دو هفته تا شش ماه بعد از ورود ویروس هپاتیت سی به بدن فرد مرحله حاد عفونت هپاتیت سی شناخته می شود. طبق تخمین ها، بیماری تنها در حدود 30 درصد از افرادی که به هپاتیت سی حاد مبتلا هستند پیشروی نکرده و به مرحله مزمن بیماری یعنی هپاتیت سی مزمن نمی رسد. عفونت هپاتیت سی حاد در همه مواقع منجر به عفونت هپاتیت سی مزمن نمی شود. اما بیشتر افراد مبتلا به عفونت هپاتیت سی حاد به هپاتیت سی مزمن دچار می شوند.

دروانا:

 آیا هپاتیت سی خطرناک است؟

ابتلا به ویروس هپاتیت سی حاد در همه مواقع منجر به عفونت هپاتیت سی مزمن نمی شود. اما از آن جایی که بیشتر افراد مبتلا به عفونت حاد هپاتیت سی به هپاتیت سی مزمن دچار می شوند، هپاتیت سی حاد خطرناک خواهد بود.

خوشبختانه، هپاتیت سی حاد قابل درمان است که این مسئله تا حد زیادی خطر ابتلا به هپاتیت سی مزمن را کاهش می دهد. متاسفانه، هپاتیت سی حاد معمولا علائمی را نشان نمی دهد بنابراین تشخیص و درمان هپاتیت سی حاد به ندرت انجام می شود.

هپاتیت سی حاد به بازه زمانی دو هفته تا شش ماه بعد از ورود ویروس هپاتیت سی به خون فرد اطلاق می شود و در تعداد کمی از این افراد ممکن است برخی علائم و نشانه ها بروز کنند. برخی نشانه های و علائم هپاتیت سی حاد شامل موارد زیر است:

  • یرقان
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • روشن شدن رنگ مدفوع
  • درد در بالا و سمت راست شکم

این علائم و نشانه ها می توانند برای دو تا دوازده هفته طول بکشد.

امروزه عفونت هپاتیت سی حاد بیشتر در افرادی اتفاق می افتد که از سرنگ های مشترک برای تزریق داروها استفاده می کنند. پرستارانی که ممکن است دچار جراحت هایی در اثر تماس با سرنگ شوند نیز در معرض خطر ابتلا به هپاتیت سی قرار دارند.

اگر فردی احساس می کند که در معرض آلودگی با ویروس هپاتیت سی قرار گرفته است، می تواند تست های خاصی را برای تایید یا رد این فرضیه انجام دهد. دکتر سید مهدی پاکدامن فوق تخصص گوارش و کبد عنوان می کنند با کمک برخی آزمایشات و با توجه به علائم و سابقه قبلی بیماری گاها می توان ابتلا به فرم حاد عفونت از فرم مزمن را تشخیص داد.

احتمال تبدیل عفونت هپاتیت سی حاد به هپاتیت سی مزمن چه قدر است؟

همان طور که اشاره شد، دو هفته تا شش ماه بعد از ورود ویروس هپاتیت سی به بدن فرد مرحله حاد عفونت هپاتیت سی شناخته می شود. طبق تخمین ها، بیماری در حدود 30 درصد از افرادی که به هپاتیت سی حاد مبتلا هستند پیشروی نکرده و به مرحله مزمن بیماری یعنی هپاتیت سی مزمن نمی رسد. گفته می شود این افراد که در واقع از دام ابتلا به هپاتیت سی مزمن گریخته اند به پاکسازی ویروسی خود به خودی دست یافته اند.

متاسفانه، راهی برای پیش بینی این که چه افرادی می توانند جزء این 30 درصد (که به هپاتیت سی مزمن دچار نمی شوند) باشند، وجود ندارد. حتی اگر پزشکان متخصص داخلی بتوانند این پیش بینی را انجام دهند این پیش بینی به بسیاری از افرد کمکی نمی کند؛ زیرا هپاتیت سی حاد به ندرت علائم و نشانه ها را ظاهر کرده و تشخیص داده می شود.

برای دست یافتن به تخمین 30 درصدی، محققین اطلاعاتی را از مطالعات بسیاری که بر روی افراد پرخطر خصوصا آن هایی که از داورهای تزریقی استفاده می کردند انجام گرفته بود، مورد بررسی قرار دادند. میزان پاکسازی ویروسی خود به خودی قدری در مطالعه های مختلف متفاوت بود؛ از حدود 15 درصد تا 40 درصد.

در نهایت تمام مطالعه ها نشان دادن که بیش از نیمی از عفونت های هپاتیت سی حاد به هپاتیت سی مزمن تبدیل می شوند.

تحقیق بیشتر می تواند چگونگی پاکسازی خود به خودی ویروس هپاتیت سی را روشن ساخته و راه هایی را برای توسعه درمان و تولید واکسن برای عفونت هپاتیت سی ایجاد کند.

درمان هپاتیت سی

دکتر سید مهدی پاکدامن فوق تخصص گوارش و کبد اظهار می دارند که اتفاق نظری در مورد درمان بیماران هپاتیت حاد سی وجود ندارد و گروهی از پزشکان موافق درمان در این مرحله بوده اما گروه دیگری توصیه به اتمام درمان 6 ماهه می نمایند و در صورتیکه بعد از این مدت، پاکسازی ویروسی خود به خود رخ ندهد درمان را شروع می نمایند.

دکتر سید مهدی پاکدامن

دکتر سید مهدی پاکدامن

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر سيد مهدي پاكدامن فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بورد تخصصی ناسیونال و تجارب ارزشمند در زمینه بیماری های داخلی، گوارش و کبد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید مهدی پاکدامن
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org/

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه