بیماری کرون یک بیماری مزمن است که در آن روده دچار التهاب و زخم می گردد. بیماری کرون خود شامل پنج نوع می باشد که هر یک دارای علائم مشخصی هستند. انواع بیماری کرون بسته به قسمت یا قسمت هایی از مجاری گوارشی که درگیر می کنند علائم متفاوتی را ظاهر می سازند.

دروانا:

 انواع بیماری کرون

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو هر دو از انواع بیماری های التهابی روده هستند. بیماری کرون خود شامل پنج نوع می باشد که هر یک دارای علائم مشخصی هستند. در زیر اطلاعاتی در مورد انواع بیماری کرون وجود دارد که بیمار می تواند در مورد علائم و درمان آن ها با پزشک متخصص داخلی صحبت کند.

بیماری کرون چیست؟

بیماری کرون یک بیماری مزمن است که در آن روده دچار التهاب و زخم می گردد. این بیماری عمدتا بخش های انتهایی روده کوچک (ایلئوم) و کولون را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال التهاب و زخم ناشی از بیماری کرون ممکن است هر قسمتی از مجاری گوارشی از روده بزرگ، روده کوچک، معده و حتی دهان را درگیر کند. بیماری کرون افراد در سنین مختلف را درگیر می کند اما عموما در افراد بین 15 تا 30 سال شیوع بیشتری دارد.

بیماری کرون به طرق مختلف در عملکرد نرمال روده ها اختلال ایجاد می کند. بافت روده ممکن است در اثر بیماری دچار حالت های زیر شود:

  • تورم، ضخیم شدن یا تشکیل بافت های اسکار که موجب انسداد مسیر های گوارشی می شوند.
  • ایجاد زخم های گوارشی که ممکن است لایه های عمیق تر دیواره روده را نیز درگیر کنند.
  • از دست رفتن توانایی روده برای جذب مواد مغذی از غذاهای هضم شده؛ شرایطی که سوء جذب نامیده می شود.
  • ایجاد حفره های غیر طبیعی به نام فیستول که از یک بخش از روده به بخش دیگر آن و یا از روده به بافت های اطراف آن مانند مثانه یا واژن راه پیدا می کنند.

انواع بیماری های کرون کدامند؟

پنج نوع بیماری کرون و علائم آن ها در زیر آورده شده اند:

  • ایلئوکولیت: ایلئوکولیت شایع ترین نوع از انواع بیماری کرون است. در این نوع از بیماری، بخشی از روده کوچک به نام ایلئوم و کولون تحت تاثیر قرار می گیرند. افراد مبتلا به ایلئوکولیت معمولا کاهش وزن، اسهال و کرامپ یا درد را در بخش میانی یا پایینی سمت راست شکم تجربه می کنند.
  • ایلئیتیس: این نوع از بیماری کرون ایلئوم را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم بیماری کرون ایلئیتیس مشابه علائمی هستند که در ایلئوکولیت ظاهر می شوند. علاوه بر این، فیستول ها یا آبسه های التهابی ممکن است در قسمت پایینی و سمت راست شکم نیز تشکیل شوند.
  • بیماری کرون گاسترودئودنال: این نوع از بیماری معده و دئودنوم (بخش ابتدایی روده کوچک) را درگیر می کند. افراد مبتلا به بیماری کرون گاسترودئودنال از تهوع، کاهش وزن و بی اشتهایی رنج می برند. علاوه بر این، اگر نواحی باریکی در روده در اثر این بیماری دچار انسداد شوند، فرد مبتلا به این بیماری استفراغ را نیز تجربه خواهد کرد.
  • ژئوژنوایلئیت: این نوع از بیماری کرون ژئوژنوم (نیمه بالایی روده کوچک) را درگیر می کند. این بیماری موجب التهاب در نواحی درگیر می شود. علائم بیماری کرون ژئوژنوایلئیت شامل کرامپ های شکمی بعد از وعده های غذایی، تشکیل فیستول ها، اسهال و درد شکمی که می تواند شدید شود.
  • کولیت کرون یا گرونولوماتوز: این نوع از بیماری کرون تنها کولون را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم بیماری کولیت کرون شامل زخم های پوستی، دردهای مفصلی، اسهال، خونریزی رکتومی و تشکیل زخم های گوارشی، فیستول ها و آبسه ها در اطراف مقعد است.

ممکن است برخی علائم میان انواع بیماری کرون مشترک باشند. در برخی افراد ممکن است بیش از یک ناحیه از مجاری گوارشی درگیر بیماری کرون شود

دکتر حامد زارعی

دکتر حامد زارعی

متخصص داخلی
 دکتر حامد زارعی متخصص بیماری های داخلی، قلب، ریه و گوارش از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو هیات علمی دانشگاه و پزشک نمونه کشوری و همچنین نایب رئیس انجمن دیابت فارس می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حامد زارعی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه