واکسن آنفلوانزا راهکاری موثر در پیشگیری از آنفلوانزا است. بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که سیستم تنفسی را درگیر می کند. این بیماری می تواند در افراد مسن و کودکان عواقب جدی به دنبال داشته باشد. در ادامه به سوالاتی در مورد واکسن تزریقی آنفلوانزا پاسخ می دهیم

 

دروانا:

 واکسن آنفلوانزا

بیماری آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که می تواند موجب عواقب جدی بخصوص در کودکان، افراد مسن و افرادی با شرایط خاص پزشکی شود. تزریق واکسن آنفلوانزا موثر ترین راه در پیشگیری از عفونت آنفلوانزا و عوارض ناشی از آن می باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها تزریق واکسن آنفلوانزا را به طور سالیانه را برای کودکان شش ماهه و بزرگ تر توصیه می کند. در زیر به برخی سوالات رایج در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا پاسخ می دهیم.

واکسن آنفلوانزا: علت تزریق سالانه

واکسن های جدید آنفلوانزا هر سال وارد بازار می شوند تا بتوانند با ویروس آنفلوانزا که به سرعت می تواند مقاوم شود، مقابله کنند. از آن جایی که ویروس آنفلوانزا می تواند به مرور زمان تغییر شکل دهد، تزریق واکسن آنفلوانزا در سال گذشته نمی تواند در برابر ویروس های امسال شما را ایمن سازد.

بعد از انجام تزریق واکسن آنفلوانزا، سیستم ایمنی شما آنتی بادی هایی را برای محافظت از شما در برابر ویروس های آنفلوانزای موجود در واکسن تولید می کند. به طور کلی، افت تعداد آنتی بادی ها در طول زمان دلیل دیگری برای تمدید تزریق واکسن آنفلوانزا به صورت سالیانه است.

واکسن آنفلوانزا: چه کسانی باید واکسن بزنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، واکسیناسیون آنفلوانزا را به طور سالیانه و برای افراد بالای شش ماه توصیه می کند. انجام واکسیناسیون آنفلوانزا خصوصا برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض آنفلوانزا قرار دارند بسیار اهمیت دارد. این افراد در گروه های زیر قرار می گیرند:

  • خانم های باردار در سه ماهه دوم یا سوم
  • افراد مسن
  • کودکان

کودکان بین 6 ماه تا 8 سال برای کسب ایمنی کامل در برابر بیماری آنفلوانزا، ممکن است به تزریق دو دوز از واکسن آنفلوانزا با فاصله حداقل 4 هفته از یکدیگر نیاز داشته باشند. در این مورد با متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید.

برخی بیماری ها و شرایط مزمن نیز می توانند خطر بروز عوارض آنفلوانزا را افزایش دهند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسم
  • سرطان یا بیماران تحت درمان سرطان
  • بیماری مزمن انسدادی ریوی (برونشیت)
  • سیستیک فیبروز
  • دیابت
  • اچ آی وی/ ایدز
  • بیماری کلیوی یا کبدی مزمن
  • چاقی

واکسن آنفلوانزا: چه کسانی نباید واکسن بزنند؟

قبل از تزریق واکسن آنفلونزا در مورد شرایط خود با متخصص بیماری های عفونی مشورت کنید.

  • اگر به تخم مرغ آلرژی دارید. بیشتر انواع واکسن آنفلوانزا دارای مقدار کمی پروتئین تخم مرغ هستند. اگر شما آلرژی خفیف پوستی به تخم مرغ دارید، می توانید تزریق واکسن آنفلوانزا را بدون احتیاط های اضافی انجام دهید. اگر شما به آلرژی شدید تخم مرغ دچار هستید، شما باید تزریق واکسن آنفلوانزا را در یک مرکز درمانی انجام دهید و توسط یک پزشک که می تواند واکنش های شدید آلرژیک را تشخیص داده و کنترل کند تحت نظر باشید.

برخی از انواع واکسن آنفلوانزا نیز پروتئین های تخم مرغ را ندارند و برای تزریق در افراد 18 سال و بالاتر از سازمان غذا و دارو آمریکا تاییدیه دریافت کرده اند. در مورد گزینه هایی که برای تزریق واکسن آنفلوانزا در اختیار دارید با پزشک مشورت کنید.

  • اگر واکنش شدیدی به واکسن قبلی نشان داده اید. واکسن آنفلوانزا هرگز برای فردی که در تزریق واکسن آنفلوانزای قبلی واکنش شدیدی نشان داده است توصیه نمی شود. در این باره با پزشک صحبت کنید. برخی از واکنش ها ارتباطی با واکسن آنفلوانزا ندارند.

واکسن آنفلوانزا: چه راه هایی برای دریافت واکسن وجود دارد؟

دریافت واکسن آنفلوانزا تنها در فرم ترزیقی توصیه می شود. در حالی که واکسن آنفلوانزا در فرم اسپری بینی (حاوی دوز پایین از ویروس آنفلوانزا زنده اما ضعیف شده) نیز به تایید سازمان غذا و دارو رسیده است، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، استفاده از این فرم واکسن آنفلوانزا را برای مدت طولانی تایید نکرده است؛ زیرا در چندین فصل اخیر، اسپری بینی واکسن آنفلوانزا تقریبا بدون اثر بوده است.

واکسن تزریقی آنفلوانزا حاوی واکسن غیر فعال ساخته شده از ویروس های کشته شده است. از آن جایی که ویروس های موجود در این واکسن آنفلوانزا کشته شده اند (غیر فعال)، واکسن تزریقی آنفلوانزا موجب ابتلا شما به بیماری آنفلوانزا نمی شود اما موجب تحریک سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی هایی که با ویروس آنفلوانزا به مقابله می پردازند، می گردد.

تزریق واکسن آنفلوانزا معمولا در عضله بازو انجام می شود. اگر شما سنی بین 8 تا 64 سال دارید، شما می توانید واکسن آنفلوانزا درون پوستی را انتخاب کنید.

واکسن آنفلوانزا: آیا واکسن موجب بیماری آنفلوانزا می شود؟

خیر. تزریق واکسن آنفلوانزا ابتلا به بیماری را در پی ندارد. اما ممکن است به دلایل مختلفی که در زیر آمده اند دچار علائم شبه آنفلوانزا شوید:

  • واکنش به واکسن. برخی افراد برای یک یا دو روز بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا دچار درد عضلانی و تب می شوند. این ممکن است یک اثر جانبی از تولید آنتی بادی های محافظ بدن شما باشد.
  • بازه دو هفته ای. اعمال اثر کامل واکسن آنفلوانزا اغلب به دو هفته زمان نیاز دارد. اگر شما اندکی قبل یا در طول این دوره در معرض ویروس آنفلوانزا قرار بگیرید، ممکن است به بیماری آنفلوانزا دچار شوید.
  • ویروس های آنفلوانزا نامناسب. در برخی موارد، ویروس های آنفلوانزایی که برای تولید واکسن به کار می رفتند با ویروس هایی که در فصل آنفلوانزا شیوع می یافتند هماهنگی نداشتند. در این صورت، واکسن تزریقی آنفلوانزا اثرگذاری کمتری دارد اما همچنان سطحی از ایمنی را ایجاد می کند.
  • سایر بیماری ها. بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی نیز علائم شبه آنفلوانزا ایجاد می کنند. بنابراین ممکن است بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا تصور کنید که به بیماری آنفلوانزا مبتلا شده اید.

 

دکتر امیر منصور کلالی

دکتر امیر منصور کلالی

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر امير منصور كلالي متخصص بیماری های عفونی و تب دار از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بورد تخصصی و بیش از 11 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه تشخیص و درمان بیماری های عفونی و داخلی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر امیر منصور کلالی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی