کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی اضافی و زیاد در کبد تجمع می یابد و عملکرد کبدی را با مشکل روبه رو می کند. کبد چرب به صورت الکلی و غیر الکلی ظاهر می شود که علل بروز آن ها با یکدیگر متفاوت است.

دروانا:

کبد چرب چیست؟

کبد چرب اصطلاحی است که تجمع چربی در کبد را توصیف می کند. وجود مقدار کمی چربی در کبد طبیعی است اما مقدار زیاد آن مشکل ساز خواهد بود. کبد دومین اندام بزرگ در بدن است. این اندام مسئول انجام کارهای گوناگونی همچون فرآوری خوراکی ها و نوشیدنی ها و پاکسازی مواد مضر از خون، است. مقدار زیاد چربی در کبد یا همان کبد چرب موجب آسیب طولانی مدت در کبد می گردد. کبد چرب در مراحل اولیه، زمانی تشخیص داده می شود که نسبت سلول های کبدی که دارای چربی هستند بیش از 5 درصد باشد. این تشخیص اغلب با بررسی نمونه های گرفته شده از کبد در زیر میکروسکوپ انجام می گیرد. سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی نیز می توانند در تشخیص کبد چرب کمک کننده باشند.

کبد چرب: انواع

بیماری کبد چرب در نوع الکلی و غیر الکلی وجود دارد.

کبد چرب: غیر الکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی ایجاد می شود که کبد به سختی چربی ها را می شکند که در بافت کبد تجمع یافته اند. علت کبد چرب در این نوع بیماری الکل نیست. بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی تشخیص داده می شود که  5 درصد از کبد چرب است.

استیتوهپاتیت غیر الکلی

استیتوهپاتیت غیر الکلی نوعی از بیماری کبد چرب غیر الکلی است. همچنان که چربی در کبد جمع می شود، موجب التهاب در این اندام می گردد. زمانی که بیش از 5 درصد کبد چرب و ملتهب است، وضعیت بیماری استیتوهپاتیت غیر الکلی نام می گیرد.

علائم این نوع از کبد چرب مربوط به التهاب است و عملکرد کبدی را تشدید می کند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • بی اشتهایی
  • تهوع
  • استفراغ
  • درد شکمی
  • یرقان

در صورت عدم درمان این نوع از کبد چرب، این بیماری می تواند پیشرفت کرده و به اسکار های دائمی کبد، سرطان کبد و در نهایت نارسایی کبد تبدیل شود.

کبد چرب: کبد چرب حاد بارداری

کبد چرب حاد نادر است و از عواقب مهلک بارداری محسوب می شود. نشانه ها و علائم کبد چرب حاد که در سه ماهه سوم بارداری ظاهر می شوند عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ دائمی
  • درد در قسمت بالا و راست شکم
  • سردرد
  • یرقان
  • ناخوشی عمومی
  • خستگی
  • کاهش اشتها

اگر خانم های بارداری هر یک از نشانه ها و علائم زیر را دارند باشد وضعیت را بررسی نمایند. درمان کبد چرب حاد بارداری شامل کنترل عواقب و کمک به زایمان است. بسیاری از خانم های مبتلا به کبد چرب حاد بارداری ظرف چند هفته بعد از زایمان بهبود یافته و علائم ادامه نمی یابند.

کبد چرب: الکلی

کبد چرب الکلی اولین مرحله از بیماری کبدی ناشی از الکل است. نوشیدن زیاد الکل به کبد آسیب رسانده و کبد نمی تواند چربی ها را بشکند. قطع مصرف الکل موجب بهبودی کبد چرب می گردد. با قطع مصرف الکل تا شش هفته، چربی موجود در کبد چرب ناپدید می شود. در هر حال، مصرف زیاد الکل ادامه پیدا کند التهابی به نام استیتوهپاتیت الکلی شکل می گیرد که موجب سیروز می شود. 

دکتر فرهاد برازنده

دکتر فرهاد برازنده

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر فرهاد برازنده فوق تخصص گوارش و کبد در مشهد، دكتر فرهاد برازنده دارای بورد فوق تخصصی بیماری گوارش و کبد بالغین از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرهاد برازنده
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه