این مقاله در راستای ارتقاء دانش خوانندگان درباره عوارض جراحی کیسه صفرا تهیه شده است.

دروانا:

جراحی کیسه صفرا به منظور برداشت کیسه صفرا که دچار مشکل شده است، انجام می گیرد که اکثر موارد بدلیل وجود سنگ در کیسه صفرا می باشد. جراحی کیسه صفرا ممکن است به صورت باز یا لاپاراسکوپی انجام شود.

همانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی کیسه صفرا نیز عوارضی چون خونریزی، نشت صفرا، درد یا عفونت به همراه دارد. شما ممکن است بعد از جراحی کیسه صفرا دچار عوارض گوارشی گردید. از جمله عوارض جراحی کیسه صفرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکل در هضم چربی

بعد از جراحی کیسه صفرا، بدن برای یافتن راهی به منظور هضم چربی به زمان نیاز دارد. داروهایی که در طول جراحی کیسه صفرا دریافت کرده اید نیز می توانند موجب سوء هاضمه گردند. این حالت عموما طولانی نمی شود اما برخی بیماران ممکن است در طولانی مدت در اثر سنگ های صفراوی که در پشت مجاری صفراوی باقی مانده اند، دچار عوارض جراحی کیسه صفرا شوند.

اسهال و نفخ

سوء هاضمه می تواند موجب اسهال یا نفخ به عنوان عوارض جراحی کیسه صفرا شود که اغلب با مقدار زیاد چربی یا فیبر کم در رژیم غذایی تشدید می شود. این بدین معنی است که مقدار کافی صفرا در روده برای هضم چربی وجود ندارد.

یبوست

با این که جراحی کیسه صفرا معمولا موجب کنترل یبوست می شود، جراحی و بیهوشی ممکن است یبوست کوتاه مدت به دنبال داشته باشند. کم آبی بدن این یبوست را تشدید می کند.

آسیب روده ای

در موارد نادر طی جراحی کیسه صفرا امکان آسیب به روده ها وجود دارد. این موجب بروز کرامپ های شکمی می شود. اندکی درد بعد از جراحی کیسه صفرا طبیعی است اما اگر بعد از چند روز ادامه یابد و یا تشدید شود، باید به پزشک مراجعه کرد.

یرقان یا تب

زمانی که بعد از جراحی کیسه صفرا یک سنگ در مجرای صفراوی باقی می ماند، می تواند موجب درد شدید یا یرقان (ایکتر) گردد که با زرد شدن پوست همراه است. انسداد کامل مجرا موجب عفونت می گردد. از دیگر عوارض جراحی کیسه صفرا می توان به آسیب به عروق خونی که به کبد منتهی می شوند، آسیب به مجرای صفراوی اصلی و پانکراتیت (التهاب پانکراس) اشاره کرد.

دکتر علی میرصادقی جراح عمومی اظهار می دارند که هرچند عمل جراحی کیسه صفرا با عوارض در موارد خاصی همراه است، ولی نباید از این نکته غافل شد که هرگاه جراح برای بیمار توصیه به انجام عمل جراحی می کند، مضرات و خطرات ناشی از عدم انجام جراحی بسیار بیشتر از عوارض خود جراحی است و در واقع هر سنگ کیسه صفرای علامت دار (همراه با علائم گوارشی و سوء هاضمه) نیاز به جراحی دارد و غفلت از انجام جراحی می تواند منجر به پیشامدها و بیماری های سنگین و حتی مهلک مثل پانکراتیت (ورم لوزالمعده) گردد.

دکتر علی میرصادقی
دكتر علي ميرصادقي متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای 22 سال سابقه پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی میرصادقی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه