سینوس پیلونیدال یک توده متورم در خلف استخوان دنبالچه و بالای شکاف باسن است که اغلب با درد، قرمزی و ترشح چرک همراه است. سینوس پیلونیدال ممکن است در اثر نشستن در زمان های طولانی مانند وضعیتی که برای رانندگان کامیون اتفاق می افتد، ایجاد شود. در ادامه به بررسی علت، علائم سینوس پیلونیدال و جراحی آن می پردازیم. 

دروانا:

سینوس پیلونیدال چیست؟

سینوس پیلونیدال یک مجرای درون پوستی حاوی مو و ترشحات پوستی است. سینوس پیلونیدال معمولا بالای شکاف باسن قرار دارد. سینوس پیلونیدال عموما زمانی ایجاد می شوند که مو پوست را شکافته و داخل آن شده است. اگر سینوس پیلونیدال عفونی شود، آبسه حاصل اغلب به شدت دردناک خواهد بود. سینوس پیلونیدال از طریق جراحی برداشته می شود.

سینوس پیلونیدال اغلب در افراد پرمو اتفاق می افتد و امکان بازگشت مشکل وجود دارد. افرادی که برای مدت های طولانی می نشیند مانند رانندگان (jeep drivers disease) در معرض خطر بالای ابتلا به سینوس پیلونیدال قرار دارند.

سینوس پیلونیدال: علائم

زمانی که سینوس پیلونیدال عفونی می شود، به صورت یک آبسه یا توده متورم در می آید. نشانه ها و علائم سینوس پیلونیدال عفونی شامل موارد زیر است:

  • درد
  • قرمزی پوست
  • تورم
  • تب
  • ترشح چرک یا خون از شکاف پوستی
  • بوی بد ترشحات

اگر شما متوجه نشانه ها و علائم سینوس پیلونیدال در خود شده اید، به پزشک جراح مراجعه کنید. او برای تشخیص، ضایعه را معاینه می کند.

سینوس پیلونیدال: علت

علت سینوس پیلونیدال به طور دقیق مشخص نیست اما در بیشتر موارد سینوس پیلونیدال در اثر نفوذ مو به داخل پوست ایجاد می شود. علت دیگر آن هم ممکن است مادرزادی باشد که در زمان بلوغ یا افزایش ترشحات پوستی ناشی از تغییرات هورمونی پدیدار شود. اصطکاک و فشار (ساییده شدن پوست بر روی پوست، لباس تنگ، دوچرخه سواری، نشستن برای مدت طولانی و فاکتورهای مشابه) مو را به داخل پوست می راند. در پاسخ به مو به عنوان عامل خارجی، بدن یک کیست در اطراف مو ایجاد می کند. این توصیف برای موارد نادری که سینوس پیلونیدال در نواحی دیگری از بدن ظاهر می شود نیز صدق می کند. برای مثال، پرورش دهندگان سگ، پشم چین ها و آرایشگرها در پوست بین انگشتان خود دچار سینوس پیلونیدال می شوند.

سینوس پیلونیدال: درمان

درمان سینوس پیلونیدال شامل تخلیه عفونت معمولا از طریق باز کردن زخم است. این روش برش تخلیه برای درمان سینوس پیلونیدال به کمک بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و چرک و عفونت را از داخل حفره سینوس پیلونیدال تخلیه می کند. برداشتن چاله روش دیگری است که در آن یک شکاف جانبی برای تخلیه سینوس پیلونیدال ایجاد می شود و گودالی که در زیر پوست قرار گرفته است برداشته می شود.

اگر بافت اسکار یا مجرای سینوسی در محل سینوس پیلونیدال یافت شود، به انجام جراحی وسیع تری برای برداشتن آبسه نیاز است. سیستکتومی پیلونیدال یا جراحی سینوس پیلونیدال، کیست یا مجاری گسترش یافته از آن را برمی دارد. زخم حاصل از جراحی سینوس پیلونیدال ممکن است باز مانده و با گاز استریل پوشانده شود و یا به کمک بخیه بسته شود. انواع دیگر جراحی سینوس پیلونیدال شامل روش های فلپ هستند که مقدار بیشتری از بافت را برمی دارند. این روش ها اغلب خط اول برای درمان سینوس پیلونیدال نیستند.

اگر عفونت سینوس پیلونیدال شدید باشد یا سیستم ایمنی فرد سرکوب شده باشد (افراد مبتلا به ایدر، دریافت کننده شیمی درمانی، استروئید درمانی یا مصرف داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی)، آنتی بیوتیک ها برای درمان سینوس پیلونیدال تجویز می شوند.

دوره ریکاوری بعد از جراحی سینوس پیلونیدال به باز یا بسته بودن زخم بستگی دارد. اگر شما بعد از جراحی سینوس پیلونیدال یک زخم باز دارید (بافت برداشته شده، حفره باقی مانده و بدن در حال مداوای زخم است) برای بهبودی اسکار پوستی به حدود هشت هفته زمان نیاز است اما خطر بازگشت عفونت سینوس پیلونیدال کمتر است. اگر زخم شما بخیه شده و بسته است، بهبودی بعد از جراحی سینوس پیلونیدال سریع تر اتفاق می افتد اما احتمال بروز عفونت مجدد وجود دارد که بهبودی را طولانی تر می کند. به طور کلی در جراحی سینوس پیلونیدال، رشد بافت جدید برای حدود دو ماه ادامه پیدا می کند.

تنها زمانی روش غیر جراحی برای درمان سینوس پیلونیدال به کار می رود که کیست کوچک باشد و علائم خفیف و غیر عفونی باشند. با رعایت بهداشت، لایه برداری محل مورد نظر، نشستن در وضعیت مناسب و استفاده از کوسن های مخصوص از تشدید سینوس پیلونیدال پیشگیری کنید.

دکتر طاهره فرهادی متخصص جراح عمومی عنوان می دارند در صورت بروز علائم ذکر شده مستقیما به جراح عمومی مراجعه شود.

دکتر طاهره فرهادی
دكتر طاهره فرهادي متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر طاهره فرهادی دارای 15 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه جراحی عمومی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طاهره فرهادی
برگرفته از: وبسایت https://www.medicinenet.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه