مواد غذایی موجود در رژیم غذایی فرد نقش مهمی در میزان حرکات گوارشی و دفع مدفوع دارد. وجود مقادیر بالایی از فیبر و مایعات در مواد غذایی به حرکت راحت تر و سریع تر غذاها در سیستم گوارشی کمک می کند. در ادامه با برخی مواد غذایی مضر برای یبوست که به علت نداشتن فیبر یا آب کافی در ترکیب خود موجب بروز یبوست می شوند آشنا می شویم.

دروانا:

لبنیات و یبوست

اگر شما اغلب به یبوست دچار می شوید، بهتر است دقت بیشتری بر روی رژیم غذایی خود داشته باشید. از جمله مواد غذایی که ممکن است نقش مهمی در سفت کردن محتویات روده ها داشته باشند مصرف زیاد پنیر و شیر است. این به معنی متوقف کردن مصرف لبنیات نیست؛ بلکه شما می توانید مصرف را کاهش دهید و انتخاب های دیگری نیز داشته باشید. افرادی که اغلب درگیر یبوست می شوند می توانند از ماست حاوی پروبیوتیک ها (باکتری های زنده ای که اثرات مفیدی برای سیستم گوارشی دارند) استفاده کنند. ماست حاوی پروبیوتیک به رفع یبوست کمک می کند.

غذاهای سریع یا از قبل آماده شده

مشغله های زیاد زندگی امروز تمایل افراد را برای مصرف غذاهایی که سریع آماده می شوند یا نیمه آماده هستند افزایش داده است. مصرف این غذاها علی رغم راحتی که به همراه دارد، می تواند عواقبی را نیز به دنبال داشته باشد. اغلب این نوع از مواد غذایی فیبر کمی در ترکیب خود داشته اند و مصرف کننده باید به حرکت این ترکیبات در طول مجاری گوارشی کمک کند. با صرف زمان برای آماده کردن غذاهای حاوی فیبر کافی، شما می توانید هضم را سرعت بخشیده و از بروز یبوست پیشگیری کنید.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده دارای مقدار زیادی چربی بوده که هضم را مشکل تر می سازد. زمانی که هضم غذای خورده شده دشوار است و مواد غذایی به در آرامی در کولون حرکت می کنند مقدار بیشتری آب از آن ها گرفته می شود. در نتیجه مدفوع بسیار سفت و خشک حاصل خواهد شد.

تخم مرغ و یبوست

تخم مرغ ترکیبی غنی از پروتئین دارد در حالی میزان فیبر موجود در آن کم است. در مورد افرادی که به یبوست دچار می شوند لازم نیست که تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کنند. اضافه کردن برخی مواد غذایی غنی از فیبر در کنار غذاهایی مانند تخم مرغ در پیشگیری از یبوست کمک کننده خواهد بود. شما می توانید تخم مرغ را در کنار سبزیجاتی چون اسفناج و گوجه فرنگی مصرف کنید.

گوشت و یبوست

گوشت حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی است اما فیبر در ترکیب این ماده غذایی یافت نمی شود. مصرف گوشت به صورت آبدار و استفاده از بروکلی در کنار آن می تواند مناسب باشد و به حرکت راحت تر گوشت در طول مجاری گوارشی کمک کند.

کیک ها

دلایل زیادی می توانند عامل یبوست باشند اما دسر های شیرین گاها و نه همیشه می توانند عامل ایجاد یبوست باشند. این خوراکی ها اغلب دارای شکر فرآوری شده هستند، مایعات و فیبر کمی دارند و غنی از چربی هستند. اگر شما اغلب به یبوست دچار می شوند این مواد غذایی انتخاب های مناسبی برای شما نخواهند بود.

نان سفید

مصرف زیاد نان سفید زمینه ساز ایجاد مدفوع سفت و خشک و در نتیجه بروز یبوست است. نان سفید از آرد سفید که حاوی مقدار کمی فیبر است، پخته می شود. در عوض می توانید نان پخته شده از آرد کامل غلات (حاوی مقادیر بالایی از فیبر) را مصرف کنید. مصرف این نوع نان به شما کمک می کند تا مدفوع نرم تر و روان تری داشته باشید.

کافئین و یبوست

در مورد رابطه کافئین و یبوست باید گفت مصرف کافئین برای مثال در یک فنجان قهوه در برخی افراد موجب افزایش حرکات گوارشی شده و در برخی دیگر اثری متفاوت داشته و موجب بروز یبوست می شود. از طرفی دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین موجب از دست رفتن آب بیشتر از بدن فرد مصرف کننده می شوند؛ در حالی که بدن به حفظ تعادل آب نیاز دارد. اگر شما اغلب به یبوست دچار می شوید، مصرف ترکیبات دارای کافئین انتخاب های مناسبی برای شما نخواهند بود.

الکل

مشروبات الکلی نیز مانند کافئین موجب دفع بیشتر آب از بدن می شوند. کم آبی در بدن موجب دفع سخت تر مدفوع می شود و فرد اغلب تا زمانی که مقدار کافی مایعات مصرف نکند قادر به دفع مدفوع خواهد بود.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه