جراحی اسلیو معده یک روش جراحی جهت کاهش وزن می باشد، این جراحی عموما بصورت لاپاراسکوپیک و برای اقرادی با شاخص توده بدنی بیش از 40 انجام می شود.

دروانا:

 جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی یا همان اسلیو گاسترکتومی عمودی یک روش جراحی کاهش وزن محسوب می گردد. این روش عموما به صورت لاپاراسکوپیک انجام می گیرد که شامل وارد کردن ابراز کوچک از طریق چندین برش کوچک در بالای شکم می شود. در جراحی اسلیو معده، حدود 80 درصد از معده برداشته می شود و بافت لوله مانندی در اندازه و شکل یک موز باقی می ماند. کاهش اندازه معده مقدار غذایی که فرد قادر به مصرف آن است را محدود می کند. این روش تغییرات هورمونی را سبب می گردد که به کاهش وزن کمک می نماید. این تغییرات هورمونی همچنین شرایط ناشی از اضافه وزن همانند فشار خون بالا یا بیماری قلبی را بهبود می بخشد.

علت انجام جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده برای کمک به کاهش وزن اضافی و کاهش خطر مشکلات ناشی از چاقی همانند بیماری رفلاکس معده به مری، بیماری قلبی، فشار خون بالا، آپنه خواب انسدادی، کلسترول بالا، دیابت نوع دو، سکته مغزی و ناباروری انجام می گیرد. این جراحی عموما تنها بعد از این که فرد تلاش لازم را برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و تمرینات ورزشی انجام داده است، صورت می گیرد.

به طور کلی، جراحی اسلیو معده در شرایط زیر یک گزینه خواهد بود:

  • شاخص توده بدنی فرد 40 یا بیشتر باشد (بسیار چاق)
  • شاخص توده بدنی فرد 35 تا 39.9 باشد (چاق) و به بیماری های خطرناک ناشی از چاقی همانند دیابت نوع دو، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید دچار باشد. در برخی موارد، ممکن است افرادی با شاخص توده بدنی 30 تا 34 و آن هایی که به مشکلات خطرناک ناشی از چاقی مبتلا هستند نیز تحت این جراحی قرار گیرند.

روش انجام جراحی اسلیو معده

قبل از جراحی اسلیو معده

این جراحی در بیمارستان انجام می گیرد. بسته به وضعیت بیمار، ممکن است برای یک تا دو شب در بیمارستان بستری باشد. قبل از رفتن به اتاق عمل، بیمار لباس مخصوص می پوشد و سوالات خود را از پزشک می پرسد. در اتاق عمل، قبل از آغاز جراحی اسلیو معده، فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. در نتیجه، او در طول جراحی به خواب می رود و دردی را احساس نمی کند.

در طول جراحی اسلیو معده

مشخصه های جراحی اسلیو معده به وضعیت فرد و اقدامات جراح یا بیمارستان بستگی دارد. برخی از جراحی های اسلیو معده به کمک ایجاد برش بزرگ در شکم انجام می شوند. اما در بیشتر موارد این جراحی لاغری با روش لاپاراسکوپی انجام می گیرد که در آن ابزار کوچکی از طریق برش های کوچکی در بالای شکم وارد حفره شکمی می گردند. سپس جراح با ثابت کردن معده به صورت عمودی و برداشت بخش بزرگ تر و خمیده آن یک اسلیو یا اصطلاحا آستین باریک ایجاد می کند. جراحی معمولا به یک تا دو ساعت زمان نیاز دارد. بعد از آن، بیمار در اتاق ریکاوری به هوش می آید؛ جایی که پرستاران عواقب جراحی را در او بررسی می کنند.

بعد از جراحی اسلیو معده

بعد از جراحی اسلیو معده، فرد برای 14 روز مراقبت های بعد از عمل انجام می دهد و رژیم غذایی باید مایعات بدون شکر و بدون کربوهیدرات باشد سپس برای سه هفته از غذاهای پوره شده استفاده می کند و در نهایت برای چهار هفته بعد از جراحی می تواند از غذاهای معمول استفاده نماید. در چند ماه اول بعد از جراحی لاغری، فرد باید تحت چکاپ های پزشکی قرار گیرد. او به تست های آزمایشگاهی، آزمایش های خون و معاینات متعدد نیاز دارد.

نتایج جراحی اسلیو معده

اسلیو گاسترکتومی موجب کاهش وزن دائمی می گردد. مقدار کاهش وزن به تغییراتی که فرد در سبک زندگی خود اعمال می کند بستگی دارد. امکان کاهش حدود 60 تا 80 درصد یا بیشتر از وزن اضافی در طول 1 سال و نیم و دو سال وجود دارد. علاوه بر کاهش وزن، اسلیو گاسترکتومی در بهبودی شرایط ناشی از اضافه وزن همانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، آپنه خواب انسدادی، دیابت نوع دو، سکته مغزی، ناباروری، اختلال قاعدگی و اختلالات جنسی نیز موثر است.

دکتر شاپور مومیوند
دكتر شاپور موميوند متخصص جراحی عمومی در تهران، دکتر شاپور مومیوند فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو کمیته جراحی انجمن مبارزه با چاقی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شاپور مومیوند
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه