بیوپسی کبد روشی برای بررسی میکروسکوپیک آسیب هایی است که به این ارگان وارد گردیده است. در این مقاله انواع بیوپسی کبد را بررسی می کنیم. 

دروانا:

سه روش برای انجام بیوپسی کبد وجود دارد. بیوپسی کبد از نوع پوستی متداول ترین روش می باشد که در آن با استفاده از سوزنی توخالی که از شکم به سمت کبد وارد می شود نمونه برداری انجام می گردد. شکم فضایی است که بین قفسه سینه و مفصل ران قرار دارد. در نوع دیگری از بیوپسی کبد برش کوچکی در گردن ایجاد شده و سپس از طریق لوله ای تو خالی همچنین از طریق ورید ژگولار بیوپسی کبد انجام می شود. بیوسی کبد از نوع لاپاراسکوپیک با استفاده از لوله ای نازک و مجهز به دوربین انجام می شود که دستگاه با استفاده از برش نازکی که ایجاد می شود وارد شده و از طریق دوربین سطح ارگان ها مشاهده می گردد. متخصص گوارش سوزنی را از طریق ابزاری لوله ای به نام کانولا وارد می سازد تا بیوپسی کبد را انجام دهد. در موارد زیر انجام بیوپسی کبد توصیه می گردد:

  • تشخیص بیماری کبدی که تشخیص آن با استفاده از انجام آزمایش خون و تست های تصویربرداری ممکن نباشد
  • تخمین میزان آسیب کبدی
  • تعیین بهترین درمان برای آسیب کبدی

قبل از انجام بیوپسی کبد باید آزمایش خون انجام شود تا وضعیت لخته شدن خون بررسی گردد. افراد مبتلا به بیماری های شدید کبدی اغلب دچار مشکلاتی در لخته خون می باشند که احتمال خونریزی بعد بیوپسی کبد را افزایش می دهد. ممکن است قبل انجام بیوپسی کبد برای کاهش احتمال خونریزی مصرف برخی داروها ضرورت داشته باشد. به خاطر داشته باشید 8 ساعت قبل از انجام بیوپسی کبد باید از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید زیرا ممکن است استفاده از خواب آور و یا بی حسی ضرورت بیابد. تعیین مرکزی که بیوپسی در آن انجام می شود بستگی به نوع بیوپسی کبد خواهد داشت. متخصص گوارش ابتدا با استفاده از بیحسی موضعی محل وارد شدن سوزن را بی حس خواهد کرد. در صورت لزوم ممکن است از خواب آور و یا داروی ضد درد استفاده شود. سپس موقعیت کبد مشخص می گردد. بدین منظور می توان از تکنیک های تصویربرداری مانند سونوگرافی و یا سی تی اسکن استفاده کرد. ممکن است انتخاب سونوگرافی به سی تی اسکن ارجحیت داشته باشد زیرا سریع تر انجام شده، هزینه کمتری در پی دارد و تصاویری را از زمان واقعی بیوپسی نشان می دهد. برای بیوپسی کبد ابتدا برشی کوچک در سمت راست شکم به سمت پایین و یا به سمت زیر دنده ها ایجاد می شود. در ادامه سوزن بیوپسی وارد می گردد. از فرد خواسته می شود تا حین وارد کردن سوزن تنفس کرده و نفس خود را نگاه دارد، سپس نمونه بافت خارج می گردد. ممکن است این کار چند بار انجام شود تا مقدار نمونه کافی به دست آید. در نهایت بانداژی روی زخم قرار خواهد گرفت. بعد بیوپسی کبد فرد باید به سمت راست به مدت 2 ساعت قرار بگیرد تا احتمال خونریزی کاهش یابد. به مدت 2 تا 4 ساعت بیمار به لحاظ احتمال خونریزی تحت نظر خواهد بود.

اگر خون بیمار به آهستگی لخته شود و یا فرد به آسیت مبتلا باشد در آن صورت متخصص گوارش ممکن است روش دیگری را برای بیوپسی کبد استفاده کند در این روش بیمار در صورت لزوم داروی خواب آور و ضد درد دریافت می کند و سپس روی تختی قرار می گیرد که دستگاه اشعه ایکس در آن قرار دارد. یک طرف گردن بیمار به ترکیب داروی بی حسی آغشته می گردد. ابتدا برشی کوچک روی گردن ایجاد می شود. سپس غلافی با استفاده از ورید ژگولار به سمت ورید کبدی پیش می رود. مایع حاجب در غلاف تزریق می گردد. در ادامه با استفاده از اشعه ایکس تصویری از موقعیت عروق خونی و موقعیت غلاف مشخص می گردد. سپس از طریق غلاف سوزن بیوپسی وارد شده و نمونه برداری انجام می شود. سپس غلاف با دقت خارج شده و برش با استفاده از بانداژ بسته می گردد. بیوپسی کبد ممکن است در محل برش درد و کبودی را همراه داشته باشد. احتمال خونریزی خارجی و داخلی نیز از عوارض بیوپسی کبد می باشد. عفونت در محل برشی که به منظور بیوپسی کبد انجام شده ممکن است سبب عفونت و سپسیس شود. تجمع مایع در فضای پلورال و احتمال پارگی ارگان ها نیز از دیگر عوارض بیوپسی کبد می باشد. 

دکتر قدرت اله سلطانی

دکتر قدرت اله سلطانی

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر قدرت اله سلطاني متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 22 سال سابقه تخصصی در زمینه بیماری های داخلی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر قدرت اله سلطانی
برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه