جراحی کیسه صفرا جراحی است که به منظور برداشتن این کیسه انجام می شود. جراحی کیسه صفرا در مواردی که سنگ موجود در این کیسه دردناک شده و یا عفونت شکل گرفته است توصیه می شود. در این مقاله علت و روش انجام و عوارض جراحی کیسه صفرا بررسی می شود.

دروانا:

جراحی کیسه صفرا یا کوله سیستکتومی یک روش جراحی رایج برای برداشتن کیسه صفرا است. کیسه صفرا یک اندام کیسه مانند کوچک است که در سمت راست و بخش بالایی شکم قرار گرفته است. کیسه صفرا مایع صفرا (مایع تولید شده در کبد که به شکستن چربی های موجود در غذا کمک می کند) را ذخیره می کند. اگر شما مشکلی در کیسه صفرا خود داشته باشید، پزشک انجام جراحی کیسه صفرا را توصیه می کند.

جراحی کیسه صفرا: علت انجام

جراحی کیسه صفرا معمولا زمانی انجام می شود که سنگ ها موجب دردناک شدن کیسه صفرا شوند. سنگ کیسه صفرا سنگ های کوچکی هستند که در اثر عدم تعادل موادی که صفرا را می سازند، شکل می گیرند. سنگ های کیسه صفرا اغلب علائمی را سبب نمی گردند و نیازی به برداشتن آن ها نیست اما در مواردی ممکن است سنگ ها جریان یافتن صفرا را با مشکل روبه رو کنند و به کیسه صفرا (کوله سیستیت حاد) یا پانکراس (پانکراتیت حاد) آسیب برسانند.

علائم سنگ کیسه صفرا ممکن است به این صورت ظاهر شوند:

  • درد شکمی ناگهانی و شدید
  • احساس ناخوشی
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها (یرقان)

در موارد بسیار نادر مصرف برخی داروها ممکن است به رفع سنگ های صفرا کمک کنند اما جراحی کیسه صفرا موثرترین روش برای درمان سنگ کیسه صفرا در بیشتر بیماران است.

جراحی کیسه صفرا: روش انجام

دو روش مهم برای جراحی کیسه صفرا وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • جراحی لاپاروسکوپی کیسه صفرا. در این روش برای جراحی کیسه صفرا برش های کوچکی بر روی شکم ایجاد می شوند و ابراز کوچک جراحی برای دسترسی به کیسه صفرا و برداشتن آن وارد شکم می شوند.
  • جراحی باز کیسه صفرا. در این روش برای جراحی کیسه صفرا یک برش بزرگ بر روی شکم ایجاد می شود تا امکان دسترسی به کیسه صفرا و برداشتن آن را فراهم کند.

جراحی کیسه صفرا که به صورت لاپاروسکوپی انجام می شود پرکاربرد تر است؛ زیرا در این نوع جراحی کیسه صفرا شما سریع تر بیمارستان را ترک می کنید، دوره ریکاوری کوتاه تر است و اسکارهای کوچکی بعد از جراحی کیسه صفرا باقی می مانند.

هر دو روش جراحی کیسه صفرا به کمک بیهوشی عمومی انجام می شوند که بیمار در طول جراحی به طور کامل بیهوش است و دردی را احساس نمی کند.

جراحی کیسه صفرا: دوره ریکاوری

دوره ریکاوری بعد از جراحی کیسه صفرا اغلب طولانی نیست. بیشتر افراد همان روز که جراحی کیسه صفرا انجام شده است یا روز بعد آن از بیمارستان ترخیص می شوند. شما معمولا دو هفته بعد از جراحی کیسه صفرا می توانید به فعالیت های طبیعی خود بازگردید.

جراحی کیسه صفرا که به صورت باز انجام می شود به دوره ریکاوری طولانی تری نیاز دارد. بعد از این نوع جراحی کیسه صفرا شما باید سه تا پنج روز در بیمارستان بستری باشید و برای بازگشتن به وضعیت نرمال به شش تا هشت هفته زمان نیاز دارید.

جراحی کیسه صفرا: زندگی بدون کیسه صفرا

بعد از جراحی کیسه صفرا، شما بدون کیسه صفرا می توانید به زندگی طبیعی خود ادامه دهید. کبد شما همچنان مایع صفرا کافی برای هضم غذاهای چرب تولید می کند اما به جای ذخیره آن در کیسه صفرا، به طور پیوسته به داخل مجاری گوارشی می ریزد. قبل از جراحی کیسه صفرا از شما خواسته می شود که رژیم غذایی خاصی داشته باشید اما ادامه این رژیم بعد از جراحی کیسه صفرا ضرورتی ندارد. در عوض، بهتر است یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

برخی افراد بعد از جراحی کیسه صفرا مشکلاتی چون نفخ یا اسهال را تجربه می کنند در حالی که این مشکلات معمولا در طول چند هفته برطرف می شوند. اگر شما احساس می کنید برخی خوراکی ها یا نوشیدنی ها این علائم را تشدید می کنند، از مصرف آن ها پرهیز کنید.

جراحی کیسه صفرا: عوارض

جراحی کیسه صفرا به عنوان یک روش درمانی ایمن در نظر گرفته می شود اما همانند هر جراحی دیگری خطر بروز عوارض وجود دارد. عوارض جراحی کیسه صفرا عبارتند از:

  • عفونت زخم جراحی
  • نشت مایع صفرا به داخل شکم
  • آسیب به یکی از مجراهای حمل کننده صفرا به خارج از کبد
  • لخته های خونی

در مورد مزایا و عوارض جراحی کیسه صفرا با پزشک جراح خود مشورت نمایید.

دکتر الهه فروتن جراح عمومی بیان می دارند: این نکته را یادآوری می کنم بعضی از بیماران این تصور را دارند که در جراحی کیسه صفرا با لیزر (در واقع لاپاراسکوپی)، هیچ برشی روی شکم دیده نمی شود. باید تذکر بدهم لیزری وجود ندارد و چهار سوراخ روی شکم ایجاد می کنیم. 

دکتر الهه فروتن

دکتر الهه فروتن

جراح عمومی
دکتر الهه فروتن متخصص جراحی عمومی، زیبایی و پلاستیک از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر الهه فروتن دارای 5 سال سابقه تخصصی پزشکی در جراحی های عمومی و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر الهه فروتن
برگرفته از: وبسایت های
https://www.nhs.uk
https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه