یک مطالعه جدید نشان می دهد ورزش منظم طول عمر را در نجات یافتگان از سرطان سینه افزایش می دهد.

دروانا:

منتشر شده در 22 ژانویه 2018

ورزش منظم خطر بیماری قلبی، دیابت و حتی احتمال بازگشت سرطان سینه را در این افراد کاهش می دهد.

دکتر آلیس پولیس مدیر منطقه ای جراحی سینه در موسسه سرطان سلامت Northwell می گوید یک سوال رایج مطرح شده توسط بیمارانی که به تازگی برای سرطان پستان درمان شده اند این است که برای جلوگیری ار بازگشت مجدد بیماری چه کاری می توانم انجام دهم؟

اکنون ما یک مطالعه خوب در دست داریم که این نظریه را که ورزش و نه فقط کاهش وزن می تواند از بازگشت سرطان پستان جلوگیری کند و از رابطه مثبت میان سرطان سینه و ورزش حمایت می کند.

تیم دکتر کریستینا دیلی پروفسور فیزیوتراپی در دانشگاه کالیفرنیا جنوبی، نتایج را در 100 خانم نجات یافته از سرطان سینه که کمتر از 6 ماه قبل از ورود به مطالعه درمان سرطان پستان را دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار دادند.

نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان چاق بودند و 77 درصد از آنها سندرم متابولیک داشتند. سندرم متابولیک شامل مجموعه ای از شرایط- فشار خون بالا، چربی اضافی بدن و چربی خون بالا- است که احتمال بیماری قلبی در فرد را بالا می برد.

بسیاری از بیماران نمی دانند که اولین دلیل مرگ در بیماران نجات یافته از سرطان سینه بیماری قلبی است و نه سرطان.

در بیماران مبتلا به سرطان پستان، سندرم متابولیک در اثر چاقی، زندگی کم تحرک و دریافت شیمی درمانی تشدید می شود. در واقع، در خانم های مبتلا به سندرم متابولیک احتمال بروز سرطان پستان 17 درصد، احتمال برگشت سرطان سینه 3 برابر و مرگ در اثر سرطان سینه 2 برابر بیشتر از خانم هایی است که به سندرم متابولیک مبتلا نیستند.

در مطالعه جدید، خانم ها به طور تصادفی در یک گروه کنترل که ورزش نمی کردند و گروه دیگر که سه جلسه تمرین یک به یک را هر هفته برای چهار ماه انجام می دادند، قرار گرفتند.

برنامه تمرین شامل تمرینات مقاومتی با وزنه و تمرین هوازی متوسط تا شدید بود.

در پایان چهار ماه، میزان بروز سندرم متابولیک در خانم هایی که ورزش نکرده بودند، 80 درصد بود و این میزان در خانم هایی که ورزش کردند به 15 درصد کاهش یافت.

علاوه بر این، خانم هایی که در گروه ورزش قرار داشتند، چربی بدن خود را کاهش داده ماهیچه بدست آوردند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز پایین آوردند. همچنین در میان بیماران قرار گرفته در این گروه، فشار خون 15 درصد کاهش یافته و میزان چربی خوب خون یعنی اچ دی ال 50 درصد افزایش یافته است.

"ورزش یک فرمی از دارو و درمان است." دکتر دیلی

دکتر پولیس با این نظریه موافق است و می گوید در حالی که این مطالعه این که تمرینات ورزشی بازگشت سرطان ها را متوقف می کنند را اثبات نمی کنند؛ ورزش ایجاد تغییراتی در بدن ما را سرعت می بخشد که بسیار فراتر از تغییرات در ظاهر ماست و وضعیت بهتری در تمام سلول ها و ارگان های ما ایجاد می کند تا ما بتوانیم از سرطان رهایی یابیم.

دکتر استفن برنیک متخصص سرطان پستان رئیس جراحی انکولوژی در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک می گوید این مطالعه مهم است؛ زیرا بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان خصوصا آن هایی که شیمی درمانی می شوند، میزان تحرک در این بیماران پایین می آید و این عادات در زمانی که درمان کامل می شود نیز پایدار می مانند.

اما بازگشت به حالت معمول تمرین ورزشی، کلید بقای طولانی مدت است. خانم هایی که رژیم غذایی صحیحی دارند و ورزش می کنند، احتمال طول عمر نرمال در آن ها بیشتر است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه