شاخص های گوناگونی در خون تعیین کننده وجود بیماری قلبی و یا خطر ابتلا به آن ها هستند. سنجش این شاخص ها در آزمایش خون تشخیص بیماری قلبی در کنار بررسی سایر فاکتورهای خطر نقش مهمی در تشخیص و پیگیری روند درمان بیماری های قلبی ایفا می کند.

دروانا:

آزمایش خون برای تشخیص بیماری قلبی

خون شما شاخص های بسیاری را در مورد سلامت قلب شما ارائه می دهد. برای مثال سطح بالای کلسترول بد در خون شما می تواند نشانه ای از افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی باشد. سایر موارد موجود در خون می تواند در تشخیص وجود نارسایی قلبی یا خطر ابتلا به رسوبات پلاکی در سرخرگ های شما (آترواسکلروز) به پزشک کمک کند. در زیر برخی آزمایش های خون که به منظور تشخیص و درمان بیماری قلبی انجام می شوند لیست شده اند.

آزمایش کلسترول خون

آزمایش کلسترول مقدار چربی خون را اندازه می گیرد. نتیجه آزمایش کلسترول میزان خطر ابتلا به حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی را نشان می دهد. آزمایش کلسترول شامل:

  • کلسترول توتال: کلسترول توتال نشان دهنده مجموع میزان کلسترول خون است. بالا بودن کلسترول توتال در آزمایش خون بیماری قلبی، خطر بیماری قلبی را در شما بالا می برد. در حالت ایده آل کلسترول توتال باید زیر 220 mg/dL باشد.
  • لیپروپروتئین با دانسیته پایین (LDL): این کلسترول به عنوان کلسترول بد شناخته می شود. مقدار بالای این کلسترول در خون موجب تجمع رسوبات چربی در سرخرگ های شما می گردد و جریان خون را کاهش می دهد. این رسوبات در برخی مواقع جدا شده و موجب مشکلات جدی قلبی عروقی می گردند. سطح LDL خون شما باید کمتر از 100 mg/dL باشد خصوصا اگر شما به دیابت مبتلا هستید و یا سابقه حملات قلبی، گذاشتن استنت قلبی، جراحی بای پس قلبی یا سایر بیماری های قلبی عروقی دارید.
  • لیپروپروتیئن با دانسیته بالا (HDL): این نوع چربی کلسترول خوب نام می گیرد؛ زیرا HDL در پایین آوردن کلسترول بد کمک کننده است، سرخرگ ها را باز نگه می دارد و خون به راحتی جریان می یابد. در حالت ایده آل کلسترول خوب در آزمایش خون بیماری قلبی بالای 45 mg/dL برای آقایان و بالای 55 mg/dL برای خانم ها است.
  • تری گلیسیرید: تری گلیسیرید نوع دیگری از چربی خون است. سطح بالای تری گلیسیرید در آزمایش خون تشخیص بیماری قلبی بدین معنی است که کالری مصرفی شما در مقایسه با کالری که می سوزانید بیشتر است. سطح بالای تری گلیسیرید ریسک بیماری قلبی را افزایش می دهد. در وضعیت نرمال، سطح این چربی کمتر از 150 mg/dL است. انجمن قلب آمریکا میزان تری گلسیرین 100 mg/dL و کمتر را مناسب اعلام کرده است.
  • کلسترول غیر HDL: لیپروپروتئین که دانسیته بالایی ندارد از تفاوت میان کلسترول توتال و HDL در آزمایش خون بیماری قلبی محاسبه می شود. این میزان شامل کلسترول موجود در ذرات لیپوپروتیئن است که موجب تشکیل رسوبات چربی در عروق شده اند. این کلسترول شامل LDL، لیپوپروتیئن آ، لیپوپروتئین با دانسیته متوسط و لیپوپروتئین با دانسیته بسیار کم است. این کسر کلسترولی در مقایسه با LDL معیار بهتری برای تعیین میزان خطر است.

دکتر سعید حفیظی متخصص داخلی در مورد میزان بعضی از انواع کلسترول مثل LDL عنوان می نمایند که بسته به شرایط بیمار از نظر وجود risk factor ها یا شرایط عادی و سن بیمار میزان safe بودن آن می تواند متفاوت باشد.

آزمایش سی ری اکتیو پروتئین

سی ری اکتیو پروتئین پروتئینی است که در اثر پاسخ بدن به آسیب یا عفونت از کبد تولید می شود. این پروتئین علامتی برای وجود التهاب در هر بخشی از بدن است. با این حال، آزمایش سی ری اکتیو پروتئین با حساسیت بالا نمی تواند به طور دقیق محل و علت بروز التهاب را مشخص کند. التهاب نقش مهمی در فرآیند آترواسکلروز (رسوبات چربی عروق را مسدود کرده اند) ایفا می کند. قرارگیری نتایج آزمایش سی ری اکتیو پروتئین و سایر آزمایش های خون و فاکتورهای خطر در کنار هم می توانند وضعیت سلامت قلب را مشخص کنند. با توجه به نوسانات سطح این پروتئین، آزمایش سی ری اکتیو پروتئین باید دو هفته بعد مجددا تکرار شود. بالاتر بودن میزان این پروتئین از 2 mg/L نشان دهنده خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی است. این آزمایش خون بیماری قلبی برای افراد بدون علامت یا خطر شناخته شده بیماری قلبی توصیه نمی شود. استاتین های پایین آورنده کلسترول میزان سی ری اکتیو پروتئین و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند.

سرامیدهای پلاسما

این تست جدید سطح سرامیدها را در خون می سنجد. سرامیدها توسط تمام سلول ها تولید می شوند و نقش مهمی در رشد، عملکرد و مرگ بسیاری از بافت ها دارند. این مواد در خون از طریق لیپوپروتئین ها حمل می شوند و در آترواسکلروز نقش دارند. سه نوع خاص از سرامیدها در تشکیل پلاک ها در سرخرگ ها و مقاومت انسولینی ایفای نقش می کنند. بالا رفتن سطح این سرامیدها در آزمایش خون تشخیص بیماری قلبی نشان می دهد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در یک تا پنج ساله آینده افزایش یافته است

لیپروپروتئین آ

لیپوپروتئین آ نوعی از کلسترول LDL است. میزان این لیپوپروتئین تحت تاثیر ژن های شما است و عموما سبک زندگی نقشی در آن ندارد. بالا بودن میزان لیپوپروتئین آ ممکن نشانه ای از افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی باشد اما میزان خطر را مشخص نمی کند. اگر شما تاکنون آترواسکلروز یا بیماری قلبی داشته اید اما سطح سایر انواع کلسترول ها نرمال است، پزشک آزمایش لیپوپروتئین آ را توصیه می کند. آزمایش لیپوپروتئین آ به افرادی توصیه می شود که سابقه خانوادگی ابتلا زود هنگام به بیماری قلبی یا مرگ ناگهانی را دارند. داروهایی برای پایین آوردن سطح این چربی در حال توسعه هستند اما این که پایین آمدن لیپوپروتئین آ چگونه خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد مشخص نیست.

پپتیدهای ناتریورتیک

پپتید ناتریورتیک مغزی (BNP) پروتئینی است که در قلب و عروق خونی شما تولید می شود. این پروتئین بدن را در دفع مایعات، ریلکس کردن عروق خونی و هدایت سدیم به داخل ادرار یاری می دهد. زمانی که قلب آسیب می بیند، بدن سطح بالایی از BNP را به داخل خون آزاد می کند تا فشار روی قلب را کاهش دهد. در صورتی که شما درد قفسه سینه جدید یا افزاینده دارید یا یک حمله قلبی را تجربه کرده اید، سطح پپتید ناتریورتیک مغزی بالا می رود. سطح پپتید ناتریورتیک مغزی در تشخیص و ارزیابی نارسایی قلبی و سایر بیماری ها کمک کننده است. سطح نرمال این پروتئین بسته به سن و جنس و میزان اضافه وزن فرد متفاوت خواهد بود. آزمایش پپتید ناتریورتیک مغزی برای بررسی این که آیا تنگی نفس ناشی از نارسایی قلبی است یا خیر نیز انجام می شود.

تعیین سطح پایه BNP برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی مفید است و آزمایش های بعدی برای ارزیابی روند درمان انجام می شوند. N-terminal BNP نیز برای درمان شاخص دیگری است که برای تشخیص بیماری های قلبی به کار می رود همچنین در صورت سابقه ابتلا به بیماری قلبی می تواند در ارزیابی خطر ابتلا به حمله قلبی و سایر مشکلات مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر سعید حفیظی

دکتر سعید حفیظی

متخصص داخلی
دكتر سعيد حفيظي متخصص داخلی، گوارش و کبد در مشهد دارای بیش از 12 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند و همچنین عضو انجمن گوارش و کبد ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سعید حفیظی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه