تحقیق جدید نشان می دهد که احتمال بروز سرطان در خانم هایی که در شیفت شب کار می کنند بیشتر است.

دروانا:

گرازش شده از مجله سرطان اپیدمیولوژی، بیومارکرها و پیشگیری- 8 ژانویه 2018

زولی ما انکولوژیست مرکز سرطان دانشگاه سیچان می گوید مطالعه ما نشان می دهد که در کار شیفت شب به عنوان یک فاکتور خطر در بروز سرطان های خاصی در خانم ها به حساب می آید. این نتایج ممکن است به ایجاد و اجرای اقدامات موثر برای محافظت از زنانی که در شیفت شب کار می کنند، کمک کنند. افرادی که برای مدت طولانی در شیفت شب کار می کنند باید به طور منظم تحت معاینه فیزیکی و غربالگری سرطان قرار گیرند.

در این مطالعه جدید محققان مروری را بر روی 61 مطالعه که شامل 4 میلیون نفر از کشورهای آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و آمریکا بود انجام دادند تا بتوانند به ارتباط میان کار طولانی مدت در شیفت شب و 16 نوع سرطان دست پیدا کنند.

بررسی ها نشان می دهند که خطر ابتلا به سرطان در میان خانم هایی که در طول ساعت های اندک برای بازه زمانی طولانی در شیفت شب کار می کنند 19 درصد بیشتر است.

بر طبق بررسی هایی که روی نوع خاصی از سرطان ها انجام دادند دریافتند که میزان خطر ابتلا به سرطان پوست 41 درصد، سرطان سینه 32 درصد و سرطان معدی-روده ای 18 درصد برای خانم هایی که برای مدت طولانی در شیفت شب کار می کنند افزایش یافته است. اما این مطالعه این که کار شبانه باعث افزایش خطر ابتلا به این سرطان ها می شود را اثبات نکرد.

"اینکه ارتباط میان افزایش خطر سرطان پستان و کار در شیفت شب تنها در خانم های آمریکای شمالی و اروپا وجود داشت ما را متعجب ساخت. ممکن است خانم های ساکن این نواحی سطح هورمون های جنسی بالاتری داشته باشند که ارتباطی مستقیم با سرطان های مرتبط با هورمون مانند سرطان سینه دارد". زولی ما

سپس محققین بر روی خانم های پرستار که در شیفت شب کار می کنند و خطر بروز 6 نوع سرطان مختلف متمرکز شدند. یافته های نشان دادند که خطر بروز سرطان سینه در  این پرستاران 58 درصد بالا می رود که این درصد از افزایش از تمام افراد شاغل در شیفت شب مورد بررسی در مطالعه بیشتر بود و از جدی ترین عوارض کار شیفت شب محسوب می شود.

علاوه بر این احتمال خطر سرطان معدی- روده ای 35 درصد و سرطان ریه 28 درصد در پرستاران شیفت شب بیشتر از کسانی است که در شیفت شب کار نمی کنند.

زولی ما می گوید پرستارانی که در شیفت شب کار می کنند برخی از دوره های پزشکی را گذرانده اند و ممکن است بیشتر تحت معاینات غربالگری قرار گیرند. مسئله احتمالی دیگری که خطر افزایش یافته سرطان در این جمعیت را توضیح می دهد لازمه های شغلی پرستاری در شیفت شب مانند شیفت های کاری دقیق تر و متمرکز تر است.

با کنار هم گذاشتن داده ها دریافتیم که کار در شیفت شب ارتباط مثبتی با بروز چند سرطان رایج در خانم ها دارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که نیاز بیشتری به برنامه های محافظت سلامت در خانم هایی که برای مدت طولانی در شیفت شب کار می کنند و کاهش عوارض کار در شیفت شب وجود دارد. (دکتر زولی ما)

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه