بر طبق گزارشی جدید از انجمن قلب آمریکا، درمان های خاص سرطان پستان ممکن است عوارض قلبی داشته باشد اما خانم ها می توانند با اقداماتی از خطرات آن بکاهند.

دروانا:

گزارش شده در مجله Circulation- 1 فوریه 2018

این به خوبی مشخص است که درمان هایی چون پرتودهی سینه و داروهای خاص به قلب آسیب وارد می کنند؛ گاهی موجب بیماری مزمن قلبی می شوند. این گزارش شامل مروری بر این مسئله و توصیه هایی برای خانم هاست.

دکتر لاکسمی مهتا مدیر برنامه سلامت و درمان قلب و عروق زنان در دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید هدف نگران کردن بیماران از درمان های سرطان سینه نیست. مهم ترین سوالی که خانم های حین انتخاب درمان باید بپرسند این است که بهترین درمان برای سرطان سینه من چیست؟

سوال بعدی می تواند این باشد که چه تاثثرات جانبی وجود دارد؟. اگر خطری برای عوارض قلبی وجود داشت سوال شما می تواند این باشد که چطور باید تحت نظر باشم؟

"از آن جایی که عوارض قلبی ناشی از درمان های خاص سرطان به خوبی شناخته شده اند، این نوع بحث ها باید در حال وقوع باشند. خانم های از ابتدا باید ازریابی را برای سلامت قلبی عروقی خود داشته باشند. سپس به کمک پزشک خود، هر گونه فاکتور خطر بیماری قلبی را تا حد ممکن تحت کنترل قرار دهند. هنگام انجام شیمی درمانی در سرطان سینه، هر گونه تاثیر قلبی در کوتاه مدت بروز کرده و در طول درمان تشخیص داده می شود." دکتر ریچارد استینگارت، رئیس خدمات قلب و عروق در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در شهر نیویورک

برای مثال، آنتراسایکلین ها مانند دوکسوروبیسین به سلول های ماهیچه ای قلب آسیب می رسانند و برخی اوقات منجر به نارسایی قلبی می شود. در نارسایی قلبی، ماهیچه قلب نمی تواند خون را به اندازه کافی پمپ کند و موجب علائمی چون تنگی نفس و خستگی می گردد.

نارسایی قلبی همچنین ممکن است در اثر داروهایی که ژن HER2 را مورد هدف قرار می دهند مانند هرسپتین ایجاد شود (که تا حد زیادی برگشت پذیر است).

خانم هایی که روی این داروها هستند باید در طول درمان برای عملکرد قلب خود تحت نظر باشند. وقتی علائمی از مشکل تشخیص داده می شود، قاعده انگشت شست این است که در صورت امکان درمان ادامه پیدا کند.

داروهای استاندارد قلبی مانند بتا بلاکرها و مهار کننده های ACE در خانم هایی که دچار عارضه ناشی از درمان سرطان پستان شده اند، عملکرد قلب را بهبود بخشند.

در برخی از موارد، زنان ممکن است درمان سرطان را قطع کنند تا ببینند اثرات قلبی برگشت پذیر هستند یا خیر؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است برنامه درمانی خود را تغییر دهند.

دکتر استینگارت تاکید می کند که برای هر یک خانم خطر عوارض قلبی جدی عموما پایین است. این ممکن است بر اساس فاکتورهای خطر موجود در بیماران مانند فشار خون بالا و سیگار کشیدن، متفاوت باشد.

اگر خانمی در حال حاضر بیماری قلبی دارد و سرطان پستان نیز در او تشخیص داده می شود، باید در هنگام برنامه ریزی برای درمان با متخصص قلب مشورت شود.

طبق توصیه دکتر مهتا، خانم ها باید توجه خاص بر هر یک از علائم بیماری قلبی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه داشته باشند و در مورد سابقه درمان سرطان خود با پزشک صحبت کنند.

این علائم به خودی خود ممکن است نگران کننده باشند یا نباشند. اما اگر به پزشک خود بگویید که در سال های گذشته پرتودهی قفسه سینه انجام داده اید، این علائم نگران کننده خواهند بود.

دکتر استینگارت بیان می کند که شما نمی خواهید فاکتور های خطر بیماری قلبی را تشدید کنید؛ پس به خاطر داشته باشید داشتن زندگی سالم امری ضروری است. انتخاب شیوه زندگی ممکن است به زنان در داشتن درمان مناسب سرطان کمک کند. ما معتقدیم اگر شما یک شیوه زندگی سالم را پیش بگیرید –فعال باشید و رژیم غذایی سالم داشته باشید- تحمل درمان سرطان راحت تر خواهد بود.

ما در حال حاضر باید به خطر بیماری قلبی در دریافت کنندگان درمان سرطان پستان که طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اولین دلیل مرگ و میر در آمریکا است، توجه کنیم. انجمن قلب آمریکا بیان می کند که نجات یافتگان از سرطان سینه خصوصا افراد بالای 65 سال، احتمل مرگ آن ها در اثر بیماری قلبی بیشتر از بازخورد سرطان است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه