مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا می گوید هنوز بسیاری از والدین به طور مرتب با گذاشتن کودک در رختخوابش زندگی او را در خطر بزرگی قرار می دهند. چرا که سندرم مرگ نوزاد در خواب از مهم ترین علل مرگ نوزادان محسوب می شود.

دروانا:

گزارش شده در خبرگزاری گزارش هفتگی بیماری و مرگ و میر  9 ژانویه 2018

این مرکز دریافت که بسیاری از والدین هنوز به برخی از عادات ناامن خود ادامه می دهند که می تواند کودک را درگیر مرگ های مربوط به خواب نوزادان مانند سندرم مرگ ناگهانی نوزادان کند. برای مثال:

  • یک مادر از 5 مادر کودکش را به پهلو یا روی شکم می خواباند.
  • 2 مادر از 5 مادر رختخواب و اشیا نرم مانند تشک های محافظ و پتوهای ضخیم در محل خواب کودک قرار می دهند.
  • 3 مادر از 5 مادر رختخوابی مشترک با کودک دارند.

بر طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری این اعمال سالیانه موجب 3500 مرگ نوزاد در خواب می شود.

دکتر برندا فیتزگرلند رئیس این مرکز می گوید این ها نشان دهنده شیوع عادات خواب ناامن در جامعه است. ما باید این مسئله مهم را با پیام رسانی در مورد خواب ایمن به تمام مخاطبان، مجددا تقویت کنیم.

با اینکه مرگ های مربوط به خواب نوزادان در دهه 1990 کاهش زیادی پیدا کرد اما سرعت این کاهش کند شد و در حال حاضر داده ها نشان می دهند که والدین به عادات خطرناک خواب خود ادامه می دهند.

برخی از ایالات ها برنامه هایی برای خواب ایمن در بیمارستان ها دارند که به کارکنان و پرستارن مراکز درمانی خواب ایمن را آموزش می دهند. برخی نیز اطلاعاتی را در مورد کودکان تازه متولد شده در اختیار والدین شان قرار می دهند.

آکادمی کودکان آمریکا توصیه می کند که کودکان همیشه و حتی برای خواب های کوتاه به پشت خوابانده شوند. کودکان باید در یک سطح سفت که اشیا و رختخواب نرمی در آن نواحی وجود ندارد بخوابند.

همچنین والدین تشویق می شوند که کودکان در اتاقی که خودشان حضور دارند بخوابانند که تا 50 درصد احتمال سندرم مرگ های ناگهانی نوزادان را کاهش می دهد.

والدین نباید رختخواب مشترکی با کودک داشته باشند چرا که خطر خفگی و احتقان را در آنها افزایش می دهد. کودک نباید برای خواب روی نمیکت مبل یا صندلی قرار بگیرد.

علی رغم این هشدار ها، این مرکز می گوید 24 درصد از والدین اغلب یا همیشه رختخواب مشترکی با کودک دارند و 61 درصد از آنها حداقل یک بار این کار را انجام داده اند.

برای گزارش جدید محققان این مرکز داده هایی را از سیستم مانیتورینگ خطر بارداری بررسی کردند. این سیستم یک شبکه نظارت دولتی است که سلامت زنان را قبل و بعد از بارداری به طور منظم بررسی می کند.

درصد والدین که عادات ناصحیح خواب دارند در کشورهای مختلف متفاوت است. داده ها نشان می دهند که درصد والدینی که کودکان خود را به پهلو یا روی شکم می خوابانند به این ترتیب در نژادهای مختلف کم می شود: سیاه پوستان، اسپانیایی ها، آسیایی ها و سفید پوستان.

" این گرازش نشان می دهد که ما باید در ارتقا و پیگیری توصیه های خواب ایمن بهتر عمل کنید. این مسئله خصوصا در جوامعی اهمیت دارد که طبق داده ها میزان مرگ های ناگهانی نوزادان در آنها بالاست". جنیفر بومبارد دانشمند بخش سلامت تولید مثلی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری

این مرکز براساس مطالعه که در سپتامبر 2017 در مجله کودکان منتشر شد، می گوید اینکه پدر و مادرها مشاوره های خوبی از پزشکان خود دریافت نمیکنند، می تواند بخشی از مشکل باشد. آمار نشان می دهد که تنها 55 درصد از مادران توصیه های مراقبت بهداشتی خوبی را از مراکز بهداشتی دریافت می کنند، 25 درصدشان مشاوره صحیحی نمیگیرند و 20 درصد هرگز مشاوره ای دریافت نمی کنند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه