جراحی سرطان سینه با اهداف مختلفی انجام می شود. در این مقاله بر اهداف انجام جراحی سرطان سینه متمرکز می شویم.

دروانا:

اغلب خانم های مبتلا به سرطان سینه ممکن است در بخشی از روند درمانی خود جراحی سرطان سینه را انجام دهند. جراحی سرطان سینه انواع متفاوتی دارد و ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود. برای مثال در موارد زیر جراحی سرطان سینه به عنوان یک گزینه مورد توجه قرار دارد:

  • برداشتن تا حد امکان توده سرطانی همراه با حفظ ساختار سینه و یا برداشتن آن
  • درک اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل منتشر شده است یا خیر
  • ترمیم شکل سینه بعد از برداشت سرطان که با نام بازسازی سینه خوانده می شود
  • تخفیف علائم ناشی از سرطان سینه پیشرفته

پزشک متخصص جراح بر اساس ویژگی های سرطان سینه و سوابق پزشکی ممکن است برخی گزینه ها را پیشنهاد کند. دو نوع اصلی جراحی سرطان سینه عبارت است از:

  • جراحی سرطان سینه: دراین روش که لمپکتومی نیز نامیده می شود جراح تنها بخشی از سینه که حاوی توده سرطان می باشد را خارج می سازد. هدف از این روش جراحی سرطان سینه آن است که بافت سرطانی و بخشی از بافت اطراف آن برداشته شود. اینکه در این روش جراحی سرطان سینه چه مقدار از بافت سینه برداشته شود به موقعیت و اندازه تومور و برخی فاکتورهای دیگر بستگی دارد.
  • جراحی سرطان سینه: در این روش جراحی سینه که مستکتومی نامیده می شود کل سینه برداشته می شود. در این روش ممکن است بخشی از بافت اطراف نیز خارج گردد. چندین روش مستکتومی وجود دارد. در برخی موارد ممکن است با انجام جراحی سرطان سینه هر دو پستان ها خارج گردد.

خانم هایی که در مراحل اولیه سرطان قرار دارند برای انجام جراحی سرطان سینه ممکن است مستکتومی یا تنها برداشتن بافت سرطانی را انتخاب کنند. اگر قرار بر خارج کردن توده سرطانی باشد در آن صورت ممکن است قسمت اعظم بافت سینه حفظ شود. اما در اغلب موارد نیاز به انجام رادیوتراپی نیز وجود دارد. اما اغلب خانم هایی که جراحی سرطان سینه از نوع مستکتومی را در مراحل اولیه انتخاب می کنند ممکن است کمتر به انجام رادیوتراپی نیاز داشته باشند. در برخی خانم ها به دلیل نوع سرطان سینه انجام جراحی سرطان سینه از نوع مستکتومی انتخابی مناسب تر می باشد. برخی خانم ها با انجام جراحی سرطان سینه که در آن بافت سینه ها حفظ شود ممکن است نگرانی هایی را در مورد عود بیماری داشته باشند. اما حقیقت این است که در اغلب موارد، انجام جراحی سرطان سینه از نوع مستکتومی بقای طولانی تری را در مقایسه با سایر درمان ها برای بیمار به همراه ندارد. برای درک این که آیا سرطان سینه به غدد لنفاوی زیر بغل منتشر شده است یا خیر نیاز به نوعی جراحی دیگری داریم که در آن یک یا بیش از یک غده لنفاوی خارج شده و زیر میکروسکوپ مطالعه می شوند. مهم ترین یافته ای که در این بخش حاصل می گردد تعیین مرحله سرطان سینه می باشد. دو نوع عمده جراحی سرطان سینه برای برداشت غدد لنفاوی عبارت است از:

  • جراحی سرطان سینه: بیوپسی غده لنفاوی نگهبان روشی است که در آن جراح تنها غدد لنفاوی زیر بغل را خارج می سازد تا احتمال انتشار سرطان را بررسی کند. برداشت تنها یک یا تعداد اندکی از غدد لنفاوی احتمال بروز عوارض جانبی را کاهش می دهد. این روش به اختصار SLNB نامیده می شود.
  • جراحی سرطان سینه: در روش دیگر جراح تعداد بیشتری از غدد لنفاوی زیر بغل را خارج می سازد که این تعداد معمولا کمتراز 20 مورد می باشد. این روش امروزه چندان متداول نیست اما ممکن است هنوز در بررسی وضعیت غدد لنفاوی بهترین گزینه باشد. این روش به اختصار ALND نامیده می شود.

اگر سرطان سینه به سایر بخش های بدن منتشر شود در آن صورت بعید است جراحی سرطان سینه بتواند نقش درمانی موثری داشته باشد. اما در این شرایط انجام جراحی سرطان سینه ممکن است به کاهش سرعت انتشار سرطان کمک کند یا حداقل در پیشگیری یا تخفیف علائم موثر واقع شود. در این موارد انجام جراحی سرطان سینه به عنوان یک گزینه مطرح می شود:

  • تومور سینه سبب ایجاد زخم هایی باز در سینه یا قفسه سینه شده باشد
  • نواحی اندکی از بخش هایی مانند مغز درگیر سرطان شده باشد
  • زمانی که ناحیه انتشار سرطان به ستون فقرات فشار وارد آورد
  • برای درمان انسداد در کبد
  • برای کاهش درد یا سایر علائم 
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه