مصرف یک داروی ضد صرع رایج نقص های مادرزادی را در جنین خانم های باردار در پی دارد.

دروانا:

منتشر شده در ژورنال نورولوژی - 27 دسامبر 2017

بررسی و مطالعات زیادی به مدت 10 سال و بر روی 1 میلیون 400 نفر از خانم هایی که در آن زمان زایمان کرده اند انجام گرفته است. مطالعات انجام شده با مقایسه میان گروهی که دارو را با دوزها و به دلایل مختلف مصرف کرده است و گروهی که هیچ داروی ضد صرعی مصرف نکرده اند همچنین میان مصرف کنندگان توپیرامات و مصرف کنندگان لاموتریژین به عنوان داروی ضد صرع نشان می دهد که در همه شرایط مصرف این دارو خطر نقص های مادرزادی را بالا خواهد برد.

داروی ضد صرع و بارداری: تحقیقات نشان می دهند مصرف داروی ضد صرع توپیرامات در سه ماهه اول بارداری خطر تولد نوزادانی با شکاف در لب یا کام را بالا می برد. این خطر در مصرف به طور متوسط 200 میلی گرم در روز تا حد زیادی افزایش می یابد.

این دارو به منظور کنترل میگرن، درمان اختلال دوقطبی و در ترکیب با سایر داروها برای لاغری به کار می رود. در این مصارف نیز توپیرامات با متوسط دوز 100 میلی گرم در سه ماهه اول می تواند خطر نقص های مادرزادی تا 50 درصد بیشتر کند.

دکتر سونیا هرناندز دیاز محقق دانشگاه هاروارد در بوستون رابطه مستقیم میان میزان دوز مصرفی برای کنترل صرع و افزایش احتمال خطر تولد نوزادان با کام و لب شکاف دار را تایید می کند و می گوید قطع مصرف این دارو در اوایل بارداری به علت شیوع زیاد بارداری های ناآگاهانه کار مشکلی است. دکتر هرناندر دیاز خودداری از تجویز دوزهای بالا از توپیرامات را برای خانم هایی که در سن باروری قرار دارند در کنترل این مشکل موثر می داند.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه