عمل ازوفاژکتومی یک روش جراحی مهم برای سرطان مری است. عمل ازوفاژکتومی به منظور برداشتن بافت سرطانی یا برطرف کردن علائم در سرطان مری به کار می رود. ازوفاژکتومی یک روش جراحی برای برداشتن لوله موجود در حد فاصل دهان و معده یعنی مری و سپس بازسازی کردن آن با بخشی از اندام دیگر (معمولا معده) است. در ادامه با علل عمل ازوفاژکتومی، آمادگی، خطرات و نحوه انجام جراحی ازوفاژکتومی بیشتر آشنا می شویم.

دروانا:

ازوفاژکتومی چیست؟

ازوفاژکتومی یک روش جراحی برای برداشتن لوله موجود در حد فاصل دهان و معده یعنی مری و سپس بازسازی کردن آن با بخشی از اندام دیگر (معمولا معده) است. ازوفاژکتومی یک روش درمانی برای سرطان پیشرفته مری و در مواردی که در بیماری بارت مری سلول های زیر پوستی ایجاد شده است، می باشد.

علل انجام ازوفاژکتومی

عمل ازوفاژکتومی یکی روش جراحی مهم برای سرطان مری است. این عمل به منظور برداشتن بافت سرطانی یا برطرف کردن علائم سرطان مری به کار می رود.

در طول عمل ازوفاژکتومی، جراح از طریق ایجاد شکاف در قفسه سینه یا شکم و یا هردو، بخشی از مری و یا تمام آن را (برداشت کامل مری) برمی دارد. مری با اندام دیگری (عموما معده و یا در مواردی روده کوچک) جایگزین می شود.

در برخی شرایط، عمل ازوفاژکتومی از طریق جراحی کم تهاجمی (لاپاراسکوپی یا به کمک یک دستگاه خودکار) انجام می شود. زمانی که شرایط بیمار مناسب باشد، این روش ها در ازوفاژکتومی از طریق ایجاد چندین شکاف کوچک انجام می گیرند و درد کمتر و دوره ریکاوری سریع تری را خواهند داشت.

عوارض ازوفاژکتومی

ازوفاژکتومی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. عوارض بعد از عمل مری در زیر آورده شده اند:

  • خونریزی
  • سرفه
  • نشت محتویات از محل اتصال بین مری و معده
  • رفلاکس صفرا یا اسید معده
  • تغییر صدا
  • عواقب تنفسی مانند نومونیا
  • مشکل در بلع (دیسفاژی)

آمادگی برای ازوفاژکتومی

قبل از عمل ازوفاژکتومی، پزشک و تیم جراحی در مورد انتظارات بیمار قبل، در طول و بعد از جراحی و البته عوارض احتمالی آن با وی صحبت می کنند.

پزشک در مورد نگرانی های احتمالی بیمار در مورد عمل ازوفاژکتومی با او صحبت می کند. اگر بیمار سیگار بکشد، پزشک توصیه به ترک آن دارد و برنامه ای را برای ترک سیگار پیشنهاد می دهد چرا که سیگار کشیدن خطر بروز عواقب بعد از عمل ازوفاژکتومی را افزایش می دهد.

پزشک ممکن است دستورالعمل هایی را برای ریکاوری بعد از عمل توصیه کند.

غذاها و داروها

بیمار باید در موارد زیر با پزشک مشورت کند:

  • زمانی که داروهایی را به طور منظم مصرف می کند و در مورد این که آیا می تواند داروها را قبل از عمل ازوفاژکتومی مصرف کند، از پزشک سوال می کند.
  • زمانی که باید خوردن و آشامیدن را از شب قبل از جراحی قطع کند.

موارد و وسایل شخصی

بهتر است بیمار مدارک و وسایلی را در بیمارستان به همراه داشته باشد:

  • لیستی از داروهای مصرفی
  • وسایل شخصی مانند شانه، عینک یا سمعک
  • لباس آزاد و راحت
  • نسخه مورد نظر
  • مواردی که ممکن است به آرامش بیمار کمک می کند مانند وسیله ای برای گوش دادن به موسیقی یا کتاب خواندن

یک جنبه مهم در عمل ازوفاژکتومی تعیین روش مناسب جراحی برای بیمار است. برای تصمیم گیری در این مورد، پزشک متخصص از تکنیک های تصویر برداری استیت آرت مانند سی تی اسکن، تصویربرداری MRI و توموگرافی پوزیشن امیشن و همچنین سونوگرافی آندوسکوپیک و نمونه برداری به کمک سوزن نازک در آندوسکوپی استفاده می کند.

قبل از عمل ازوفاژکتومی

قبل از ازوفاژکتومی، پزشک در مورد انتظارات بیمار از قبل، در طول و بعد از جراحی با او صحبت می کند.

تست های پزشکی قبل از جراحی به منظور بررسی شرایطی که ممکن است برای جراحی مشکل ساز باشند، انجام می شوند.

پزشک ممکن است قبل از جراحی ازوفاژکتومی، انجام شیمی درمانی یا پرتودرمانی یا هر دو را به بیمار توصیه کند.

بعد از عمل ازوفاژکتومی

متخصص به بیمار توصیه می کند که برای اطمینان از دریافت تغذیه کافی در دوره ریکاوری بعد از عمل ازوفاژکتومی، به مدت چهار تا شش هفته به کمک لوله غذایی تغذیه کنند. زمانی که بیمار رژیم غذایی طبیعی را از سر می گیرد، کوچک شدن اندازه معده در اثر ازوفاژکتومی، بدین معنی است که بیمار باید مقدار کمتری غذا مصرف کند. بیمار بعد از عمل ازوفاژکتومی معمولا دچار کاهش وزن می شود.

نتایج ازوفاژکتومی

کیفیت زندگی در بیشتر بیماران بعد از جراحی ازوفاژکتومی، بهبود یافته است اما برخی از علائم ممکن است همچنان ادامه داشته باشند. پزشک به بیمار توصیه می کند که مراقبت های پیشگیرانه را به منظور جلوگیری از عواقب بعد از جراحی و کمک به تعدیل شیوه زندگی، داشته باشد.

مراقبت های پیشگیرانه شامل:

  • درمان ریه یا احیای ریه به منظور پیشگیری از مشکلات تنفسی
  • کنترل درد ناشی از سوزش سر دل و مشکلات مربوط به بلع
  • مکمل های تغذیه ای به منظور کنترل کاهش وزن
  • مراقبت های روانی (درصورت لزوم)
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه