آنفلوانزا بیماری ویروسی هست که معمولاً در فصل پاییز و زمستان بروز می کند، گرچه در تمام فصول سال می تواند در جریان باشد. این عفونت در بارداری میتواند با خطر سقط جنین، مرگ ‌و میر بیشتر و عوارض بیشتری در خانم های باردار همراه باشد. واکسن آنفلوانزا از بروز بیماری شدید در خانم های باردار پیشگیری می کند. 

دروانا:

در دوران بارداری، مقابله با عفونت ها برای سیستم ایمنی دشوارتر است. به همین علت احتمال ابتلا به آنفلوانزا و سایر بیماری ها در یک خانم باردار افزایش می یابد. در صورت ابتلا به آنفلوانزا، شدت بیماری در خانم های باردار بیش از خانم های غیر باردار هم سن آن ها است.

علائم آنفلوانزا در بارداری

علائم آنفلوانزا در افراد مختلف یکسان بوده و شامل سرفه، گلو درد، آبریزش بینی، تب 38 درجه سانتی گراد یا بیشتر است. سایر علائم آنفلوانزا در بارداری عبارتند از بدن درد، سردرد، خستگی، استفراغ و اسهال.

دریافت واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری

اگر فرد باردار است یا قصد بارداری دارد، باید واکسن آنفلوانزا را دریافت نماید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اعلام می کند که خانم های باردار در معرض خطر بالای ابتلا به آنفلوانزا و عواقب ناشی از این بیماری هستند. ابتلا به عفونت آنفلوانزا خفیف اغلب خطری برای مادر یا نوزاد ندارد همچنین احتمال ابتلا به بیماری شدید که برای مادر و نوزاد خطرناک باشد، پایین است. واکسن های آنفلوانزا در مراکز درمانی مختلف در دسترس هستند. دو نوع واکسن آنفلوانزا وجود دارد که شامل واکسن تزریقی و اسپری بینی می شوند. واکسن آنفلوانزا تزریقی برای خانم های باردار توصیه می گردد؛ این واکسن حاوی آنتی ژن یا ویروس های غیر فعال شده است که امکان ابتلا به عفونت با دریافت آن ها وجود ندارد. اسپری بینی واکسن آنفلوانزا چون ویروس زنده هست، برای خانم های باردار تایید نشده است.

از جمله عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا قرمزی یا حساسیت به درد در محل دریافت واکسن، سردرد، درد ماهیچه ای، تب و اسهال و استفراغ هستند. عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا اغلب بلافاصله بعد از دریافت آن بروز می کنند و ممکن است یک یا دو روز به طول انجامند. در صورتی که عوارض واکسن در بارداری بیش از دو روز ادامه یابد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

درمان آنفلوانزا در بارداری

متخصصین توصیه می کنند که درمان آنفلوانزا در بارداری باید سریعا بعد از بروز علائم انجام گیرد. در بیشتر مورد نیازی به انجام آزمایش نیست؛ پزشکان برای درمان آنفلوانزا در بارداری منتظر نتایج آزمایش نمی مانند. آزمایش های سریع نیز در کلینیک های اورژانس در دسترس هستند. آغاز داروهای ضد ویروس ظرف 48 ساعت اول بعد از بروز علائم بهترین راه درمان این عفونت در بارداری محسوب می شود اما داروهای ضد ویروس بعد از این دوره نیز قابل مصرف هستند. کپسول 75 میلی گرمی اوسلتامیویر دو بار در روز برای پنج روز اولین انتخاب برای درمان آنفلوانزا در بارداری است.

فرد ممکن است نگرانی هایی پیرامون عوارض داروهای ضد ویروس برای نوزاد داشته باشد اما باید در نظر داشت که عدم درمان آنفلوانزا در بارداری خطرات جدی به دنبال دارد. خانم های باردار سالم در مقایسه با آن هایی که باردار نیستند به بیمار شدیدتری دچار می شوند و حتی ممکن است دچار مرگ گردند. این بدین معنی نیست که تمام خانم های باردار به عفونت شدید مبتلا می شوند اما پیش بینی این که چه کسی دچار بیماری شدید می گردد دشوار است. لذا انجام واکسیناسیون برای تمام خانمهای باردار توصیه می شود. خانم هایی که دچار بیماری شدید آنفلوانزا می شوند در ابتدا علائم خفیفی دارند؛ این در حالی است که خانم های باردار ممکن است به سرعت دچار بیماری شدید شوند حتی اگر علائم در ابتدا شدید نباشند. زنانی که دچار تب بالا یا پنومونی می گردند بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و سایر خطرات قرار دارند.

دکتر بتول شریفی مود

دکتر بتول شریفی مود

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر بتول شريفي مود متخصص بیماری های عفونی و طب گرمسیری از دانشگاه علوم پزشکی مشهد،دکتر بتول شریفی مود پژوهشگر برتر کشوری و استانی در رشته پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر بتول شریفی مود
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی