مصرف چه مقدار از الکل در دوران بارداری بی خطر است؟ تحقیقات اندک و پراکنده ای وجود دارد که به پاسخ این پرسش پرداخته است. مروری بر تحقیقات انجام شده نشان داد مصرف مقادیر اندک الکل می تواند با به دنیا آوردن نوزادی با وزن کم و بروز زایمان زودرس ارتباط داشته باشد اما ارتباط بین مصرف مقادیر اندک الکل و بروز زایمان زودرس چندان مشخص نیست. توصیه کلی این است که از مصرف الکل در دوران بارداری پرهیز شود زیرا مصرف مقادیر اندک الکل نیز ممکن است تاثیراتی را در پی داشته باشد که ممکن است به سختی تشخیص داده شود.

دروانا:

در طول ماه های بارداری خیلی از خانم های باردار ممکن است با این سوال مواجه شوند که آیا مصرف یک یا دو لیوان نوشیدنی الکلی جنین آن ها را در خطر قرار می دهد؟

متاسفانه محققین هنوز برای پاسخ به این سوال اطمینان ندارند. اما بررسی و مرور چندین تحقیق که در این زمینه انجام شده اشاره می کند مقادیر اندک الکل کمی ریسک زایمان زودرس و وزن اندک نوزاد به هنگام تولد را افزایش می دهد.

محققین اذعان داشته اند تحقیقات انجام شده بسیار پراکنده اند.

Loubaba Mamluk از دانشگاه بریستول در انگلیس عنوان داشت شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مقادیر اندک الکل در دوران بارداری با ریسک به دنیا آوردن فرزند کم وزن ارتباط دارد همچنین ریسک زایمان زودرس نیز افزایش می یابد اگرچه این مورد دوم کمتر مشخص می باشد.

دکتر پائول جاریس مسئول پزشکی March of Dimes عنوان داشت نتایج در مورد مصرف مقادیر اندک الکل در خانم های باردار چندان قطعی نیست.

ایشان هم چنین اظهار داشت پیام March of Dimes چنین است: اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید یا احتمال می دهید که باردار باشید از مصرف الکل خودداری کنید.

تاثیر الکل بر جنین چیست و چرا الکل می تواند برای جنین خطرناک باشد؟

به گفته دکتر جاریس زمانی که یک خانم در طول بارداری از نوشیدنی الکلی استفاده می کند الکل موجود در خون او سریعا از جفت عبور می کند و به جنین می رسد. هر مقدار الکل در هر زمانی از بارداری می تواند به رشد مغزی جنین و رشد سایر ارگان های او آسیب بزند. خانم های باردار با هم متفاوتند بنابراین نمی توان پیش بینی کرد الکل چطور می تواند بر جنین آن ها تاثیر داشته باشد.

خانم ها در دوران بارداری به طور معمول اصراری بر نوشیدن الکل ندارند. بر اساس گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا مصرف الکل در دوران بارداری با لیستی از مشکلات پزشکی در کودکان ارتباط دارد.

این مرکز هم چنین عنوان کرد خوردن الکل در بارداری می تواند طیفی از اختلالات را در جنین ایجاد کند از جمله اختلال در مهارت های فکری  و صحبت کردن کودک، تاثیر بر اندازه سر، قد، بینایی و شنوایی کودک و خیلی از اختلالات دیگر.

دکتر جاریس عنوان کرد مشخص نیست مصرف چه مقدار الکل در بارداری بی خطر خواهد بود و حتی مصرف مقادیر اندک الکل در بارداری نیز ممکن است آسیب های بسیار ناچیزی را به نوزاد برساند که ممکن است به سختی تشخیص داده شود.

تحقیقات اندکی در مورد مصرف مقادیر کم تا متوسط الکل در دوران بارداری و مخصوصا نوشیدن یک یا دو لیوان در هفته انجام شده است.

تیم تحقیقاتی بریتیش 26 تحقیق را مورد بررسی قرار داده است که در آن خانم هایی حضور داشتند که در دوران بارداری مقدار اندک تا متوسطی از الکل را می نوشیدند و این افراد با خانم هایی مقایسه شدند که در این دوران از الکل استفاده نمی کردند. محققین دریافتند داده های قوی وجود ندارد که تاثیرات مقادیر اندک الکل و مشکلات پزشکی مختلف را نشان دهد به جز این که مصرف مقادیر اندک الکل با احتمال بروز زایمان زودرس و به دنیا آوردن فرزندی با وزن کم ارتباط داشت.

خانم های بارداری که از الکل استفاده می کردند به نظر می رسید 8 درصد بیشتر درخطر به دنیا آوردن فرزندی با وزن کم بودند. شواهدی نیز وجود داشت که این خانم ها 10 درصد بیشتر در خطر داشتن نوزاد نارس قرار دارند اگر چه این ارتباط وضوح کمتری داشت. محققین عنوان کردند این احتمال نیز وجود دارد ارتباطی بین مصرف مقادیر الکل در بارداری و زایمان زودرس وجود نداشته باشد.

در این بررسی هفت تحقیق وجود داشت که شامل کارآزمایی های متشکل از 500 تا 9000 خانم بود. 9 مورد از تحقیقات نیز شامل کارآزمایی هایی با 500 تا 36000 خانم بود.

محققین عنوان کردند این یافته ها قطعی نیست حداقل این که برخی از تحقیقات انجام شده محدودیت هایی نیز داشتند. برای مثال در یک مورد از تحقیقات تعداد بالا و پایین شرکت کنندگانی که سیگار می کشیدند مشخص نشده بود.

در این تحقیقات از خانم های بارداری که قبل از اطلاع از بارداری خود از نوشیدنی های الکلی استفاده می کردند صحبتی نشد.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 11 سپتامبر در ژورنال BMJ Open منتشر شد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه