در افراد مبتلا به بیماری سلیاک، خوردن گلوتن (پروتئین موجود در گندم، جو  چاودار) یک پاسخ ایمنی را در روده کوچک به راه می اندازد. در طول زمان، این واکنش ایمنی به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد. اما در مورد رژیم غذایی بیماری سلیاک، برای بیشتر افراد مبتلا به سلیاک، داشتن رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند در کنترل علائم بیماری سلیاک و بهبود آسیب روده ای کمک کننده باشد.

دروانا:

 رژیم غذایی بیماری سلیاک

بیماری سلیاک (انتروپاتی حساس به گلوتن) که گاها اسپرو یا کولیاک نیز نامیده می شود، یک واکنش ایمنی به خوردن گلوتن (پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار) است.

در افراد مبتلا به بیماری سلیاک، خوردن گلوتن یک پاسخ ایمنی را در روده کوچک به راه می اندازد. در طول زمان، این واکنش ایمنی به پوشش روده کوچک آسیب می رساند و با ایجاد اختلال در جذب، از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری می کند. آسیب روده ای ناشی از واکنش ایمنی در بیماری سلیاک موجب اسهال، خستگی، کاهش وزن، نفخ و کم خونی می شود و می تواند عواقب جدی را به دنبال داشته باشد.

علائم سلیاک در کودکان، علاوه بر علائم سلیاک که در بزرگسالان دیده می شود، سوء جذب رشد و تکامل آن ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد اما برای بیشتر افراد مبتلا به سلیاک، داشتن رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند در کنترل علائم بیماری سلیاک و بهبود آسیب روده ای کمک کننده باشد.

چگونه می توانم غلات کافی دریافت کنم؟

با توجه به این که افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید از مصرف گلوتن (یک پروتئین موجود در غذاهای دارای گندم، جو و چاودار) خودداری کنند و یک رژیم غذایی بدون گلوتن داشته باشند، دریافت مقدار کافی غلات مسئله ساز خواهد بود.

غلات بخشی مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. غلات منابع خوبی برای کربوهیدرات های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف و فیبر هستند؛ این مواد غذایی همچنین به طور طبیعی میزان چربی کمی دارند. انتخاب غذاهایی که در ترکیب خود آرد غنی شده با ویتامین ها و مواد معدنی دارند، انتخابی مناسب در رژیم غذایی سالم است. مصرف دانه های غلات کامل مفید تر خواهد بود. این دانه ها شامل برنج وحشی یا قهوه ای، کینو، گندم سیاه خالص، ذرت، ذرت بو داده، آرد ذرت، ارزن، جو دوسر بدون گلوتن، سورگوم و توف هستند.

در بسیاری از فروشگاه های بزرگ مواد غذایی، محصولات غذایی بدون گلوتن آماده خوردن یافت می شوند. برچسب موجود بر روی این محصولات نشان می دهد که بدون گلوتن هستند. انواع مختلفی از برنج ها، ذرت ها، نان ها و پاستا ها در محصولات غذایی بدون گلوتن در شکل های مختلفی یافت می شوند و می توانند مورد استفاده افراد مبتلا به بیماری سلیاک قرار گیرند.

مصرف جو دوسر برای بیشتر افراد مبتلا به بیماری سلیک ضرری ندارد. در هر حال، بیشتر محصولات حاوی جو دوسر، با گندم نیز ترکیب شده اند. اگر پزشک متخصص گوارش به بیمار مبتلا به سلیاک اجازه مصرف جو دوسر را بدهد، بیمار باید به دنبال محصولاتی باشد که تنها دارای جو دوسر در ترکیب خود هستند و برچسب "بدون گلوتن" دارند.

بیشتر محصولات دارای غلات بدون گلوتن با ویتامین ها غنی نشده اند. پس بهتر است که بیماران مبتلا به سلیاک از یک مکمل ویتامینی استفاده کند.

ترکیبات حاوی غلات که در ترکیب خود گلوتن دارند شامل انواع مختلف گندم ها (فریینا، آرد گرام، سمولینا و دریوم)، جو، چاودار، بلغور، کاموت، ماتزو و اسپند هستند.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه