یافته های جدید نشان می دهد قرار دادن دستگاه IUD حاوی هورمون در رحم به منظور پیشگیری از بارداری بلافاصله بعد از زایمان تداخلی در شیردهی خانم ها ایجاد نمی کند و خانم ها بعد از زایمان زمانی که هنوز در بیمارستان بستری هستند می توانند با اطمینان خاطر از دستگاه  IUD استفاده کنند.

دروانا:

بر اساس یافته های جدید خانم هایی که از دستگاه IUD یا دستگاه داخل رحمی هورمونی بلافاصله بعد از بارداری استفاده می کنند می توانند به فرزندان خود شیر دهند و استفاده از IUD در شیردهی مجاز است.

محققین توصیه کردند دلیلی وجود ندارد خانم هایی که از دستگاه جلوگیری از بارداری استفاده می کنند شیردهی را به تاخیر بیاندازند.

به گفته دکتر دیوید تورک از دانشگاه Utah نکته کلی این که: قرار دادن دستگاه IUD روشی بی خطر و طولانی اثر است که تاثیر منفی بر شیردهی به فرزند نخواهد داشت. دکتر تورک متخصص زنان و زایمان می باشد.

در این تحقیق محققین به طور تصادفی بیش از 250 خانم را در دو گروه قرار دارند. یک گروه دستگاه IUD هورمونی را 30 دقیقه بعد از زایمان دریافت کرد. گروه دیگر این دستگاه را در هفته های چهارم تا دوازدهم بعد از زایمان دریافت کردند.

این تحقیق نشان داد هورمون ها در دستگاه IUD ترشح شیر را به تاخیر نمی اندازند حتی اگر این دستگاه بلافاصله بعد از زایمان قرار داده شود. هشت هفته بعد از زایمان همه مادران با یا بدون IUD به یک اندازه شیر داشتند.

اما قرار دادن دستگاه IUD مدتی بلافاصله بعد از زایمان یک محدودیت دارد و آن این است که احتمال این که IUD از جای خود تکان بخورد کمی وجود دارد. در بین خانم هایی که در این تحقیق حضور داشتند 19 درصد آن هایی که IUD را فورا بعد از زایمان دریافت کردند با این مشکل رو به رو شدند اما این آمار در بین خانم هایی که چند هفته بعد از زایمان IUD را در رحم قرار داده بودند تنها 2 درصد بود. اما محققین عنوان کردند 71 درصد این خانم هایی که ID از رحم آنها خارج شده بود دوباره آن را جایگزین کردند و از IUD استفاده کردند.

دکتر Eve Espey متخصص زنان و زایمان از دانشگاه پزشکی نیومکزیکو عنوان کرد این تحقیق نشان می دهد تفاوتی در نتایج شیردهی برای خانم های دو گروه وجود نداشت و به این ترتیب می توانیم به خانم ها اطمینان دهیم با استفاده از دستگاه IUD می توانند از بارداری های ناخواسته اجتناب کنند و در عین حال به طور موفقیت آمیزی به فرزندان خود شیر دهند. ما امیدواریم این تحقیق دسترسی خانم ها به IUD را تقویت کند زیرا این روش اثر بخشی مناسبی در طولانی مدت ایفا می کند.

محققین توصیه کردند پزشکان باید در ملاقات های خود با بیماران در مورد روش های طولانی اثر پیشگیری از بارداری و دستگاه جلوگیری از بارداری توضیح دهند زیرا بعد از زایمان خانم ها اغلب به دنبال کنترل بارداری هستند. خانم ها به هنگام زایمان در بیمارستان هستند، این زمان فرصت خوبی است که دستگاه IUD نیز کار گذاشته شود.

این تحقیق اخیرا به صورت آن لاین در ژورنال آمریکایی Obstetrics and Gynecology منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه