برخی بیماران مبتلا به سرطان سینه باید به مدت طولانی از داروهایی به نام مهارکننده های آروماتاز استفاده کنند. درد و سفتی مفاصل از عوارض شایع استفاده از این داروها می باشد. اغلب بیماران به دلیل بروز چنین عوارضی ممکن است مصرف دارو را کنار بگذارند. تحقیق جدیدی که در این مورد انجام گرفته نشان داده است استفاده از طب سوزنی می تواند به کنترل درد مفاصل در این بیماران کمک کند و از این طریق کیفیت زندگی آن ها را بهبود بخشد.

دروانا:

برخی داروها که به طور متداول برای درمان سرطان سینه (سرطان پستان) استفاده می شود می تواند منجر به بروز درد در مفاصل گردد. تحقیقات جدید نشان می دهد استفاده از طب سوزنی می تواند عوارض جانبی داروهای ضد سرطان را کاهش دهد.

به گفته یکی از متخصصین انکولوژیست که یافته های حاصل از تحقیق را بازبینی می کرد به نظر می رسد این یافته ها به نفع بیماران مبتلا به سرطان سینه باشد.

دکتر لورن کاسل از بخش جراحی سرطان سینه بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک عنوان کرد، طب سوزنی سال هاست که مورد توجه قرار دارد و عوارض جانبی یا بروز مشکلاتی خاص را به دنبال نداشته است.

اگر روش ساده ای مانند طب سوزنی بتواند عوارض ناشی از مصرف برخی داروها را کاهش دهد بنابراین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه بهبود داده خواهد شد و آن ها می توانند به طور موثرتری داروها را استفاده کنند و انتظار نتایج بهتری را نیز داشته باشند.

تحقیق انجام شده به سرپرستی دکتر Dawn Hershman بوده است. ایشان مسئول برنامه سرطان پستان در مرکز پزشکی دانشگاه NewYork-Presbyterian/Columbia می باشند.

تیم تحقیقاتی دکتر Hershman داده های مربوط به 226 خانم را مورد بررسی قرار داد این خانم ها در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند و به سرطان سینه مبتلا بودند. سرطان سینه در این افراد در مراحل ابتدایی قرار داشت و آن ها از دارو هایی به نام مهار کننده های آروماتاز استفاده می کردند.

این داروها اغلب برای درمان خانم هایی استفاده می شود که به تومورهای پستانی حساس به استروژن دچارند.

به گفته دکتر Hershman خیلی از بیمارانی که از این داروها استفاده می کنند به دلیل بروز عوارض جانبی درمان سرطان پستان را متوقف می کنند. بنابراین ما نیاز به استراتژی هایی داریم که این عوارض جانبی را کنترل کند. شایع ترین عارضه جانبی ناشی از داروهای مهارکننده آروماتاز عبارت است از درد و سفتی مفاصل.

تیم تحقیقاتی ارتباط بین استفاده از طب سوزنی و کنترل عوارضی مانند درد مفاصل را در بیماران مورد ارزیابی قرار داد. از بین بیماران حاضر در این تحقیق 110 نفر از طب سوزنی استفاده کردند، در 59 نفر از بیماران سوزن ها در موقعیت های ناموثر قرار داده شد و شرایطی شبیه به طب سوزنی در آن ها ایجاد گردید. 57 نفر دیگر نیز در لیست انتظار قرار گرفتند.

بیماران گروه اول و دوم به مدت شش هفته و هر هفته دو بار در جلسات طب سوزنی شرکت می کردند و پس از آن نیز یک جلسه در هفته و به مدت شش هفته دیگر نیز ادامه داشت.

بعد از طی کردن شش هفته بیمارانی که طب سوزنی واقعی را دریافت کرده کمتر دچار درد بودند و این آمار در مقایسه با دو گروه دیگر معنی دار بود.

یافته های این تحقیق در نشست سالانه سمپوزیوم سرطان پستان در سن آنتونیو در تگزاس ارائه شده است.

این یافته ها می تواند بدان معنا باشد که درد مرتبط با مهارکننده های آروماتاز به نحوی است که بر پایبند بودن بیمار به درمان تاثیر می گذارد بنابراین اگر رویکردهایی مانند طب سوزنی بتواند درد مفاصل را تخفیف دهد بیماران پایبندی بهتری به درمان پیدا می کنند و داروها را به مدت طولانی تری استفاده می کنند.

به گفته Hershman برای تعیین تاثیرات دقیق طب سوزنی در این بیماران باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

در عین حال این یافته ها نشان می دهد پزشکان باید در مورد تاثیرات احتمالی طب سوزنی با بیمارانی که از مهارکننده های آروماتاز استفاده می کنند صحبت کنند. زیرا این گزینه می تواند کیفیت زندگی آن ها را تغییر دهد.

دکتر سینارا کومر مسئول مرکز سرطان پستان در بیمارستان دانشگاه Staten Island واقع در نیویورک اظهار داشت با توجه به یافته های به دست آمده به نظر می رسد ترکیب طب غربی و شرقی می تواند مسیر مهمی را پیش روی ما باز گشاید.

ایشان افزودند با توجه به بحران اعتیاد به مواد مخدر اپیوئیدی در آمریکا به نظر می رسد یافتن گزینه های دیگری برای کنترل درد در این کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. 

کومر همچنین ادامه داد این تحقیق دیگری است که مزایای طب سوزنی را در کنترل درد نشان می دهد.

لازم به ذکر است یافته های ارائه شده در نشست های پزشکی باید در حد مقدماتی باید قبل از انتشار در ژورال های کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته شود.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه