پرکاری تیروئید بیماری است که در آن غده تیروئید بیش از حد نرمال هورمون تولید می کند که موجب اختلالات زیادی در بخش های مختلف بدن می شود. راه های گوناگونی برای درمان پرکاری تیروئید وجود دارد که شامل مصرف داروها، انجام جراحی و درمان ید رادیواکتیو می باشند.

دروانا:

پرکاری تیروئید چیست؟

پرکاری تیروئید بیماری است که در آن تیروئید هورمون های تیروئیدی زیادی را تولید می کند. هورمون های تیورئیدی بسیاری از عملکرد های بدن مانند ضربان قلب و دمای بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. شیوع پرکاری تیروئید در خانم ها 10 برابر بیشتر از آقایان است و عموما در سنین 20-40 سال آغاز می شود.

پرکاری تیروئید: درمان

پرکاری تیروئید یا هایپرتیروئیدیسم عموما قابل درمان است. شما با مراجعه به پزشک متخصص غدد می توانید برنامه ای برای درمان پرکاری تیروئید دریافت کنید. راه هایی که اغلب برای درمان پرکاری تیروئید به کار می روند شامل:

  • داروها
  • درمان ید رادیواکتیو
  • جراحی

پرکاری تیروئید: درمان با دارو

داروهایی به نام تیونامیدها اغلب برای درمان پرکاری تیروئید به کار می روند. این داروها تولید بیش از حد هورمون در تیروئید را متوقف می کنند.متی مازول و کاربیمازول و پروپیل تیواوراسیل پرکاربردترین داروهای این دسته هستند.

برای درمان پرکاری تیروئید، شما باید برای چندین ماه دارو مصرف کنید. در این میان بتا بلوکرها برای رفع سریع علائم پرکاری تیروئید تجویز می شوند. زمانی که سطح هورمون تیروئید تحت کنترل است، دوز داروی شما به تدریج کاهش یافته و قطع می شود. اما بعضی افراد باید درمان پرکاری تیروئید را برای سال ها یا تا پایان عمر ادامه دهند.

عوارض جانبی

در دو ماه اول درمان پرکاری تیروئید با دارو، بعضی افراد ممکن است عوارض زیر را تجربه کنند:

  • احساس ناخوشی
  • سردرد
  • درد مفصلی
  • راش خارش دار
  • ناراحتی معده

این عوارض اغلب با ادامه یافتن درمان برطرف می شوند. آگرانولوسیتوز یک عارضه نادر اما خطرناک درمان پرکاری تیروئید است که در صورت مشاهده علائم آن (تب، گلودرد یا سرفه مداوم) فورا به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش های لازم برای بررسی سطح گلبول های سفید انجام گیرند.

پرکاری تیروئید: درمان ید رادیواکتیو

درمان ید رادیواکتیو روش دیگری برای درمان پرکاری تیروئید است که در آن پرتوزایی برای آسیب رساندن به غده تیروئید شما به کار گرفته می شود تا مقدار تولید هورمون ها کاهش یابد. این روش درمانی موثر برای پرکاری تیروئید است. در این روش درمان پرکاری تیروئید، شما کپسول یا محلول حاوی دوز پایین ید رادیواکتیو را دریافت می کنید که توسط تیروئید شما جذب می شود. بعضی افراد تنها به یک بار درمان با این روش نیاز دارند.

کامل شدن درمان پرکاری تیروئید با ید رادیواکتیو به چند هفته یا ماه زمان نیاز دارد بنابراین شما باید برای مدت کوتاهی داروی دیگری را به منظور کنترل علائم پرکاری تیروئید مصرف نمایید. دوز ید رادیواکتیو دریافتی بسیار اندک است اما شما باید نکاتی را بعد از دریافت این درمان برای پرکاری تیروئید در نظر داشته باشید:

  • از تماس طولانی مدت با کودکان و خانم های باردار تا چند روز یا هفته بعداز درمان خودداری کنید.
  • خانم ها باید از باردار شدن تا حداقل شش ماه بعد از دریافت این درمان پرکاری تیروئید، بپرهیزند.
  • آقایان نیز باید برای حداقل چهار هفته از اقدام برای باروری خودداری کنند.

درمان ید رادیواکتیو برای پرکاری تیروئید در خانم های باردار یا شیرده مناسب نیست. اگر پرکاری تیروئید موجب مشکلات چشمی شده است، این روش درمانی مناسب نخواهد بود.

پرکاری تیروئید: جراحی

در مواردی، جراحی برای برداشت بخشی یا تمام غده تیروئید به عنوان درمان پرکاری تیروئید در نظر گرفته می شود. جراحی در موارد زیر بهترین روش برای درمان پرکاری تیروئید خواهد بود:

  • غده تیروئید شما به شدت متورم است (گواتر بزرگ).
  • پرکاری تیروئید موجب مشکلات چشمی شدید در شما شده است.
  • شما راه دیگری برای درمان پرکاری تیروئید ندارید.
  • علائم شما بعد از به کار گیری روش های درمانی دیگر مجددا ظاهر شده اند.

به طور طبیعی برداشت کامل غده تیروئید توصیه می شود؛ چرا که این کار پرکاری تیروئید را درمان کرده و امکان بازگشت علائم وجود ندارد. اما بعد از جراحی کامل غده برای درمان پرکاری تیروئید، شما باید در تمام عمر دارویی را برای جایگزینی هورمون های تیروئیدی مصرف کنید. این ها همان داروهایی هستند که برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می شوند.

دکتر احمد مرامی

دکتر احمد مرامی

متخصص داخلی
دكتر احمد مرامي متخصص بیماری های داخلی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد،دکتر احمد مرامی عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر احمد مرامی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه