلب گرسنه و تشنه می شوند. اما پرستاران بیمارستان اغلب آن ها را از خوردن و آشامیدن منع می کنند.

در یک مطالعه جدید که بر روی حدودا 1200 خانم انجام شد، دسترسی به خوراکی و آشامیدنی در طول زایمان و تغذیه بعد از زایمان سزارین ایمن به نظر آمد.

در بیمارانی که چیزی خورده یا آشامیده بودند نه تنها عواقبی مشاهده نشد بلکه محققین دریافتند که احتمال نیاز به زایمان از طریق سزارین در خانم هایی که تنها از آب یخ استفاده می کنند بیشتر است.

آن شیلا لوئیس، مدیر بهداشت و سلامت مادران در بیمارستان سنت چارلز در بندر جفرسون، نیویورک می گوید ما هنوز در مورد علت این موضوع مطمئن نیستیم. آیا انجام سزارین در این افراد که چیزی نخورده بودند راحت تر بود؟ و یا گروه دیگر که چیزی خورده بودند مشکلات بیشتری در زایمان داشتند؟ هیچ راهی برای اثبات آنچه در این مطالعه وجود ندارد، نیست.

محدود کردن مصرف غذا و خوردن آب بعد از زایمان به دهه 1940 برمی گردد که این کار به علت خطر استفراغ و تنگی نفس بعد از بیهوشی عمومی برای جراحی زایمان، صورت می گرفت. در هر حال از آن زمان به بعد، پیشرفت های چشمگیر در بیهوشی خطر تنگی نفس را پایین آورد.

در حال حاضر بسیاری از خانم ها در طول زایمان تحت بیهوشی نخاعی (اپیدورال) قرار می گیرند. در بیهوشی اپیدورال، بی حسی به فضایی در نزدیکی نخاع اعمال می شود که با بی حس شدن نواحی کمر به پایین درد احساس نمی شود.

"اگر خانمی تاکنون بیهوشی از کمر داشته است و به جراحی سزارین نیاز دارد، باید دوز قوی تری از بی حسی را دریافت کند."دکتر Genevieve Sicuranza، رئیس بخش زنان و زایمان، بیمارستان NYU Winthrop در نیویورک

مطالعه تقریبا شامل 2800 خانم بود از بین سال های 2008 تا 2012 در این بیمارستان زایمان کرده اند. 1600 نفر از آن ها تنها به خوردن آب بعد از زایمان محدود شدند و بقیه در صورت درخواست آب و غذا مصرف کردند.

20 درصد از خانم هایی که اجازه خوردن و آشامیدن داشتند، شرایط پزشکی خاصی در آن ها تشخیص داده شد که بارداری آن ها را در مقایسه با تنها 14 درصد از گروهی که آب خنک می نوشیدند، بغرنج می ساخت. خانم هایی که در طول زایمان و بعد از آن تنها آب مصرف می کردند، هنوز با عواقب بیشتری مانند احتمال بیشتر انجام سزارین روبه رو بودند.

به علت ساختار مطالعه، این مطالعه نمی تواند رابطه علت  معلولی را اثبات کند. دکتر لوئیس می گوید این مطالعه به معنای یک توصیه پزشکی نیست. اگر این موضوع برای خانم ها مهم است باید با پزشک خود در این باره مشورت کنند.

سیکورنزا می گوید بیمارستان او سیاست خود را تغییر داده است تا زنان بتوانند از مایعات شفاف را در طول زایمان استفاده کنند. این بیماران را راحت تر می کند و موجب رضایت بیشتر آن ها می شود. علاوه بر این، بیماری که به اندازه کافی آب دریافت کرده است وضعیت بهتری دارد.

اما بیمارستان اجازه دریافت غذاهای جامد در طول زایمان را نمی دهد. اسفنگتر مری (دریچه ای که غذا را در معده نگه می دارد) در خانم باردار ضعیف است و اگر وضعیت اورژانسی وجود داشته باشد، ما می خواهیم بتوانیم بیهوشی عمومی را با خیال آسوده انجام دهیم.

این سیاست با راهنمایی کالج زنان و زایمان آمریکا که بر عدم مصرف غذای جامد در طول زایمان اشاره می کند، تطابق دارد.

دکتر اسکات سالیوان می گوید سازمان در مورد بهترین روش ها راهنمایی می کند اما دستوری در مورد اینکه پزشکان و بیمارستان ها چه باید بکنند نمی دهد. تصمیم در مورد اینکه خوردن و آشامیدن در طول زایمان ایمن است یا خیر، اغلب فردی است.

خطر تنگی نفس واقعا پایین است و به علت این خطر کوچک، خانم ها گرسنه و تشنه می مانند.

مرحله زور زدن و فشار آوردن به خود در زایمان، تلاش و انرژی زیادی را می خواهد. اگر خانمی چیزی نخورده باشد، احساس کم آبی و کمبود انرژی خواهد داشت و عملکرد خوبی نخواهد داشت. بنابراین بررسی مجدد رویکرد گذشته، بسیار منطقی خواهد بود.

برخی از خانم ها خطر بیشتری برای تنگی نفس و یا احتمال نیاز به جراحی خواهند داشت. این در مورد خانم هایی با دیابت، ریفلاکس اسید و یا سابقه جراحی شکمی است. برای این خانم ها، تنها مصرف آب خنک در طول زایمان توصیه می شود.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه