باد گلو، نفخ، درد یا باد کردن شکم اغلب در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کرده و یا موجب خجالت می شود. اما این علائم و نشانه ها در اغلب موارد نشان دهنده مشکلات زمینه ای جدی نیستند و به کمک تغییراتی کوچک در شیوه زندگی کاهش می یابند.

دروانا:

 نفخ و باد گلو

نفخ و بادگلو شرایط آزاد دهنده ای هستند. در این مقاله به برخی علل این شرایط و این که چطور می توان آنها را کاهش داد، اشاره می کنیم.

باد گلو یا آروغ زدن امری طبیعی و شایع است. باد گلو زیاد که با نفخ، درد یا باد کردن شکم همراه است اغلب در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کرده و یا موجب خجالت بیمار می شود. اما این علائم و نشانه ها در اغلب موارد نشان دهنده مشکلات زمینه ای جدی نیستند و به کمک تغییراتی کوچک در شیوه زندگی کاهش می یابند.

زمانی که باد گلو، باد روده و نفخ در فعالیت های روزانه شما ایجاد اختلال می کنند، ممکن است مشکلی جسمی وجود داشته باشد. در ادامه راهکارهایی را برای کاهش و پیشگیری از گازهای گوارشی و درد ناشی از آن ها بیابید.

آروغ زدن: رهایی از هوای اضافی

باد گلو یا آروغ زدن راهی است که بدن برای دفع هوای اضافی از مجاری گوارشی فوقانی به کار می گیرد. در مورد علت آروغ زدن باید گفت بیشتر آروغ ها در اثر بلعیدن هوای اضافه ایجاد می شوند. این هوای اضافی در مواردی حتی به معده نمی رسد اما در مری تجمع پیدا می کند.

شما ممکن است هوای اضافی را زمانی که با سرعت غذا می خورید یا می آشامید، حین خوردن صحبت می کنید، جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات، مصرف نوشیدنی های کربنات دار یا سیگار کشیدن، ببلعید. برخی افراد هوای اضافی را به عنوان یک عادت عصبی حتی در حالتی که چیزی نمی خورند یا نمی آشامند، وارد مری خود می کنند. این حالت آئروفاژی نامیده می شود.

رفلاکس اسید معده یا بیماری رفلاکس معده به مری برخی اوقات ممکن است با افزایش بیش از حد بلع موجب باد گلو بیشتر شوند. آروغ زدن مزمن می تواند ناشی از التهاب پوشش معده (گاستریت) یا عفونت هلیکوباکتر پایلری –باکتری عامل زخم های معده_ باشد. در این موارد آروغ با علائم دیگر مانند سوزش سر دل یا درد شکم همراه است.

شما می توانید آروغ زدن را کاهش دهید اگر به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • به آرامی بخورید و بیاشامید. اختصاص دادن زمان کافی برای خوردن و آشامیدن در کاهش بلع هوای اضافی کمک کننده است. سعی کنید وعده های غذایی را در آرامش میل کنید؛ خوردن در حالتی که استرس دارید و یا در حال حرکت هستید میزان هوایی بلعیده شده را افرایش می دهد.
  • از مصرف آب جو و نوشیدنی های کربنات دار بپرهیزید. این نوشیدنی ها گاز دی اکسید کربن را در مجاری گوارشی آزاد می کنند.
  • آدامس و آبنبات را در دهان خود حرکت دهید. زمانی که آدامس می جوید یا آبنبات می مکید، بلع بیشتر از شرایط نرمال انجام می شود. بخشی از چیزی که شما در این حالت می بلعید هوا است.
  • سیگار نکشید. زمانی که شما سیگار می کشید، مقداری هوا نیز به همراه آن استنشاق کرده و می بلعید.
  • دندان های مصنوعی را چک کنید. زمانی که دندان های مصنوعی به خوبی در سر جای خود قرار نگرفته اند، می توانند موجب بلع هوای اضافی به هنگام خوردن و آشامیدن شوند.
  • تحرک داشته باشید. این عمل می تواند به صورت قدم زدن کوتاه بعد از غذا خوردن باشد.
  • سوزش سر دل را درمان کنید. برای بهبود سوزش سر دل گاه به گاه و خفیف، آنتی اسید های غیر نسخه ای یا سایر درمان ها کمک کننده هستند. بیماری رفلاکس معده به مری به داروهای قوی نسخه ای یا سایر درمان ها نیاز دارد.

نفخ: تشکیل گاز در روده ها

گاز در روده ها (روده کوچک یا کولون) عموما در اثر هضم یا تخمیر غذاهای هضم نشده مانند فیبر های گیاهی یا قندهای خاص (کربوهیدرات ها) به کمک باکتری های موجود در کولون ایجاد می شود. گاز در روده ها همچنین زمانی که سیستم گوارشی نمی تواند برخی ترکیبات موجود در غذاها مانند گلوتن یا قند موجود در فرآورده های لبنی (لاکتوز) و میوه ها (فروکتوز) را به طور کمل هضم کند، ایجاد می شود.

سایر منابع گازهای روده ای شامل موارد زیر می شود:

  • باقی مانده غذا در کولون
  • تغییر در ترکیب باکتری های موجود در روده کوچک
  • جذب ناچیز کربوهیدرات ها که موجب به هم خوردن تعادل ترکیب باکتری ها در سیستم گوارشی می شود.
  • یبوست؛ از آنجایی که پسماندهای غذایی برای مدت طولانی در کولون باقی می مانند زمان بیشتری برای تخمیر می گیرند.
  • یک اختلال گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز یا فروکتوز یا بیماری سلیاک

اقدامات زیر برای پیشگیری از گاز روده اضافی موثر هستند:

  • مصرف برخی از غذاها را متوقف کنید. خوراکی هایی که عموما موجب تولید گاز می شوند شامل حبوبات، نخود فرنگی، کلم، پیاز، بروکلی، گل کلم، غذاهای غنی از غلات، قارچ، میوه های خاص و آب جو و سایر نوشیدنی های گاز دار هستند. سعی کنید یک خوراکی را در زمان خاص از رژیم غذایی خود حذف کنید که نتیجه آن کاهش تولید گاز می باشد.
  • به برچسب روی مواد غذایی دقت کنید. اگر فرآورده های لبنی برای شما مشکل ساز هستند، شما ممکن است تا حدی دچار عدم تحمل لاکتوز نیز باشید. به خوراکی هایی که مصرف می کنید دقت کنید و سعی کنید از ترکیبات بدون لاکتوز یا با لاکتوز کم استفاده کنید. بعضی از کربوهیدروت های غیر قابل هضم موجود در غذاهای بدون شکر (سوربیتول، مانیتول و زایلیتول) نیز می تواند میزان تولید گاز های روده ای را افزایش دهند.
  • مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید. چربی هضم را کُند می کند و زمان تخمیر غذاها را افزایش می دهد.
  • مصرف غذاهای حاوی فیبر را به طور موقت کاهش دهید. فیبرها مزایای زیادی دارند اما غذاهای با فیبر بالا تولید گاز را نیز بالا می برند. بعد از یک توقف کوتاه، مجددا فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • https://www.mayoclinic.orgاز یک داروی غیر نسخه ای استفاده کنید. برخی محصولات مانند لاکتائید به هضم لاکتوز کمک می کنند. بسیاری از افراد با مصرف محصولات حاوی سایمتیکون احساس بهتری دارند. 
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه