• 1- جایگزین هورمون تراپی

    1- جایگزین هورمون تراپی

    گرگرفتگی، بی خوابی، تغییرات خلقی و سایر علائم ناشی از یائسگی می تواند بسیار ناخوشایند باشد و به سختی کنترل شوند. هورمون درمانی می تواند در کوتاه مدت مفید باشد اما در طولانی مدت ریسک ابتلا به سرطان سینه، سکته و حملات قلبی را افزایش می دهد. خیلی از زنان به استفاده از مکمل ها روی آورده اند. اما آیا این مکمل ها می تواند مفید باشد؟ این مکمل ها به ندرت تحت تست های بالینی قرار گرفته است و تولید کنندگان آن ها ادعای سلامت این محصولات را دارند، ولی همیشه پشتوانه ی علمی برای این ادعا ها وجود نداشته است. در این اسلاید شو ما از آخرین تحقیقات علمی استفاده کرده ایم تا مکمل هایی را که اغلب در دوره ی یائسگی استفاده می شود را مورد بررسی قرار دهیم.
  • 2- BLACK COHOSH

    2- BLACK COHOSH

    عصاره ی ریشه ی گیاه black cohosh
    شواهد: باوجود این که این گیاه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، در سال 2008 مقاله ای نشان داد که شواهد کافی برای اثر بخشی این گیاه در علائم یائسگی وجود ندارد. مقاله ی دیگری که در سال 2010 منتشر شد نشان داد این گیاه تا 26% علائم گرگرفتگی را کاهش می دهد.
    نتیجه گیری: برای تایید اثرات منفی و مثبت این گیاه شواهد بیشتری مورد نیاز است. اثرات منفی اشاره به آسیب کبدی و سایر عوارض جانبی دارد که در همه ی مکمل ها مطرح است، این گیاه را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.
  • 3- DONG QUAI

    3- DONG QUAI

    گیاهی است که با عنوان Chinese angelica( گلپر چینی) شناخته شده است و گفته می شود در بدن اثراتی شبیه به استروژن دارد. شواهد: استفاده از این گیاه به منظور تخفیف علائم یائسگی هنوز به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است و نتایج به دست آمده تا حد زیادی منفی است. در آزمون کنترل شده ای که در سال 1997 انجام گرفت نشان داده شد این گیاه در تخفیف علائمی مانند گرگرفتگی بهتر از پلاسبو یا دارونما عمل نمی کند؛ اخیرا در سال 2008 در مطالعه ای که بر روی این گیاه در هنگ کنگ انجام گرفت، در مقایسه با پلاسبو هیچ تفاوت قابل توجهی در تخفیف علائم یائسگی به دست نیامد. نتیجه گیری: گیاه Dong quai در بدن میتواند شبیه به استرون عمل کند، هنوز با توجه به تحقیقات این نظریه اثبات نشده است.
  • 4- روغن گل مغربی EVENING PRIMROSE

    4- روغن گل مغربی EVENING PRIMROSE

    روغن این گیاه از دانه های گیاه گلدار زرد رنگ به دست می آید. ماده ی موثره ی آن اسید چرب ضروری امگا 6 یا گاما- لینولئیک اسید می باشد (gamma-linoleic acid). شواهد: بر اساس مقاله ای که در سال 2008 در پزشک خانواده ی آمریکا منتشر شد،در آزمون کنترل شده با پلاسبو یا دارو نما که بر روی این گیاه در ارتباط با خانم های یائسه انجام گرفت، خانم ها به مدت 6 ماه از کپسول روغن این گیاه روزانه 8 عدد استفاده کردند، اما در درمان گرگرفتگی، این کپسول ها موثر تر از پلاسبو نبودند. نتیجه گیری: هنوز شواهد کافی در راستای استفاده از روغن گل مغربی primrose در زنان یائسه وجود ندارد.
  • 5- گیاه گینگو GINKGO

    5- گیاه گینگو GINKGO

    عصاره ی برگ های این گیاه ( که با نام درخت پرسیاوشان مویی maidenhair نیز شناخته می شود) شواهد: به طور سنتی این گیاه برای بهبود حافظه، تمرکز و خلق و خو استفاده می شود که همه ی این موارد می تواند در دوره ی یائسگی تشدید شود. در دو آزمونی که در سال 2009 انجام شد، نشان داده شد این گیاه اثری بر عملکرد شناختی مغز ندارد، هم چنین در مورد خلق و خو نیز در تحقیقی که در سال 2007 بر روی زنانی انجام شد که در دوره ی بعد از یائسگی قرار داشتند، نشان داده شد ginkgo بر تغییرات خلقی اثر درمانی ندارد. نتیجه گیری: با وجود شهرتی که این گیاه در تقویت حافظه و خلق و خو دارد، اما در تحقیقات علمی ،اثر بخشی کمی را از این گیاه نشان داده است.
  • 6- جینسینگ GINSENG

    6- جینسینگ GINSENG

    گیاهی آسیایی که قرن هاست در طب سنتی مورد استفاده قرار دارد. شواهد: در آزمون سال 1999 نشان داده شد 200 میلی گرم از این گیاه در روز می تواند به تقویت خلق و خو هم چنین داشتن احساسی خوب در زنانی که در دوره ی یائسگی قرار دارد کمک کند، در مقاله ی دیگری که قبل از این مقاله در همان سال منتشر شده بود نشان داده شد جینسینگ قرمز کره ای در تقویت برانگیختگی جنسی در زنان یائسه موثر است. تحقیقات نشان می دهد این گیاه می تواند در برخی از زنان ، مشکلات قلبی به همراه داشته باشد. نتیجه گیری: این گیاه اثرات بالقوه ای در درمان علائم منوپوز دارد اما اثرات جانبی خطرناکی نیز همراه دارد.
  • 1- جایگزین هورمون تراپی
  • 2- BLACK COHOSH
  • 3- DONG QUAI
  • 4- روغن گل مغربی EVENING PRIMROSE
  • 5- گیاه گینگو GINKGO
  • 6- جینسینگ GINSENG
برگرفته از: وبسایت http://www.health.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه