آزمایش هورمون تی اس اچ تستی است که برای اندازه گیری سطح هورمون هیپوفیزی تی اس اچ انجام می شود. این هورمون فعالیت تیروئید را تحت کنترل دارد و آزمایش هورمون تی اس اچ در ارزیابی بیماری های تیروئید کمک کننده است. 

دروانا:

آزمایش هورمون تی اس اچ چیست؟

آزمایش هورمون تی اس اچ مقدار تی اس اچ را در خون اندازه گیری می کند. این هورمون از غده هیپوفیز تولید می شود که در پایه مغز قرار گرفته است. این هورمون مسئول تنظیم مقدار هورمون های آزاد شده از غده تیروئید است. تیروئید یک غده کوچک و پروانه ای شکل در جلوی گردن است. این غده سه نوع هورمون مهم را تولید می کند:

  • تری یدوتیرونین (t3)
  • تیروکسین (t4)
  • کلسی تونین

تیروئید عملکرد های مختلف در بدن شامل متابولسیم و رشد را با تولید هورمون ها کنترل می کند. اگر غده هیپوفیز تی اس اچ بیشتری تولید کند، تیروئید نیز هورمون های بیشتری آزاد می کند. در این مسیر، دو غده با یکدیگر کار می کنند تا مقدار مناسبی از هورمون های تیروئید تولید شود. در هر حال، زمانی که این سیستم مختل می شود تیروئید هورمون بسیار زیاد یا بسیار کم تولید می کند.

آزمایش هورمون تی اس اچ اغلب برای تعیین علت زمینه ای سطح غیر طبیعی هورمون های تیروئیدی انجام می گیرد. آزمایش هورمون تی اس اچ همچنین برای غربالگری کم کاری یا پرکاری تیروئید انجام می شود. با اندازه گیری سطح تی اس اچ در خون، پزشک می تواند عملکرد تیروئید را ارزیابی کند.

تست هورمون تی اس اچ: علت انجام

اگر شما علائمی از اختلال تیروئید را ظاهر کرده اید، پزشک انجام آزمایش هورمون تی اس اچ را توصیه می کند. بیماری های تیروئیدی به دو نوع هیپوتیروئیدیسم و هایپرتیروئیدیسم تقسیم می شوند.

هیپوتیروئیدیسم

هیپوتیروئیدیسم شرایطی است که در آن تیروئید هورمون کمتری تولید کرده و موجب کاهش سرعت متابولیسم می شود. علائم هیپوتیروئیدیسم شامل خستگی، ضعف و مشکل در تمرکز است. علائم شایع هیپوتیروئیدیسم شامل موارد زیر هستند که برای تشخیص آن باید آزمایش هورمون تی اس اچ انجام شود:

  • بیماری هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که موجب حمله کردن سیستم ایمنی به سلول های تیروئید می شود. در نتیجه، تیروئید می تواند مقدار کافی هورمون تولید کند. در برخی موارد این بیماری بدون بروز علائم پیشرفت می کند.
  • تیروئیدیت التهاب غده تیروئید است. این حالت در اثر عفونت ویروسی یا اختلال خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو ایجاد می شد. این بیماری با تولید هورمون تیروئید مقابله می کند.
  • تیروئیدیت بعد از زایمان یک حالت موقتی از تیروئیدیت است که در برخی خانم ها بعد از زایمان بروز می کند.
  • تیروئید از ید برای تولید هورمون ها استفاده می کند. کمبود ید می تواند موجب هیپوتیروئیدیسم گردد.

هایپرتیروئیدیسم

هایپرتیروئیدیسم وضعیتی است که در آن تیروئید هورمون های زیادی تولید می کند و سرعت متابولیسم را بالا می برد. علائم هایپرتیروئیدیسم شامل افزایش اشتها، اضطراب و مشکل در خواب است. علائم این بیماری که با آزمایش هورمون تی اس اچ تشخیص داده می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • بیماری گریو یکی از اختلالات شایع است که در آن تیروئید بزرگ شده و هورمون های بیش از حد نرمال تولید می کند. این بیماری علائم مشابه هایپرتیروئیدیسم دارد و موجب این بیماری می شود.
  • تیروئیدیت در نهایت موجب هیپوتیروئیدیسم می شود اما در کوتاه مدت این بیماری موجب هایپرتیروئیدیسم می گردد. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که التهاب موجب تولید بیش از حد هورمون ها از تیروئید می گردد.
  • مقدار زیاد ید در بدن موجب بیش فعالی تیروئید می شود. این حالت معمولا در اثر استفاده پیوسته از داروهای حاوی ید ایجاد می شود. این داروها شامل برخی شربت های سرفه و آمیودارون که برای درمان آریتمی های قلبی به کار می رود، می باشد.
  • ندول های تیروئیدی توده های خوش خیم هستند که در تیروئید ایجاد می شوند. زمانی که اندازه این توده ها افزایش می یابد، موجب تولید بیش از حد هورمون ها در غده تیروئید می شود.

آزمایش هورمون تی اس اچ: آمادگی

آزمایش هورمون تی اس اچ به آمادگی خاصی نیاز ندارد. در هر حال، اگر از داروهایی استفاده می کنید که ممکن است با دقت نتیجه آزمایش هورمون تی اس اچ مقابله کند، پزشک را در جریان قرار دهید. بعضی داروها که با آزمایش هورمون تی اس اچ مقابله می کنند عبارتند از:

  • آمیودارون
  • دوپامین
  • لیتیوم
  • پردنیزون
  • پتاسیم یدید

شما باید قبل از آزمایش هورمون تی اس اچ از مصرف این داروها بپرهیزید. در هر حال، بدون مشورت با پزشک داروهای مصرفی خود را قطع نکنید.

آزمایش هورمون تی اس اچ: تفسیر نتایج

محدوده نرمال سطح هورمون تی اس اچ بین 0.4-4 میلی واحد بین المللی بر لیتر است. اگر شما برای یک اختلال تیروئیدی تحت درمان هستید، محدوده نرمال این هورمون بین 0.5-3 میلی واحد بین المللی بر لیتر خواهد بود. در صورتی که نتیجه آزمایش هورمون تی اس اچ بالاتر از محدوده نرمال باشد نشان دهنده کم کار بودن غده تیروئید است که همان هایپوتیروئیدیسم نامیده می شد. زمانی که تیروئید هورمون های کافی تولید نمی کند، غده هیپوفیز میزان تی اس اچ بیشتری را برای تحریک تیروئید تولید می کند.

اگر نتیجه آزمایش هورمون تی اس اچ کمتر از محدوده نرمال باشد به این معنی است که تیروئید دچار پرکاری یا هایپرتیروئیدیسم شده است. زمانی که تیروئید هورمون زیادی تولید می کند، غده هیپوفیز تی اس اچ کمتری تولید می کند. بسته به نتایج آزمایش هورمون تی اس اچ، پزشک ممکن است تست های بیشتری را برای تشخیص مشکل بیمار انجام دهد. 

دکتر احسان علیجانی
دكتر احسان عليجاني متخصص بیماری های داخلی و دارای بورد تخصصی می باشند، دکتر احسان علیجانی دارای مدرک تکمیلی غدد از انگلستان نیز هستند.
 
تایید شده: توسط دکتر احسان علیجانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه