انسولین درمانی شدید یک روش برای درمان دیابت با کنترل قوی بر روی سطح قند خون است. در ادامه با نکاتی پیرامون این روش برای درمان دیابت آشنا می شویم.

دروانا:

اگر به دیابت نوع یک یا دیابت نوع دو دچار هستید، انسولین درمانی شدید یک راه موثر برای درمان طولانی مدت دیابت خواهد بود. انسولین درمانی شدید به راحتی قابل انجام نیست اما فواید زیادی برای بیماران دیابتی دارد. در ادامه با نحوه عملکرد انسولین درمانی شدید در کنترل سطح قند خون و لازمه های این روش درمانی آشنا می شویم. بیمار مبتلا به دیابت باید با راهنمایی پزشک متخصص غدد و دیابت در مورد مناسب بودن انسولین درمانی شدید برای درمان دیابت تصمیم گیری کند.

انسولین درمانی شدید چیست؟

انسولین درمانی شدید یک رویکرد درمانی برای کنترل سطح قند خون است. انسولین درمانی شدید به بررسی دقیق سطح قند خون و دریافت چندین دوز انسولین نیاز دارد. در حال حاضر تحقیقاتی برای دستیابی به روش های جدید برای بررسی قند خون و دریافت انسولین در حال انجام است که انسولین درمانی شدید را راحت تر کرده و خطرات آن را کاهش می دهند. یکی از این روش ها سیستم انتقال انسولین با حلقه بسته است که مانیتورینگ پیوسته قند خون را با انتقال پمپی انسولین ترکیب کرده است.

برای انجام انسولین درمانی شدید، پزشک متخصص دیابت نقاط هدف را بر اساس سن، وضعیت سلامت و سایر فاکتورهای خطر تعیین می نماید:

  • سطح قند خون قبل از وعده غذایی: 70-130 میلی گرم بر دسی لیتر
  • سطح قند خون دو ساعت بعد از وعده غذایی: کمتر از 180 میلی گرم بر دسی لیتر
  • هموگلوبین A1C (هموگلوبین گلیکوزیله شاخصی از کنترل سطح قند خون برای چند ماه گذشته): کمتر از 7 درصد

انسولین درمانی شدید: مزایا

انسولین درمانی شدید می تواند پیشرفت عوارض طولانی مدت دیابت را کاهش داده و یا از آن ها پیشگیری نماید. چندین مطالعه نشان می دهند که انسولین درمانی شدید می تواند اثرات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • کاهش خطر آسیب چشمی تا 75 درصد
  • کاهش خطر آسیب عصبی تا 60 درصد
  • پیشگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی تا 50 درصد

انسولین درمانی شدید در درمان دیابت سطح انرژی بیمار را افزایش داده و در داشتن احساس بهتر به بیمار کمک می کند.

انسولین درمانی شدید: تعهدات

اگر می خواهید به کمک انسولین درمانی شدید به کنترل خوبی بر روی سطح قند خون برسید، شما باید یک رژیم درمانی خاص را پیگیری کنید.

  • شما به دوزهای مکرر انسولین نیاز دارید. در انسولین درمانی شدید برای درمان دیابت، شما به تزریق انسولین کوتاه اثر قبل از هر وعده غذایی و انسولین متوسط یا طولانی اثر قبل از رفتن به رختخواب نیاز دارید.
  • در انسولین درمانی شدید، ممکن است از یک پمپ انسولین که انسولین را از طریق یک لوله پلاستیکی قرار گرفته در زیر پوست وارد جریان خون می کند، استفاده شود. این پمپ یک انفوزیون پیوسته از انسولین کوتاه اثر و یک بولوس (انسولین اضافی برای کنترل افزایش احتمالی قند خون) را قبل از وعده غذایی ارائه می دهد.
  • شما باید سطح قند خون خود را بسنجید. در انسولین درمانی شدید، شما باید حداقل 4 بار در روز قبل از وعده های غذایی و رفتن به رختخواب سطح قند خون را اندازه بگیرید. در انسولین درمانی شدید، دنبال کردن نتایج هر یک از تست های سطح قند خون اهمیت دارد.
  • شما باید برنامه غذایی و ورزشی خود را پیگیری کنید. چیزی که شما می خورید تاثیر مستقیمی بر سطح قند خون دارد. فعالیت فیزیکی نیز سطح قند خون شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در انسولین درمانی شدید، توصیه پزشک این است که مواد غذایی مصرفی و فعالیت فیزیکی خود را به دقت پیگیری نمایید.

انسولین درمانی شدید: خطرات

انسولین درمانی شدید ممکن است خطرات زیر را در پی داشته باشد:

  • افت قند خون: زمانی که شما سطح قند خون بالایی دارید، هر گونه تغییر در وضعیت معمول روزانه مانند بیشتر ورزش کردن یا خوردن ناکافی غذا می تواند موجب افت قند خون (هیپوگلایسمی) گردد. از نشانه ها و علائم هیپوگلایسمی شامل اضطراب، تعریق و لرزیدن آگاه باشید و سریعا اقدامات لازم را انجام دهید. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال یا مکیدن چند آبنبات می تواند در رفع این عارضه انسولین درمانی شدید کمک کننده باشد. توصیه پزشک این است که برای رفع این عارضه انسولین درمانی شدید قرص گلوکز را به همراه داشته باشید.
  • افزایش وزن. زمانی که در انسولین درمانی شدید شما از انسولین برای کاهش سطح قند خون استفاده می کنید، قند موجود در خون به جای دفع از راه ادرار وارد سلول های شما می شوند. بدن شما این قندها را به چربی تبدیل می کند و بدین ترتیب افزایش وزن اتفاق می افتد. برای کنترل افزایش وزن در انسولین درمانی شدید، ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب را در نظر داشته باشید.

انسولین درمانی شدید: آیا این روش برای شما مناسب است؟

انسولین درمانی شدید برای بیشتر افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند و برخی از افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند توصیه می شود اما برای درمان دیابت در همه افراد مناسب نیست. انسولین درمانی شدید برای درمان دیابت در شما مناسب نیست اگر:

  • شما با حمله های مکرر و شدید افت قند خون روبه رو می شوید.
  • کودک هستید.
  • مسن هستید.
  • به بیماری قلبی، بیماری عروقی یا عوارض شدید دیابت دچار هستید.

در هر حال، تیم پزشکی برای مناسب بودن انسولین درمانی شدید جهت درمان دیابت تصمیم گیری می نمایند. این تصمیم باید بر پایه مزایا و معایب این روش درمانی در موقعیت خاص هر بیمار گرفته شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه