آزمایش بیلی روبین آزمایشی است که سطح بیلی روبین را در حالت توتال، دایرکت و این دایرکت در نمونه خون گرفته شده از بیمار مورد بررسی قرار می دهد. نتیجه آزمایش بیلی روبین می تواند در تشخیص بیماری های کبدی، پیگیری پیشرفت بیماری ها و روش های درمانی کمک کننده باشد.

دروانا:

آزمایش بیلی روبین چیست؟

آزمایش بیلی روبین سطح بیلی روبین را در خون شما مورد سنجش قرار می دهد. بیلی روبین یک ماده به رنگ زرد- نارنجی است که در اثر شکست طبیعی گلبول های قرمز خون تولید می شود. بیلی روبین از کبد عبور می کند و در نهایت از بدن خارج می شود. بالاتر بودن سطح بیلی روبین خون از حالت نرمال نشان دهنده انواع مشکلات کبدی است. گاها ممکن است بالا بودن سطح بیلی روبین نشان دهنده افزایش میزان تخریب گلبول های قرمز خون باشد (همولیز).

علت انجام آزمایش بیلی روبین

آزمایش بیلی روبین معمولا به عنوان بخشی از مجموعه آزمایش ها برای بررسی سلامت کبد انجام می شود. آزمایش بیلی روبین ممکن است برای موارد زیر انجام شود:

  • بررسی یرقان (بالا رفتن سطح بیلی روبین می تواند موجب زرد شدن پوست و سفیدی چشم های شما شود. رایج ترین استفاده از این تست، تست بیلی روبین نوزادان است)
  • تشخیص وجود انسداد در مجاری صفراوی کبد شما
  • کمک به تشخیص یا بررسی پیشرفت سایر بیماری های کبدی مانند هپاتیت
  • کمک به تشخیص افزایش تخریب گلبول های قرمز خون
  • پیگیری نحوه عملکرد درمان به کار گرفته شده
  • کمک به ازریابی مسمومیت دارویی مشکوک

از جمله تست هایی که ممکن است به طور همزمان با تست بیلی روبین انجام شوند عبارتند از:

تست های عملکرد کبدی. مجموعه ای از آزمایش های خون هستند که سطح برخی از آنزیم ها یا پروتئین ها را در خون شما می سنجند.

آلبوبین و پروتئین توتال. سطح آلبومین (پروتیئن ساخته شده در کبد) و پروتئین توتال نشان دهنده عملکرد کبد در تولید پروتئین هایی در بدن هستند که برای مقابله با عفونت ها و انجام سایر فعالیت ها مورد نیاز هستند. بنابراین انجام آن در کنار تست بیلی روبین در ارزیابی عملکرد کبدی کمک کننده خواهد بود.

شمارش سلول های خونی. این تست که ممکن است همزمان با آزمایش بیلی روبین انجام شود، برخی از اجزا و مشخصات خون شما را مورد ارزیابی قرار می دهد.

زمان پروترومبین. تست زمان پروترومبین برای ارزیابی زمان انعقاد پلاسما مورد استفاده قرار می گیرد.

روش انجام آزمایش بیلی روبین

آزمایش بیلی روبین با استفاده از یک نمونه خونی انجام می شود. عموما خون به کمک یک سرنگ کوچک که وارد ورید ساعد شما می گردد گرفته می شود. این سرنگ به یک لوله متصل است که نمونه خون در آن جمع می گردد.

شما ممکن است حین ورود سرنگ به ساعدتان احساس درد کوتاهی داشته و بعد از خارج شدن آن نیز برای مدتی احساس ناراحتی داشته باشید. نمونه خون برای تست بیلی روبین نوزادان معمولا با ایجاد برش در پوست پاشنه نوزاد گرفته می شود. احتمال کبودی خفیف در محل برش وجود دارد.

نتیجه آزمایش بیلی روبین

نتیجه آزمایش بیلی روبین خون به صورت بیلی روبین دایرکت، این دایرکت و بیلی روبین توتال گزارش می شود. بیلی روبین توتال ترکیبی از بیلی روبین دایرکت و ایندایرکت است. معمولا شما نتیجه آزمایش بیلی روبین را به صورت بیلی روبین توتال و دایرکت دریافت می کنید. نتیجه نرمال تست بیلی روبین توتال 1.2 میلی گرم بر دسی لیتر برای افراد بزرگسال و معمولا 1 میلی گرم بر دسی لیتر برای افراد زیر 18 سال است. نتیجه نرمال تست بیلی روبین دایرکت عموما 0.3 میلی گرم بر دسی لیتر است.

این نتایج در آزمایش بیلی روبین ممکن است اندکی میان آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد. نتایج نرمال تست بیلی روبین همچنین ممکن است در خانم ها و کودکان اندکی متفاوت باشد و تحت تاثیر برخی غذاها، داروها یا ورزش های سنگین قرار گیرد. پزشک را از غذاها و داروهای مصرفی و میزان فعالیت خود آگاه سازید؛ بدین ترتیب تفسیر نتیجه آزمایش بیلی روبین به درستی انجام می گیرد.

پایین بودن بیلی روبین در آزمایش اغلب نگران کننده نیست. بالا رفتن سطح این ماده در آزمایش بیلی روبین می تواند نشان دهنده آسیب یا بیماری کبدی باشد.

سطح بالای بیلی روبین دایرکت در تست بیلی روبین ممکن است نشان دهنده عدم پاکسازی مناسب این ماده توسط کبد باشد. بالا رفتن سطح بیلی روبین ایندایرکت در آزمایش بیلی روبین نشان از مشکلات دیگر خواهد بود.

یکی از علل شایع و بی خطر بالا بدن بیلی روبین سندرم گیلبرت است؛ کمبود یک آنزیم که به شکست بیلی روبین کمک می کند. پزشک ممکن است انجام تست های دیگر را برای بررسی وضعیت شما توصیه کند. نتایج آزمایش بیلی روبین خون همچنین برای بررسی پیشرفت برخی شرایط مانند یرقان به کار گرفته می شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
 
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه