جراحی کاهش وزن به منظور کاهش چشمگیر وزن افرادی که دچار چاقی مفرط هستند انجام می گیرد، برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد که در این مطلب به بررسی این روش ها پرداخته شده است.

دروانا:

انواع جراحی کاهش وزن

جراحی کاهش وزن یا همان جراحی باریاتریک برای درمان افرادی که دچار اضافه وزن زیاد هستند انجام می گیرد. جراحی کاهش وزن می تواند موجب کاهش وزن چشمگیر و بهبود شرایط ناشی از چاقی همانند دیابت نوع دو یا فشار خون بالا گردد. اما این یک جراحی بزرگ است و باید بعد از تلاش برای کاهش وزن با رژیم غذایی سالم و ورزش انجام گیرد. افرادی که جراحی های کاهش وزن گزینه مناسبی برای آن ها هستند شرایط زیر را دارند:

  • آن هایی شاخص توده بدنی 40 یا بیشتر و یا بین 35 تا 40 دارند، به مشکلات ناشی از چاقی که با کاهش وزن بهبود می یابند مبتلا هستند (دیابت نوع دو یا فشار خون بالا)
  • سایر روش های کاهش وزن همانند رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن را امتحان کرده اند اما وزن آن ها کاهش چندانی نداشته است.
  • اقدامات لازم بعد از جراحی کاهش وزن همانند شیوه زندگی سالم و چکاپ مرتب را انجام می دهند.

چندین نوع جراحی کاهش وزن وجود دارد. این روش ها معمولا تحت بیهوشی عمومی و به کمک روش لاپاراسکوپی انجام می گیرند اما هر یک روش مخصوص به خود را برای کاهش وزن دارند. در جراحی لاپاراسکوپی جراح برش های کوچکی را در شکم ایجاد می کند و یک لوله مجهز به دوربین را از طریق این برش ها وارد می نماید بنابراین او قادر به مشاهده داخل شکم حین انجام جراحی خواهد بود.

جراحی باند معده

در جراحی باند معده، یک باند یا نوار در اطراف معده قرار می گیرد و کیسه کوچکی در قسمت بالای معده ایجاد می کند. این کیسه ظرفیت محدودی برای نگه داری غذا دارد بنابراین فرد با خوردن مقدار غذای کمتری احساس سیری خواهد داشت. این نوار به وسیله کوچکی که در زیر پوست قرار گرفته است (معمولا نزدیک به قسمت میانی قفسه سینه) متصل می شود بنابراین نوار بعد از جراحی کشیده شده و محکم می گردد. نوار مورد استفاده در جراحی باند معده معمولا چهار تا شش هفته بعد از جراحی برای اولین بار محکم می شود؛ این کار با تزریق محلول آب و نمک با استفاده از یک سوزن از راه پوست انجام می گیرد. این تزریق به بی حسی نیازی ندارد. سفت کردن نوار دور معده چندین بار انجام می گیرد تا سفتی مورد نظر ایجاد گردد.

بای پس معده

در جراحی بای پس معده گیره های جراحی برای ایجاد کیسه کوچکی در بالای معده مورد استفاده قرار می گیرند. سپس کیسه ایجاد شده به روده باریک متصل میشود و در واقع بقیه معده را دور میزند. این بدین معنی است که فرد با مصرف غذای کمتری احساس سیری میکند و کالری کمتری از غذای مصرفی دریافت مینماید.

جراحی اسلیو معده

در جراحی اسلیو معده بخش بزرگی از معده برداشته می شود بنابراین اندازه کوچک تری در مقایسه با قبل از جراحی دارد؛ بدین ترتیب فرد میزان غذای کمتری نسبت به قبل از جراحی می خورد و سریع تر احساس سیری خواهد کرد.

بالون داخل معده

بالون داخل معده یک بالون نرم پر شده از هوا یا آب نمک است که با استفاده از یک لوله باریک که از گلو به سمت معده هدایت می شود، درون معده قرار می گیرد. در این صورت، فرد به اندازه قبل از قرار دادن بالون نیازی به دریافت غذا ندارد. اما این روش کاهش وزن موقتی است و بالون نهایتا برای شش ماه می تواند در معده باقی بماند.

دکتر مومیوند به این نکته اشاره می کنند که این روش برای افرادی استفاده می شود که بعلت چاقی بیش از حد قادر به تحمل جراحی نمی باشند، لذا با بالن مقداری از اضافه وزن را از دست داده و تحمل جراحی را پیدا خواهند کرد.

انحراف بیلیوپانکراتیک. این روش کاهش وزن مشابه جراحی بای پس معده است با این تفاوت که کیسه معده بیشتر در امتداد روده باریک متصل می شود. در این صورت، فرد میزان کالری کمتری از غذایی که مصرف می کند دریافت خواهد کرد. اما این می تواند موجب عوارض جانبی بیشتری در مقایسه با جراحی بای پس معده شود بنابراین کمتر برای کاهش وزن به کار گرفته می شود.

انتخاب روش جراحی کاهش وزن

تمام انواع جراحی کاهش وزن می توانند به کاهش وزن زیاد کمک کنند اما این روش ها هر یک مزایا و معایبی دارند. فرد معمولا بعد از جراحی بای پس معده یا اسلیو گاسترکتومی در مقایسه با باند معده سریع تر وزن از دست می دهد.

دکتر شاپور مومیوند
دكتر شاپور موميوند متخصص جراحی عمومی در تهران، دکتر شاپور مومیوند فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو کمیته جراحی انجمن مبارزه با چاقی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شاپور مومیوند
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه