تحقیقات نشان می دهد انجام نوع خاصی از یوگا می تواند به بهبود خواب بیماران مبتلا به سرطان سینه کمک کند. در این تحقیق گروهی از خانم ها نوع خاصی از یوگا را حداقل به مدت دو بار در هفته تمرین می کردند و با گروه شاهد که تنها درمان معمول سرطان پستان را دریافت می کردند مورد مقایسه قرار گرفتند. هم چنین در دوره های مشخصی بیماران دوباره تحت پیگیری قرار گرفتند. نتایج موید آن بود که انجام یوگا با کاهش مشکلات خواب در بیماران مبتلا به سرطان پستان ارتباط داشت.

دروانا:

به گزارش محققین نوع خاصی از یوگا منافع طولانی مدتی را برای بیماران مبتلا به سرطان سینه در پی دارد.

در تحقیقی متشکل از 227 خانم که برای درمان سرطان سینه تحت شیمی درمانی قرار داشتند این نکته مورد بررسی قرار گرفت. افراد به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. یک گروه نوع خاصی از یوگا به نام Tibetan yoga را حداقل دو بار در هفته تمرین می کرد، گروه دیگر برنامه کششی ساده ای را انجام می دادند و گروه سوم که به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد تنها درمان معمول سرطان پستان را دریافت می کردند.

شرکت کنندگان یک هفته بعد از پایان برنامه ارزیابی شدند و به مدت سه، شش و دوازده ماه بعد مورد پیگیری قرار گرفتند.

خانم هایی که یوگا انجام می دادند مشکلات خواب کمتری داشتند و در طول روز کمتر احساس خواب آلودگی می کردند. این مشاهدات در مقایسه با دو گروه دیگر به دست آمد.

Lorenzo Cohen از دانشگاه تگزاس عنوان داشت مشکلات خواب و خستگی در بین بیماران مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می کنند بسیار شایع است. خانم هایی که یوگا یا تمرینات کششی انجام می دادند چهار کلاس 75 تا 90 دقیقه ای در طول شیمی درمانی خود داشتند.

کلاس های یوگا توسط مربی آموزش دیده ای برگزار گردید. خانم ها در این کلاس ها تنفس کنترل شده، تجسم، مدیتیشن و طرز نشستن مناسب را می آموختند و تشویق می شدند این تمرین ها را در منزل نیز انجام دهند.

دکتر کوهن طی اخباری عنوان کرد اگرچه تاثیرات ناشی از یوگا در این تحقیق در حد متوسط بود اما با این حال می توان خانم ها را تشویق کرد تا برای بهبود مشکلات خواب در طول شیمی درمانی در این کلاس ها شرکت کنند.

ایشان هم چنین افزود تحقیق قبلی نیز نشان داد یوگا به طور موثری اختلالات خوابی بیماران مبتلا به سرطان را کاهش می دهد اما در تحقیق مذکور گروه شاهد و پیگیری های بلند مدت وجود نداشت. این تحقیق به گونه ای برنامه ریزی گردید تا برخی از محدودیت های تحقیق قبلی در آن برطرف شود.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 20 ام سپتامبر در ژورنال Cancer منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه