تعداد زیادی از خانم ها از آی یو دی به عنوان یک روش ایمن و قابل اعتماد برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. اما در مواردی نادر که علی رغم استفاده از آی یو دی بارداری اتفاق می افتد، میزان عوارض زایمان بالا می رود.

دروانا:

منتشر شده در 9 ژانویه 2018

دکتر گالی پریانت محقق مطالعه از بخش زنان و زایمان دانشگاه بن گوریون می گوید به علت خطر افزایش یافته عواقب شدید مضر و کوتاه مدت قبل از تولد، ما به هر خانمی که بارداری با آی یو دی را تجربه می کند توصیه می کنیم که مراقبت دقیقی انجام دهد.

مطالعه عواقب بارداری را در 222000 خانم که بین سال های 1991 تا 2014 زایمان کرده اند بررسی کرد.

برخی از خانم ها علی رغم استفاده از ای یو دی برای جلوگیری ار بارداری (دستگاه ضد بارداری داخل رحمی) باردار شدند. 203 نفر از خانم ها این دستگاه را در اوایل بارداری خارج کردند و 149 نفر آن را در طول بارداری نگه داشتند.

مطالعه نشان می دهد که میزان بروز عواقب بارداری در خانم هایی که در حضور آی یو دی باردار شده اند بیشتر می شود. این عواقب شامل زایمان زودرس (14 درصد در آنهایی که از آی یو دی استفاده کردند در مقابل 7 درصد که استفاده نکردند)، عفونت های باکتریایی (5 درصد در مقابل 0.6 درصد)، تولد نوزادان کم وزن (11.3 درصد در مقابل 6.6 درصد) و سقط جنین (2 درصد در مقابل 0.5 درصد) می شوند.

این اولین گزارشی است که با دنبال کردن کودکان متولد شده از مادرانی که از آی یو دی در طولانی مدت استفاده می کنند منتشر شده است.

بر طبق گزارش 2015 سازمان ملل آی یو دی رایج ترین وسیله مورد استفاده برای جلوگیری از بارداری برگشت پذیر در سراسر جهان است و روشی انتخاب شده در 23 درصد از خانم هایی است که از ضد بارداری استفاده می کنند.

دو تن از متخصصن زنان و زایمان در آمریکا معتقدند که این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را به خانم ها ارائه می دهد اما تاکید می کنند که آی یو دی هنوز یک روش ایمن در جلوگیری از بارداری است.

آی یو دی یک روش بسیار قابل اعتماد در جلوگیری از بارداری است اما حتی بهترین روش هم می تواند در پیشگیری از بارداری ناموفق باشد. در مواردی نادر، آی یو دی ممکن است موثر نباشد؛ جای دستگاه در رحم تغییر کند، دستگاه از بدن دفع شود و یا آی یو دی بسیار کهنه شده باشد. اما میزان ناکارآمدی آن تنها 1 درصد است و خانم ها نباید نگران باشند. (دکتر جیلی رابین کمک رئیس مرکز مراقبت آمبولانسی برنامه سلامت زنان)

طبق نظر دکتر میشل کرامر استاد زنان و زایمان در بیمارستان هانتینگتون در هانتینگتون با اینکه نگرانی های اشاره شده در مطالعه مهم هستند، اما هرگز اهمیت و اعتبار آی یو دی را به عنوان یک روش مهم و موثر در پیشگیری از بارداری کم نمی کند. اینکه این مطالعه به عنوان محکومیتی برای دستگاه آی یو دی در نظر گرفته نشود بسیار اهمیت دارد؛ در واقع این مطالعه جمعیت کوچکی از مصرف کنندگان آی یو دی با اثر ضد بارداری ناموفق را مشخص می کند که خطر عواقب پریناتال در آنها بالا رفته و نیاز به مراقبت های بیشتری در دوران بارداری دارند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه