روش باریم انما یک روش تشخیصی در اختلالات و ناهنجاری های روده بزرگ است. در این از محلول باریم و پرتوهای ایکس برای به تصویر کشیدن داخل کولون استفاده می شود. در ادامه با آمادگی قبل از باریم انما و روش انجام آن بیشتر آشنا می شویم.

دروانا:

باریم انما چیست؟

تست باریم انما تستی است که به کمک اشعه ایکس انجام می شود و می تواند تغییرات یا ناهنجاری های موجود در روده بزرگ (کولون) را مشخص کند. روش باریم انما اشعه ایکس کولون نیز نامیده می شود.

انما تزریق یک مایع به داخل رکتوم از طریق یک لوله کوچک است. در این مورد، مایع حاوی یک ماده براق که در باریم انما باریم است، خواهد بود که پوشش روده بزرگ را می پوشاند. به طور طبیعی، اشعه ایکس تصاویر ضعیفی را از بافت های نرم ایجاد می کنند اما پوشانندگی حاصل از باریم تصاویر نسبتا واضحی را از کولون ایجاد می کند.

در طول تست باریم انما، ممکن است هوا به داخل کولون پمپ شود. هوا کولون را باز می کند و کیفیت تصاویر را بهبود می بخشد. این حالت باریم انما دوبل کنتراست نامیده می شود. قبل از انجام آزمایش باریم انما، پزشک از شما می خواهد که روده بزرگ خود را به طور کامل تخلیه کنید.

علت انجام روش باریم انما

پزشک متخصص گوارش ممکن است تست باریم انما را برای تعیین علت نشانه ها و علائمی چون موارد زیر توصیه کند:

  • درد شکمی
  • خونریزی رکتوم
  • تغییر در عادات روده
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • اسهال مزمن
  • یبوست مداوم

آزمایش باریم انما این امکان را به پزشک می دهد تا شرایط زیر را شناسایی کند:

  • توده های غیر عادی (پولیپ ها)
  • بیماری التهابی روده

عوارض باریم انما

تست باریم انما عوارض محدودی دارد. در موارد نادر، عوارض باریم انما شامل موارد زیر خواهد بود:

  • التهاب بافت های اطراف کولون
  • انسداد در مجاری گوارشی
  • واکنش آلرژیک به باریم
  • شکاف در دیواره کولون

به طور کلی آزمایش باریم انما در طول بارداری انجام نمی شود؛ زیرا پرتوهای ایکس برای جنین در حال رشد خطر ساز هستند.

آمادگی قبل از باریم انما

قبل از انجام تست باریم انما، از شما خواسته می شود تا روده بزرگ خود را به طور کامل تخلیه کنید. هر گونه باقی مانده غذایی در روده ممکن است تصاویر را ناواضح کرده و یا موجب بروز اشتباه در تشخیص ناهنجاری گردد.

برای تخلیه روده بزرگ اقدامات زیر را در نظر داشته باشید:

  • روز قبل از آزمایش رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. از شما خواسته می شود تنها از غذاها و مایعات رقیق مانند آب، چای یا قهوه بدون شیر یا خامه، آبگوشت و نوشیدنی های کربنات دار شفاف استفاده کنید.
  • بعد از نیمه شب چیزی نخورید. معمولا از شما خواسته می شود در نیمه شب قبل از انجام آزمایش باریم انما از خوردن یا آشامیدن بپرهیزید.
  • شب قبل از تست از یک داروی مسهل استفاده کنید. یک داروی مسهل در فرم قرص یا مایع، به شما در تخلیه کولون قبل از انجام باریم انما کمک می کند.
  • از کیت انما استفاده کنید. در برخی موارد، شما ممکن است در شب قبل از آزمایش باریم انما و یا چند ساعت قبل از آن از یک کیت انما غیر نسخه ای استفاده کنید که محلول رقیقی است که به تخلیه کامل باقی مانده های غذایی کمک می کند.
  • در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید. حداقل یک هفته قبل از تست باریم انما، در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید. او ممکن است از شما بخواهد چند روز یا چند ساعت قبل از انجام تست مصرف برخی داروها را متوقف کنید.

روش انجام باریم انما

در آزمایش باریم انما، پزشک از شما می خواهد عینک، زیور آلات یا دندان های مصنوعی خود را خارج کنید. شما باید به سمت پهلوی خود بر روی یک تخت مخصوص دراز بکشید. پزشک با استفاده از پرتو ایکس از تمیز بودن روده بزرگ شما اطمینان حاصل می کند. سپس یک لوله انما روان شده وارد رکتوم شما می شود. یک کیسه باریم به لوله متصل است تا از این طریق محلول باریم را به داخل کولون بفرستد. 

اگر شما باریم انما دوبل کنتراست انجام می دهید، هوا از طریق همین لوله به داخل رکتوم شما وارد می شود. لوله ای که در روش باریم انما برای فرستادن باریم استفاده می شود در نوک خود یک بالون کوچک دارد. زمانی که در ورودی رکتوم قرار می گیرد، این بالون به باقی ماندن باریم در داخل بدن شما کمک می کند. در حالی که کولون شما از باریم پر شده است، شما ممکن است احساس فوری برای اجابت مزاج داشته باشید. کرامپ های شکمی نیز ممکن است در طول تست باریم انما اتفاق بیافتند.

در طول آزمایش باریم انما، ممکن است از شما خواسته شود تا در موقعیت های مختلف قرار بگیرید. بدین ترتیب کولون شما به طور کامل با باریم پوشیده می شود و پزشک به خوبی می تواند زوایای مختلف روده بزرگ را مشاهده کند. در برخی مواقع از شما خواسته می شود تا نفس خود را نگه دارید. در طول تست باریم انما، پزشک ممکن است فشار های محکمی را بر شکم و لگن شما وارد کند و با دستکاری کولون زوایای بهتری را برای تصویربرداری فراهم کند. روش باریم انما عموما به 30 تا 60 دقیقه زمان نیاز دارد.

بعد از تست باریم انما

بعد از تست باریم انما، بیشتر باریم از طریق لوله انما از کولون خارج می شود. زمانی که لوله برداشته می شود، شما می توانید مقدار باقی مانده باریم و هوا را دفع کنید. کرامپ های شکمی به سرعت برطرف می شوند و شما می توانید به رژیم غذایی معمول و فعالیت های روزانه خون بازگردید.

رنگ مدفوع شما همچنان که بدن در حال دفع باقی مانده باریم است، برای چند روز ممکن است سفید باشد.باریم ممکن است باعث یبوست شود بنابراین بهتر است با نوشیدن مقدار زیادی مایعات در روز های بعد از آزمایش باریم انما از بروز یبوست پیشگیری کنید. درصورت نیاز، پزشک یک داروی مسهل را تجویز می کند.

اگر بیش از دو روز بعد از باریم اما قادر به اجابت مزاج یا دفع گاز نیستید و یا رنگ مدفوع شما به حالت طبیعی بازنمی گردد، با پزشک مشورت کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه