عفونت انگلی در اثر انواع انگل ایجاد می شود که ممکن است میان انسان و حیوان مشترک بوده و در اثر تماس با آب، غذا، خاک و خون انتقال یابد. این عفونت ها بسته به عامل شان علائم مختلفی ظاهر می کنند.

دروانا:

انگل ها موجوداتی هستند که در بدن سایر موجودات زنده زیست کرده و زنده می مانند. برخی انگل ها میزبان خود را تحت تاثیر قرار نمی دهند. اما برخی دیگر در بدن میزبان خود رشد کرده تولید مثل می کنند و یا به اندام های او حمله می کنند بدین ترتیب میزبان بیمار گشته و در واقع به عفونت انگلی دچار شده است. علائم عفونت انگلی بسته به عامل ایجاد کننده بیماری متفاوت خواهند بود. برای مثال:

  • تریکومونیاز یک عفونت منتقله از راه تماس جنسی است که اغلب علائمی را ایجاد نمی کند. در برخی موارد، این عفونت موجب خارش، قرمزی، تحریک و ترشحات غیر طبیعی از ناحیه تناسلی می شود.
  • ژیاردیاز ممکن است موجب اسهال، گاز روده ای، ناراحتی معده، مدفوع چرب و کم آبی بدن گردد.
  • کریپتواسپوریدیاز دیگر عفونت انگلی است که موجب کرامپ های گوارشی، درد معده، تهوع، استفراغ، کم آبی بدن، کاهش وزن و تب می شود.
  • توکسوپلاسموز نیز علائم شبه آنفلوانزا همانند تورم گره های لنفاوی و دردهای ماهیچه ای که برای بیش از یک ماه به طول می انجامند، ظاهر می سازد.

علل عفونت انگلی

عفونت های انگلی تحت تاثیر سه نوع از موجودات زنده ایجاد می شوند: تک یاختگان، کرم ها و اکتو انگل ها. تک یاختگان موجودات تک سلولی هستند که در درون بدن میزبان زیست کرده و تکثیر می شوند. از جمله عفونت های ناشی از این موجودات ژیاردیاز است. این یک عفونت خطرناک است که در اثر مصرف آب آلوده به عامل بیماری ایجاد می شود. کرم ها موجودات چند سلولی هستند که در خارج از سلول های فرد زندگی می کنند. کرم های مسطح، نواری، حلقوی و قلابدار از جمله این انگل ها محسوب می شوند. اکتو انگل ها موجودات چند سلولی هستند که بر روی پوست زیست کرده و از آن تغذیه می کنند. این انگل ها شامل حشراتی چون پشه ها، کک ها، کنه ها و کرم های ریز هستند.

عفونت های انگلی به طرق مختلف انتشار می یابند. برای مثال، تک یاختگان و کرم ها می توانند از طریق آب، غذا، مواد دفعی، خاک و خون انتقال یابند برخی از آن ها نیز از طریق تماس جنسی قابل انتقال هستند. برخی عفونت های انگلی از طریق پشه ها به عنوان حال منتشر می شوند. برای مثال، مالاریا در اثر یک تک یاخته ایجاد می شود نیش پشه ها انتشار می یابد.

فاکتورهای خطر عفونت انگلی

هر فردی ممکن است به عفونت انگلی دچار شود. اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند. احتمال ابتلا به عفونت انگلی در فرد بیشتر است اگر:

  • سیستم ایمنی ضعیف داشته باشد و یا در حال حاضر به بیماری دیگری دچار باشد.
  • در نواحی گرمسیری یا نیمه گرمسیری زندگی کرده و یا به آن ها سفر می کند.
  • به منبع آب سالم دسترسی ندارد.
  • در دریاچه ها یا رودخانه هایی شنا می کند که به ژیاردیا یا سایر انگل آلوده هستند.
  • در مهد کودک مشغول به کار است، به طور مرتب با خاک در تماس است یا در زمینه هایی فعالیت دارد که به طور مداوم با مدفوع در تماس است.

گربه های خیابانی با جوندگان و پرندگان آلوده در تماس هستند و این احتمال ابتلا به توکسوپلاسموز را در آن ها بالا می برد. توکسوپلاسموز عفونتی بسیار خطرناک برای خانم های باردار و نوزادان در حال رشد است. این عفونت از طریق مدفوع گربه منتشر می شود.

دکتر نسرین شهرکی متخصص بیماری های عفونی و تب دار عنوان می دارند تریشینوز که از طریق گوشت های راسته کم پخت و کبابی منتقل می شود و لارو آن در عضلات پستانداران قابل حیات می باشد و از طریق گوارش به انسان انتقال می یابد.

فاسیولا هپاتیکا از طریق خوردن سبزیجات آلوده به گوسفند و سپس به انسان انتقال می یابد.

کیست هیداتیک که از طریق میزبان واسط سگ و دام به انسان انتقال می یابد.

بیماری های انگلی که از طریق کرم های نواری پهن با میزبان واسط دام - خوک نه ماهی به انسان انتقال می یابد.

آسکاریس روده ای که از طریق خوردن تخم کرم توسط آبهای آلوده و مواد غذایی آلوده به انسان انتقال می یابد و علاوه بر درگیری گوارشی منجر به سندرم لوفلر می شود.

دکتر نسرین شهرکی

دکتر نسرین شهرکی

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر نسرين شهركي متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر نسرین شهرکی در زمینه زگیل تناسلی و همچنین سرطان معده تحقیقات ارزشمندی را ارائه نموده اند.
 
تایید شده: توسط دکتر نسرین شهرکی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی