اسهال مزمن در بزرگسالان بیماری است که در آن فرد برای بیش از چهار هفته مدفوع آبکی دفع می کند. دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان بسیار گوناگون هستند و راه های متعددی نیز برای درمان آن وجود دارد. 

دروانا:

اسهال مزمن در بزرگسالان به عنوان مدفوع آبکی تعریف می شود که برای حداقل چهار هفته به طول می انجامد. اسهال مزمن در بزرگسالان معمولا به معنی دفع مدفوع آبکی سه بار یا بیشتر در روز است. دلایل احتمالی بسیاری برای اسهال مزمن در بزرگسالان وجود دارد. درمان اسهال مزمن در بزرگسالان به منظور رفع علت اسهال، سفت کردن مدفوع آبکی و مقابله با هر گونه عوارض ناشی از اسهال مزمن در بزرگسالان انجام می گیرد.

اسهال مزمن در بزرگسالان می تواند اثرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی شما داشته باشد. در حالت خفیف، اسهال مزمن در بزرگسالان موجب ناراحتی در بیمار می گردد و در حالت شدید ممکن است ناتوانی و حتی مرگ بیمار را به دنبال داشته باشد. خوشبختانه، درمان های موثری برای اسهال مزمن در بزرگسالان در دسترس هستند.

اسهال مزمن در بزرگسالان: علل

طیف وسیعی از مشکلات می توانند علت اسهال مزمن در بزرگسالان باشند. بعضی از شایع ترین دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان شامل سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهابی روده (بیماری کرون و کولیت اولسراتیو)، سندرم سوء جذب که در آن غذا هضم و جذب نمی شود و عفونت های مزمن می باشند. همچنین علل دیگری با شیوع کمتر موجب اسهال مزمن در بزرگسالان می شوند.

  • سندرم روده تحریک پذیر. این سندرم یکی از شایع ترین دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان است. IBS می تواند موجب درد شکمی کرامپی و تغییراتی در عادات روده (اسهال، یبوست یا هر دو) شود. سندرم روده تحریک پذیر ممکن است بعد از ابتلا به یک عفونت ایجاد گردد.
  • بیماری التهابی روده. دو نوع از رایج ترین بیماری های التهابی روده بیماری کرون و کولیت اولسراتیو هستند. این بیماری ها زمانی ایجاد می شوند سیستم ایمنی بدن به بخشی از سیستم گوارشی حمله می کند. یک نشانه از بیماری التهابی روده وجود خون در مدفوع است.
  • عفونت ها. عفونت های روده ای از دیگر دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان هستند. عفونت هایی که موجب اسهال مزمن در بزرگسالان می گردند در افرادی دیده می شوند که در کشورهای در حال توسعه زندگی کرده و یا به این کشورها سفر می کنند. عفونت های روده ای همچنین بعد از خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده یا شیر پاستوریزه نشده ایجاد می شوند.
  • اختلالات غدد. بیش فعالی تیروئید (هایپرتیروئیدیسم) می تواند علت اسهال مزمن در بزرگسالان و کاهش وزن باشد. اگر در دیابت اعصابی که به مجاری گوارشی منتهی می شوند دچار آسیب شده باشند، این بیماری نیز دیگر علت اسهال مزمن در بزرگسالان خواهد بود.
  • حساسیت یا آلرژی غذایی. آلرژی های غذایی و حساسیت بیش از حد می توانند از دلایل اسهال مزمن در بزرگسالان باشند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک به گلوتن (پروتئین موجود در گندم) حساسیت دارند که موجب اسهال و کاهش وزن می شود. بیمارانی که نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند هنگام مصرف شیر دچار اسهال و گاز روده ای می شوند.
  • داروها. داروها (نسخه ای، بدون نسخه)، گیاهان و مکمل های غذایی می توانند علت اسهال مزمن در بزرگسالان باشند. برای تعیین این که کدام داروها می تواند علت اسهال مزمن در بزرگسالان باشند، لیست داروهای مصرفی خود را به پزشک متخصص داخلی و گوارش نشان دهید.

اسهال مزمن در بزرگسالان: درمان

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان به منظور رفع علت زمینه ای، سفت کردن مدفوع آبکی و درمان هر نوع عارضه ناشی از اسهال انجام می گیرد.

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان: درمان علت

در صورت امکان، علت زمینه ای اسهال مزمن در بزرگسالان باید مشخص شده و درمان گردد. برای مثال، برای درمان اسهال مزمن در بزرگسالان که در اثر عفونت ایجاد شده است آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. در افراد مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، درمان اسهال مزمن در بزرگسالان در دوره طولانی انجام می گیرد. در برخی موارد درمان اسهال مزمن در بزرگسالان با حذف یک دارو یا غذا امکان پذیر است:

  • برای افرادی که لاکتوز را تحمل نمی کنند، عدم مصرف مواد خوراکی حاوی لاکتوز کمک کننده است.
  • سایر موادی که موجب اسهال مزمن در بزرگسالان می شوند مانند فرآورده های بدون شکر تولید شده از سوربیتول و غذاهای تولید شده از جایگزین های چربی
  • برخی داروها نیز موجب اسهال در بزرگسالان می شوند (مسهل ها و آنتی اسیدها)

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان: درمان اسهال

در برخی افراد، هدف از درمان اسهال مزمن در بزرگسالان کنترل اسهال است. این رویکرد اغلب قبل از تست مورد استفاده قرار می گیرد؛ زمانی که نتایج تست ها نرمال بوده یا کمک کننده نبوده و یا اسهال در اثر یک مشکل پزشکی مزمن ایجاد شده باشد.

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان شامل:

  • بیسموت
  • درمان هایی که مدفوع را سفت تر کنند مانند رژیم غذایی با فیبر بالا یا مکمل فیبر
  • داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید یا داروهای نسخه ای همچون دی فنوکسیلات آتروپین. اگر از داروی لوپرزامید استفاده می کنید، دارو را طبق دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نمایید. مصرف لوپرامید بیش از دوز تجویز شده برای درمان اسهال مزمن در بزرگسالان، مشکلات قلبی جدی را در برخی افراد به دنبال دارد.
  • اوکتراوتید. یک داروهای نسخه ای است که در موارد شدید اسهال مزمن در بزرگسالان تجویز می شوند.

درمان اسهال مزمن در بزرگسالان: درمان آزمایشی

پزشک ممکن است امتحان یک درمان قبل از انجام تست بیشتر را توصیه کند. این رویکرد می تواند در کنار گذاشتن برخی علل احتمالی اسهال مزمن در بزرگسالان کمک کننده باشد. درمان آزمایشی برای اسهال مزمن در بزرگسالان شامل:

  • استفاده از آنتی بیوتیک ها برای عفونت
  • قطع مصرف یک دارو
  • تغییر رژیم غذایی برای بررسی آلرژی غذایی احتمالی یا مشکل جذب مواد غذایی (مانند عدم تحمل لاکتوز)
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه