لاپاروسکوپی تشخیصی یک روش جراحی تشخیصی برای لگن و شکم محسوب می شود. 

دروانا:

لاپاروسکوپی تشخیصی روشی است که به پزشک امکان مشاهده مستقیم محتویات شکم یا لگن را می دهد. این روش تشخیصی معمولا در بیمارستان یا مرکز درمانی سرپایی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود (در حالی که بیمار به خواب رفته و دردی احساس نمی کند). لاپاروسکوپی تشخیصی بدین ترتیب انجام می گیرد:

  • جراحی یک برش کوچک در زیر ناف ایجاد می کند.
  • یک سوزن تو خالی از طریق شکاف وارد می شود. گاز کربن دی اکسید از طریق لوله وارد شکم می گردد. این گاز ناحیه مورد نظر را باز کرده و فضای بیشتری را برای جراحی در اختیار جراح قرار می دهد؛ بدین ترتیب جراح اندام ها را با وضوح بیشتری مشاهده می کند.
  • سپس یک لوله مجهز به دوربین کوچک به نام لاپاروسکوپ وارد شده و برای مشاهده داخل شکم و لگن بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که نیاز به مشاهده برخی اندام های خاص باشد، برش های کوچک بیشتری ایجاد می شوند.
  • اگر فرد تحت لاپاروسکوپی جراحی زنان قرار گیرد، یک ماده رنگی به دهانه رحم تزریق می شود بنابراین جراح می تواند لوله های فالوپ را به وضوح مشاهده کند.
  • بعد از معاینه، گاز، لاپاروسکوپ و ابزار جراحی خارج شده و برش ها بسته شده و پانسمان می گردند.

آمادگی لاپاروسکوپی تشخیصی

بیمار باید قبل از جراحی دستورات پزشک مبنی بر پرهیز غذایی را پیگیری کند. فرد باید مصرف برخی داروها همانند داروهای ضد درد در روز یا روز قبل از معاینه متوقف کند. بیمار باید از تغییر یا قطع مصرف داروها بدون مشورت با پزشک بپرهیزد. در آمادگی برای لاپاروسکوپی تشخیصی، فرد باید تمام دستورالعمل های پزشک را دنبال کند.

بیمار دردی را در طول این روش تشخیصی احساس نمی کند. بعد از آن، شکاف های ایجاد شده ممکن است دردناک باشند که پزشک داروهای ضد درد را برای رفع آن تجویز می کند. بیمار همچنین ممکن است برای چند روز در شانه های خود احساس درد داشته باشد. گاز مورد استفاده در لاپاروسکوپی تشخیصی می تواند به دیافراگم فشار آورد که اعصاب مشترکی با شانه دارد. نیاز فوری به دفع ادرار نیز  بعد از لاپاروسکوپی تشخیصی مشاهده می شود؛ زیرا گاز فشار زیادی بر مثانه وارد می کند. ریکاوری معمولا چند ساعت بعد در بیمارستان رخ می دهد و فرد به منزل بازمی گردد. در برخی موارد او ممکن است شب بعد از لاپاروسکوپی را در بیمارستان بستری باشد. بیمار باید از فردی بخواهد که او را به منزل برساند.

علت انجام لاپاروسکوپی تشخیصی

لاپاروسکوپی تشخیصی اغلب برای موارد زیر انجام می گیرد:

  • یافتن علت درد یا وجود توده در ناحیه شکم و لگن در مواقعی که نتایج تصویربرداری اشعه ایکس و سونوگرافی واضح نیستند.
  • بعد از تصادف برای بررسی وارد آمدن آسیب به اندام های داخل شکم
  • قبل از روش هایی که برای درمان سرطان انجام می گیرند به منظور بررسی پراکندگی سرطان که در این صورت روش درمانی مناسب برای بیمار انتخاب می شود.
  • یافتن علت آسیت (تجمع مایع در شکم) که با سایر روش های تشخیصی مشخص نشده است.

خطرات لاپاروسکوپی تشخیصی

از جمله خطرات این روش بروز عفونت است. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای پیشگیری از این عارضه تجویز نماید. در لاپاروسکوپی تشخیصی خطر پارگی یک اندام وجود دارد.  پارگی اندام همچنین با خونریزی در داخل حفره شکمی همراه است. این عوارض ممکن است موجب انجام فوری جراحی باز شود (لاپاروتومی). در صورت متورم شدن روده، چسبندگی های شدید بدلیل انجام جراحی های متعدد در گذشته، لاپاروسکوپی تشخیصی گاهی انجام پذیر نیست.

زمانی که خون، فتق، انسداد روده و سرطانی در هیچ یک از اندام ها و حفره شکمی مشاهده نشود، نتایج لاپاروسکوپی تشخیصی نرمال بوده است. رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها اندازه، شکل و رنگ طبیعی داشته و کبد نیز طبیعی است. 

دکتر علی میرصادقی
دكتر علي ميرصادقي متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای 22 سال سابقه پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی میرصادقی
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه