یک مطالعه جدیدی نشان می دهد که مصرف فولیک اسید و مولتی ویتامین ها در دوران بارداری خطر ابتلا به اوتیسم را در کودک شما کاهش می دهد.

دروانا:

منتشر شده در مجله روانپزشکی جاما- 3 ژانویه 2018

بر طبق مطالعه ای که بر روی 45000 کودک اسرائیلی انجام گرفته است، اوتیسم در کودکانی که مادران آنها قبل از بارداری از مولتی ویتامین استفاده کرده اند کمتر تشخیص داده شد.

خطر افزایش یافته اوتیسم در کودکان یک مسئله مورد توجه برای سیاست های بهداشت عمومی است که ممکن است با مصرف طولانی فولیک اسید و مکمل ها در بارداری تحقق یابد.

یک تیم از دانشمندان به رهبری استفن لوین از دانشگاه حیفا از اسرائیل داده هایی را از ده ها هزار کودک متولد شده در اسرائیل بین سالهای 2003 تا 2007 جمع آوری کردند و آن ها را تا سال 2015 دنبال کردند. همچنین اطلاعات نسخه ای را به منظور بررسی دریافت مکمل های مولتی ویتامین و فولیک اسید قبل بارداری و در حین آن در مادران این کودکان جمع آوری کردند.

احتمال داشتن کودکانی مبتلا به اوتیسم در مادرانی که مکمل بارداری مصرف کرده اند 61 درصد کمتر از مادرانی بود مکمل مصرف نکرده اند. دیگر اینگه خطر تشخیص اوتیسم با مصرف مکمل ها در بارداری تا 73 درصد کاهش یافت.

نتایج این مطالعات نشان می دهند که مصرف فولیک اسید و مکمل های مولتی ویتامینی راهی برای محافظت کودکان در مقابل ابتلا به اوتیسم است. از خانم ها خواسته می شود که برای پیشگیری از نقص های مادرزادی در مغز و نخاع در دوران بارداری از فولیک اسید و مولتی ویتامین ها استفاده کنند. مولتی ویتامین ها همچنین می توانند هر گونه کمبودی را در رژیم غذایی مادر جبران کنند. مطالعه نشان می دهد که این توصیه یک توصیه جزئی نیست و افراد باید واقعا به آن توجه کنند. (تام فرازر افسر ارشد علمی برای سخنرانی اوتیسم؛ گروهی که از افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده های آنها حمایت می کنند)

فرازر میگوید مصرف فولیک اسید در بارداری نقش مهمی در رشد عصبی جنینی دارد و کمبود ویتامین می تواند مرحله ای برای شروع اوتیسم در آینده باشد. او در مورد نحوه اعمال اثر محافظتی مولتی ویتامین ها مطمئن نیست.

دکتر روت میلانیک مدیر برنامه پیگیری عصبی نوزادان در مرکز پزشکی کودکان کوهن معتقد است که این مطالعه به دلیل نحوه طراحی و محدودیت هایی که دارد نمی تواند اثباتی برای رابطه علت و معلولی اوتیسم و فولیک اسید و مولتی ویتامین ها باشد. برای مثال مشخص نیست که همه خانم ها مکمل های خود را مصرف می کنند یا خیر. دیگر اینکه بسیاری از این مکمل ها بدون نسخه عرضه می شوند و برخی ممکن است آنها را بدون نسخه تهیه کنند.

من مشکلی با اینکه فولیک اسید برای باردرای مفید است ندارم. شما باید فولیک اسید را نه تنها در دوران بارداری بلکه قبل از آن نیز مصرف کنید. اما این مطالعه نشان می دهد که مصرف نکردن مکمل ها دلیلی برای اوتیسم در هیچ شکل و فرمی نیست.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه