خونریزی گوارشی وضعیتی است که در آن خون به صورت تیره، روشن یا مخفی در مدفوع از مقعد خارج می شود. عوامل متعددی می توانند موجب خونرزی دستگاه گوارش گردند. سرطان روده بزرگ از جمله شایع ترین سرطان ها محسوب می شود که در ابتدا با ایجاد یک توده خوش خیم در روده بزرگ آغاز می شود. در این مقاله دکتر میترا یزدانی فوق تخصص گوارش و کبد نکاتی را پیرامون خونریزی گوارشی و سرطان روده بزرگ ارائه می دهند.

 

دروانا:

 خونریزی دستگاه گوارش

دفع خون از ناحیه مقعد ممکن است ممکن است به صورت خون روشن، خون تیره یا مدفوع تیره باشد. گاهی خونریزی گوارشی هیچ علامتی ندارد و فقط به صورت وجود خون در مدفوع یا کم خونی فقر آهن در آزمایش خون مشخص می شود. به همین دلیل، در افراد بالای 40 سال بررسی وجود خون مخفی در مدفوع توصیه می شود.

علل خونریزی مقعد

  • شقاق یا زخم در ناحیه مقعد
  • هموروئید (بواسیر)
  • زخم های روده ای
  • بیماری التهابی روده
  • پولیپ های روده
  • دیورتیکولوز روده ای
  • سرطان روده

در صورت وجود خونریزی گوارشی فرد باید توسط پزشک متخصص معاینه شود. شرح حال و معاینه بالینی برای تشخیص زخم خوش خیم از بدخیم تا حدودی کمک کننده است.

وجود زخم و بواسیر در ناحیه اطراف مقعد، وجود بیماری های داخل روده را رد نمی کند. در این مورد شرح حال به همراه آزمایش مدفوع در تشخیص علت خونریزی گوارشی کمک کننده خواهد بود.

در بیماری های شقاق و هموروئید اغلب افراد به یبوست دچار هستند و دفع مدفوع با درد همراه است و خون به صورت روشن روی مدفوع یا به دنبال آن می باشد. اگر با توجه به شرح حال و معاینه بالینی تشحیص شقاق یا هموروئید باشد و سن فرد زیر 40 سال باشد انجام تست کولونوسکوپی لازم نیست ولی در افراد بالای 40 سال که هموروئید و شقاق دیده می شود، آزمایش کولونوسکوپی باید انجام شود؛ زیرا ضایعاتی ممکن است داخل روده وجود داشته باشد.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین سرطان های انسان و از علل عمده مرگ است. این سرطان عمدتا از یک پولیپ (توده کوچک و غیر سرطانی) ایجاد می شود که با گذشت زمان این توده ها بزرگ و سرطانی می شوند. با توجه به این که این توده ها با کولونوسکوپی قابل برداشت است پس انجام تست کولونوسکوپی در سنین بالای 50 سال برای همه افراد الزامی است. همچنین در کسانی که سرطان روده بزرگ در آن ها تشخیص داده شده باشد در افراد فامیل درجه یک ایشان از سن 45 سالگی کولونوسکوپی برای تشخیص توده های بدخیم انجام پذیرد.

از علائم سرطان روده بزرگ دل درد، اسهال، یبوست، تغییر قطر مدفوع، نفخ شکم، کاهش وزن، خونریزی از مقعد و کم خونی می باشد. بنابراین همه افراد با علائم فوق ممکن است نیاز به بررسی داشته باشند. همچنین در همه آقایان و خانم هایی که سیکل قاعدگی ندارند اگر کم خونی فقر آهن مشاهده شود بررسی سیستم گوارش الزامی می باشد.

دکتر میترا یزدانی

دکتر میترا یزدانی

فوق تخصص گوارش و کبد
سرکار خانم دکتر میترا یزدانی متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بورد تخصصی و 13 سال سابقه تخصصی پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر میترا یزدانی
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه