یافته های تحقیقات جدید نشان می دهد اضافه وزن زیاد یا اندک در طول بارداری می تواند ریسک بروز بیماری های شدید و حتی مرگ را در مادر به دنبال داشته باشد. از جمله بیماری های شدید می توان به نارسایی های تنفسی و ایجاد اکلامپسی اشاره کرد. به گفته محققین بارداری می تواند زمان خوبی برای ایجاد عادات سالم به منظور داشتن وزنی نرمال باشد.

دروانا:

اضافه وزن در بارداری می تواند خطرناک باشد:

خانم هایی که قصد بارداری دارند باید بدانند شواهد نشان می دهد بهتر است بارداری زمانی آغاز شود که مادر بهترین وزن نرمال خود را دارا باشد.

یافته های تحقیقات جدید در مورد خطرات اضافه وزن در بارداری نشان می دهد که اضافه وزن زیاد یا کم در بارداری می تواند ریسک بروز بیماری های شدید و حتی مرگ را در پی داشته باشد.

به گفته دکتر ساركا لیسونكوا، داشتن وزن نرمال و رژیم غذایی سالم در دوران قبل از بارداری هم برای مادر و هم برای فرزند مفید می باشد. دکتر ساركا لیسونكوا متخصص در دپارتمان زنان و زایمان دانشگاه بریتیش کلمبیا هم چنین مرکز سلامت زنان و کودکان ونکوور می باشد.

به گفته ایشان هرگز برای داشتن وزن نرمال دیر نخواهد بود حتی اگر همین الان باردار هم باشید باز هم می توان رسیدن به وزن نرمال را آغاز کرد. زیرا اضافه وزن در بارداری می تواند ریسک ابتلا به بیماری های شدید و حتی مرگ را در خانم ها افزایش دهد.

این تحقیق در تاریخ 14 نوامبر در ژرونال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است. در این تحقیق اطلاعات بیش از سه چهارم از میلیون ها خانم در ایالت واشنگتن مورد بررسی قرار گرفت. متوسط سن این افراد 28 سال بود.

قبل از بارداری حدود 3 درصد خانم ها وزنی کمتر از حد نرمال داشتند. 48 درصد از زنان باردار وزن نرمال داشته و حدود 26 درصد نیز دچار اضافه وزن بودند. علاوه بر این حدود 13 درصد خانم ها به دسته اول چاقی متعلق بودند و 6 درصد نیز در دسته دوم چاقی قرار داشتند و 4 درصد نیز مربوط به دسته سوم چاقی بودند.

محققین از شاخص توده بدن استفاده کردند تا مشخص شود چه کسی به اضافه وزن و چاقی دچار بوده و چه کسانی وزن نرمال داشتند. شاخص توده بدن میزان چربی بدن را بر اساس قد و وزن برآورد می کند.

در مورد خانمی با قد 170 سانتی متر و شاخص توده نرمال، وزن می تواند بین 54 تا 68 کیلوگرم باشد. در مورد خانمی با همین قد، وزن 70 تا 81 کیلوگرم نشان دهنده وجود اضافه وزن خواهد بود. هم چنین خانمی با همین قد و وزن حدود 85 کیلوگرم، چاق در نظر گرفته می شود.

محققین دریافتند هر چه وزن یک خانم بیشتر شود شانس ابتلا به بیماری شدید یا مرگ در طول دوران بارداری نیز در او افزایش می یابد. خانم هایی که وزن کمتر از حد نرمال داشتند نیز با همین احتمالات مواجه بودند. از جمله خطرات اضافه وزن در بارداری بیماری شدید می باشد که منظور از بیماری های شدید شرایطی مانند اکلامپسی (کما و یا تشنج ناشی از فشار خون بالا)، نارسایی کلیوی ناگهانی، سپسیس، خونریزی و مشکلات تنفسی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پره اکلامپسی به مطالب زیر مراجعه نمایید:

اگر چه باید توجه داشت که ریسک بروز هر یک از این شرایط تقریبا اندک می باشد. برای مثال این تحقیق نشان داد در بین خانم های چاق در مقایسه با خانم هایی با وزن نرمال، ریسک ابتلا به بیماری شدید 25 مورد بیشتر می باشد و مرگ نیز در بین هر 10000 خانم چاق تعریف شده است.

دکتر Aaron Caughey مسئول دپارتمان زنان و زایمان در دانشگاه اورگان عنوان داشت شانس این که خانمی در طول بارداری جان خود را از دست دهد یک مورد از هر 6000 مورد بارداری در آمریکا می باشد.

بر اساس گفته ایشان، نکته نگران کننده اینست که تعداد خانم های چاقی که باردار می شوند روز به روز رو به افزایش است. چاقی حالت التهابی است که ریسک بروز برخی عوارض مانند ترومبوآمبولیسم (لخته خونی) را افزایش می دهد.

ایشان همچنین اظهار داشت خانم هایی که دچار کمبود وزن می باشند نیز در خطر ابتلا به بیماری های مزمن قرار دارند که احتمال بروز برخی خطرات را افزایش می دهد.

هر دو این متخصصین عنوان کردند که خانم ها باید قبل از باردار شدن وزن نرمال پیدا کنند. اگر خانمی در وزن مناسب خود قرار نداشته باشد بارداری زمان مناسبی است که می توان تمرکز بر مواردی مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را آغاز کرد.

بارداری می تواند آغازی برای انجام تغییرات سالم باشد. زیرا خانم ها در این بازه زندگی بیشتر تمرکز بر فعالیت هایی دارند که می تواند به سلامت فرد و جنین بیانجامد. 

دکتر لیسونکووا همچنین بر اهمیت مراقبت های بارداری مناسب تاکید دارد. زیرا در مراقبت های بارداری پزشکان می توانند برخی علائم را زودتر از موعد تشخیص دهند.

سلامت کلی مادر تنها نگرانی مطرح شده در ارتباط با وزن نامناسب مادر نیست.

در تحقیق دومی که انجام گرفت حدود 2800 خانم از سه ماهه اول بارداری تا زمان زایمان مورد بررسی قرار گرفتند. تحقیقات نشان داد خانم های چاق بیشتر در خطر به دنیا آوردن فرزندانی قرار دارند که سنگین وزن تر می باشند و این در مقایسه با فرزندان متولد شده از مادران لاغرتر می باشد.

این تحقیق به سرپرستی دکتر Cuilin Zhang از موسسه ملی بهداشت انجام گرفت و نشان داد افزایش وزن جنین می تواند احتمال انجام زایمان سزارین را افزایش دهد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه