مراقبت پا در دیابت بسیار اهمیت دارد زیرا تضعیف گردش خون و آسیب عصبی که از عوارض دیابت می باشد ممکن است بروز زخم ها و دفرمگی هایی را به همراه داشته باشد. در این مقاله به مبانی مراقبت پا در دیابت می پردازیم. 

دروانا:

مراقبت پا در دیابت بسیار اهمیت دارد زیرا مشکلات مربوط به پا در بین بیماران دیابتی بسیار شایع می باشد. خوشبختانه اغلب این مشکلات با مراقبت مناسب قابل پیشگیری می باشد. اگر عارضه ای بروز کند با مراقبت و توجه روزانه می توان از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری کرد.

مراقبت پا در دیابت: درمان زخم های پا

زخم های سطحی که تنها لایه های بالایی پوست را درگیر می سازد با تمیز نگاه داشتن و برداشتن بافت مرده توسط فردی آموزش دیده قابل کنترل است. اگر پا دچار عفونت شده باشد در آن صورت آنتی بیوتیک تجویز می گردد. در این شرایط مراقبت پا در دیابت مستلزم تمیز نگاه داشتن زخم ها و تعویض بانداژ به مدت دو بار در روز می باشد. همچنین به منظور مراقبت پا در دیابت بیمار باید از راه رفتن روی پای آسیب دیده بپرهیزد. یک بار در هفته زخم ها باید توسط پزشک بررسی گردد تا از روند بهبود اطمینان حاصل گردد. زخم هایی که به لایه های عمیق تر مانند ماهیچه ها و استخوان ها نفود می کند نیاز به مراقبت بیمارستانی دارد. در این شرایط باید تست های آزمایشگاهی و عکسبرداری های متعددی انجام شود. در این شرایط مراقبت پا در دیابت مستلزم دریافت آنتی بیوتیک تزریقی می باشد. در برخی موارد انجام جراحی به منظور برداشت استخوان عفونی ضروری است. در صورتی که بخشی از پا به نحوی آسیب ببیند که سبب مرگ بافتی گردد ممکن است بخشی از اندام یا همه آن قطع گردد. قطع عضو در بیمارانی مورد توجه می باشد که با وجود درمان های شدید بهبودی نشان نداده اند یا بیمارانی که پیشرفت قانقاریا زندگی آن ها را به خطر انداخته است. عدم درمان قانقاریا می تواند کشنده باشد. بیمارانی که علاوه بر زخم پا به بیماری عروق خونی محیطی دچار هستند برای بهبود جریان خون در پا به انجام جراحی نیاز دارند.

برخی رویکردهای آزمایشی به منظور درمان زخم پای دیابتی و مراقبت پا در دیابت مورد بررسی و تحقیق قرار دارد. این انتخاب های درمانی جدید عبارتند از بانداژ سنتتیک زخم ها، استفاده از ترکیبات محرک بهبود زخم، تحریک الکتریکی و قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از اکسیژن.

مراقبت پا در دیابت: نحوه مراقبت پا در دیابت

کنترل مقدار قند خون می تواند از آسیب عصبی و آسیب عروقی بکاهد. در صورت وقوع زخم پا کنترل مناسب قند خون به کاهش احتمال قطع عضو کمک می کند. مراقبت پا در دیابت احتمال ایجاد چنین زخم هایی را کاهش می دهد. به خاطر داشته باشید سیگار کشیدن سبب تشدید مشکلات قلبی و عروقی می شود و جریان خون پا را کاهش می دهد بنابراین کنار گذاشتن سیگار می تواند سهم مهمی در مراقبت پا در دیابت ایفا کند. به منظور مراقبت پا در دیابت بهتر است کفش های مناسبی بپوشید. کفش های تنگ سبب فشار بر زخم ها می گردد. از پا برهنه راه رفتن حتی در خانه اجتناب کنید زیرا احتمال آسیب به پا افزایش می یابد. عدم استفاده از پد های حرارتی و بطری آب داغ نیز از اصول مراقبت پا در دیابت می باشد. علاوه بر این پاهای خود را به طور مرتب و روزانه با استفاده از آب ولرم و صابون بشویید، آن را خشک کرده و از لوسیون مناسبی استفاده کنید. سطح هر دو پای خود را به لحاظ وجود تاول، تورم و قرمزی مخصوصا در فضای بین انگشتان پا بررسی کنید که این نکته تاثیر مهمی در مراقبت پا در دیابت ایفا می کند.

دکتر محمد رسول شرانجانی
دكتر محمد رسول شرانجاني متخصص بیماری های داخلی در همدان، دکتر محمد رسول شرانجانی عضو انجمن تخصصی گوارش و کبد ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد رسول شرانجانی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه