داروی لینپارزا به منظور درمان سرطان سینه ناشی از جهش در ژن BRCA به تایید سازمان غذا و دارد آمریکا رسید. این دارو می تواند با اثر مهاری بر ترمیم دی ان ای، موجب مرگ سلول سرطانی و جلوگیری از رشد تومور شود.

دروانا:

تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا: 12 ژانویه 2018

اسم تجاری: لینپارزا (Lynparza)

اسم ژنریک: olaparib

فرم دارویی: قرص  و کپسول

کمپانی تولید کننده: شرکت دارویی استرا زنکا

استفاده درمانی: سرطان تخمدان، سرطان لوله های فالوپ، سرطان سینه، سرطان پری نوتئال

لینپارزا در دسته داروهای مهار کننده پلی ای دی پی ریبوز پلی مراز خوراکی قرار می گیرد که با مهار یک آنزیم که در ترمیم دی ان ای آسیب دیده نقش دارد اعمال اثر می کند. سازمان غذا و دارو در گزراش خود می گوید امید چنان است که این دارو با این اثر مهاری بر ترمیم دی ان ای، موجب مرگ سلول سرطانی و جلوگیری از رشد تومور شود.

دکتر ریچارد پازدور رئیس مرکز انکولوژی در سازمان غذا و دارو می گوید این دسته از داروها برای درمان سرطان تخمدان پیشرفته که در اثر ژن جهش یافته BRCA ایجاد شده است به کار می رود. هم اکنون تاثیر گذاری خود در درمان سرطان سینه ناشی از ژن جهش یافته BRCA را نیز نشان می دهد. 

طبق آمار بدست آمده توسط انجمن ملی سرطان آمریکا، امسال سرطان پستان در  250000 خانم تشخیص داده شده است که مرگ 40000 نفر از آن ها در اثر این بیماری بوده است. 5 تا 10 درصد از مردم نیز به سرطان پستان ناشی از جهش ژن BRCA مبتلا هستند.

به منظور ارزیابی تاثیر لینپارزا در درمان سرطان پستان، مطالعه بالینی بر روی 302 بیمار انجام گرفت. در بیمارانی که این دارو را دریافت کرده بودند، 7 ماه بیشتر بدون پیشرفت بیماری زنده ماندند در مقایسه با 4.2 ماه در افرادی که تنها شیمی درمانی دریافت کردند.

از جمله عوارض شایع لینپارزا شامل:

  • کاهش تعداد گلبول های سفید
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • علائم شبه سرما خوردگی
  • عفونت های مجاری تنفسی

ایجاد سرطان های خون و مغز استخوان و التهاب ریوی از جمله عوارض جدی مصرف لینپارزا هستند.

این دارو در خانم های باردار، شیرده و کسانی که قصد باردار شدن دارند منع مصرف دارد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه